loading...
۩۞۩.شوق پرواز.۩۞۩
amirrezajafary بازدید : 56 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

8mah_nabard_cybery_3_03.jpg

منم؛
متولد هزار و سیصد و جنگ…
ما زاده‌ی جنگیم و زادگان جنگ را، چه هراس از جنگ!

سخت یا نرم؛ کم‌شدت یا پرشدت.

ما مرد جنگیم...

amirrezajafary بازدید : 63 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

یادمان نمیرودعاشورای88
یادمان نمیرود بی حرمتیها به پرچمهای سید الشهدا
یادمان نمیرود سوت وکف زدنها در روز عاشورا.کاری که دقیقا در کربلا اتفاق افتاد
یادمان نمیرود شهدای فتنه،شهید حسین غلام کبیری،شهید امیرحسام ذوالعلی ،شهید محمدحسین فیض و..که همگی گمنام مانده اند
یادمان نمیرود شعارهای ضدانقلاب و رهبری دادن فتنه گران
یادمان نمیرود حمایت سران فتنه (موسوی وکروبی)از فتنه گران،سلطنت طلبان،منافقان،بهائیان و..
یادمان نمیرودبرائت نکردن موسوی وکروبی از دشمنان وقسم خوردگان آنان
یادمان نمیرودازحضور فائزه هاشمی در میان فتنه گران
یادمان نمیرود از سکوت خواص
ویادمان نمیرود از سکوت هاشمی،لاریجانی وسائر مسئولین و با اصطلاح اصولگرایان
یادامن نمیرود از بی بصیرتی خواص بطور اخص وبعد از آن بعضی از مردم

یادمان باشد که رهبرمان این روزها را بارها اعلام خطر هم برای مسئولین وهم برای مردم میکردند

حواسمان باشد که دشمن همیشه در کمین است ومنتظر کمی بی بصیرتی مردم و سستی مسئولین

amirrezajafary بازدید : 62 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

از این کار بسیار خرسند شد و فرمود: «بورک لک و بورک علیک و بورک فیک‏» مبارک باد براى تو و بر تو و در تو.

ابو ایوب گفت: اى رسول خدا! این دعا جز من را نیز شامل مى‏شود؟ پیامبر فرمود: هرکه چنین کند آنچه برایت گفتم; مى‏یابد...

هرکه چنین کند، خداوند دیوانگى و جذام و برص و صفرا و کم‏عقلى را از او دور مى‏گرداند.

 

 

 

نان ته سفره

amirrezajafary بازدید : 68 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)
افسران - در احوالات دولت ما نمی توانیم . . . |:

 

1- وزیر صنعت و تجارت در برنامه تلویزیونی در مورد افزایش قیمت مرغ و احتمال رسیدن قیمت هر کیلو مرغ به ده هزار تومان، بسیار منفعلانه و خونسرد عکس‌العملی نشان می‌دهد که «ما نمی‌توانیم» قیمت‌ها را پایین بیاوریم و قیمت‌ها حتماً بالا می‌رود.


2- وزیر نفت در مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه کدامیک از فازهای پارس جنوبی امسال به بهره‌برداری می‌رسد می‌گوید: «ما نمی‌توانیم» هیچکدام از فازها را به پایان برسانیم.

3- وزیر نیرو در رابطه با تأمین آب شرب و مشکلات آن می‌گوید: اگر مردم مصرف خود را 20درصد پایین نیاورند «ما نمی‌توانیم» آب شرب کامل آنها را تأمین کنیم و جیره‌بندی می‌شود.

4- وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قیمت خودرو کم می‌شود؟ می‌فرمایند «ما نمی‌توانیم» قیمت خودرو را پایین بیاوریم و قیمت خودرو بالا خواهد رفت.

5- رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با نرخ ریالی دلار می‌گوید: «ما نمی‌توانیم» قیمت دلار را به پایین‌تر از سه هزار تومان بیاوریم.

6- وزیر نفت در رابطه با خط لوله گاز به پاکستان و هند می‌فرماید: «ما نمی‌توانیم» گاز به پاکستان بفروشیم.

7- معاون رئیس جمهور پشت تریبون مجلس در رابطه با پیشنهاد اصلاحیه بودجه سال 1392 می‌فرماید: «ما نمی‌توانیم» بیش از پنج هزار میلیارد تومان فروش سهام دولت داشته باشیم.

8- وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه تلویزیونی صراحتاً اعلام می‌کند: «ما نمی‌توانیم» مسکن مهر را ادامه دهیم.

9- دولت مصوبه استخدامی «مهرآفرین» دولت دهم را لغو می‌کند و می‌گوید: «ما نمی‌توانیم» این مصوبه را اجرا کنیم.

amirrezajafary بازدید : 93 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

شهید مسعود علیمحمدی
مسعود علیمحمدی (۳ شهریور ۱۳۳۸ در تهران (کن) – ۲۲ دی ۱۳۸۸ در تهران) استاد فیزیک دانشگاه تهران بود که در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد.
او مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز (۱۳۶۴) و کارشناسی ارشد (۱۳۶۷) و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد. او از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت نموده‌است. او ده‌ها مقاله ISI منتشر نمود. او همچنین به همراه وحید کریمی پور اولین دانشجویان پسادکترا در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بودند.
تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بوده‌است. با پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) نیز طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشته‌اند.
از جمله درسهایی ارایه شده توسط وی می‌توان به مکانیک کوانتومی و الکترومغناطیس، مکانیک آماری، ذرات بنیادی و نظریه میدان‌های کوانتمی اشاره کرد. علیمحمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال ۸۶ بود و در پژوهش‌های بنیادی رتبه دوم را کسب کرد.
وی از سال ۱۳۷۴ در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران مشغول به تدریس بود و عضو هیئت علمی و ممیزه این دانشگاه بود. وی همچنین در مقاطع مختلف تحصیلی شاخه فیزیک در تربیت معلم، وی همچنین به عنوان استاد راهنما و مشاور در پروژه‌های پایان‌نامه‌های مرتبط با علوم فیزیکی، به فعالیت مشغول بوده.
انفجار بمب در قیطریه تهران در ساعت ۷:۳۰ صبح ۲۲ دی ۱۳۸۸ روی داد. در این حادثه مسعود علی‌محمدی کشته شد، دو فرد دیگر زخمی شدند و خساراتی به ساختمان مجاور وارد شد. بمب منفجرشده در یک موتورسیکلت که به فاصله یک متری از در ورودی منزل علی‌محمدی به یک درخت بسته شده بود، جاسازی شده بود.

amirrezajafary بازدید : 258 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

مقام معظم رهبری، دهه چهارم انقلاب را دهه عدالت و پيشرفت معرفي كرده‌اند و در سخنراني‌هاي متعدد خود نيز تأكيد‌ ويژه‌اي بر فعاليت‌هاي علمي و حركت‌هاي دانش بنيان دارند، ‌شما به عنوان رئیس بسیج علمی نقش بسیج در گام برداشتن در این زمینه را چطور ارزیابي مي‌كنيد؟!
اگر امام خامنه‌ای دهه چهارم را دهه عدالت و پیشرفت نامیدند، اگر اساس اقتدار نظام را در پرتو اقتدار علمی و پیشرفت علمی کشور می‌دانند و اگر بسیج برای پر كردن تمام خلأهای نظام است، اگر بسیج به عنوان امتداد مردمي همه ساختار‌هاي حاكميتي نظام كه عهده‌دار ساماندهي آحاد جامعه براي پيشبرد اهداف اسلام و انقلاب است و وظیفه به ثمر رساندن مسايل مهم را بر عهده دارد، پس در فراهم كردن سازوکارهای بزرگ یک حرکت جهادی و علمی انتظار می‌رود که بسیج و بسیجی پیشاپیش این حرکت باشد. 

طبعاً هر حرکت بزرگ نیازمند یک سازوکار و یک قرارگاه هماهنگ‌سازی فعالیت‌های بزرگ است و اگر دفاع مقدس و بسیج هر پایگاه خود را در مسجد، ‌مدرسه، ‌وزارتخانه، ‌به شهر، روستا و دانشگاه و بازار تبدیل و به فرصتی برای انتقال فرهنگ جبهه و به کارگیری از آن فرصت برای جهاد و دفاع امنیتی بود، امروز هم جهاد علمی بسیج باید سازوکارهای لازم را در اختیار بگیرد. برای همین امروز هم لازم است تا در مراكز تحقیقاتی در اجرای پروژه‌های عمیق و سطح بالای علمی همان احساس حرکت‌های جهادی و ایثارگرانه ایجاد شود تا با خستگی‌ناپذیری، ‌سختی‌های اجرای کارها و فعالیت‌های مهم قابل عمل شود.

amirrezajafary بازدید : 56 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

                     بسیجی ازمنظر ولایت

 

"بسيج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهيدان گمنامي است که پيروانش برگلدسته هاي رفيع آن اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسيج ، ميقات پابرهنگان و معراج انديشه پاک اسلامي است که تربيت يافتگان آن نام و نشان در گمنامي و بي نشاني گرفته اند. من همواره به خلوص و صفاي بسيجيان غبطه مي خورم و از خدا مي خواهم تا با بسيجيانم محشور گرداند. چرا که در اين دنيا افتخارم اين است " که خود بسيجي ام " « امام خميني (ره) »

amirrezajafary بازدید : 83 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

 

برخی از فرمایشات حضرت امام خمینی «ره» درباره بسیج عبارتست از :


« ائمه ما با همان دید الهی که داشتند ، می خواستند که این ملت ها را با

هم بسیج کنند از راههای مختلف ، اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر

نباشند.»


« اگر دفاع بر همه واجب شد ، مقدمات دفاع هم باید عمل شود ... اینطور

نیست که واجب باشد بر ما که دفاع کنیم و ندانیم چه جور دفاع کنیم.»



« ارتش بیست میلیونی (بسیج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی

است.»


« بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که

پیروانش بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند.»


« بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین

تا آخرین امضاء نموده اند.»

amirrezajafary بازدید : 60 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای درباره بسیج فرمایشات  متعدد و مفصلی دارند که برای نمونه به برخی از آنها اشاره می کنیم :
1-  « اگر بخواهیم انقلاب وکشور بیمه باشد وجمهوری اسلامی آسیب پذیر نباشند باید این شور و شوق ، این حرکت عمومی واین بسیج عظیم نیروهای ملت را روز به روز تقویت کنیم »
2-  « بسیج باید با همان روحیه وشور وقدرت دوران جنگ باقی بماند وجوانان آموزش ببینند وسازماندهی شوند وآمادگی حضور پیدا کنند»
3-  « در دوران جنگ بسیج مال جنگ است ، در دوران پشتیبانی مال پشتیبانی ، در دوران علم مال تحصیل وتدریس ودر دوران سازندگی مال ساز ندگی است »
4-  « بسیج در جبهه های جنگ ، در داخل شهر ها ودر پایگاه ها ی مقاومت نشان داد که بهترین مدافع انقلاب اسلامی است ، حتی دشمنان ما هم به این نکته اعتراف کرده اند»
5-  « بسیج یعنی حضور بهترین ، با نشاط ترین وبا ایمان ترین نیروی عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی ، برای اهداف والا ، کشورشان به آنها نیاز دارد »

مقام‌معظم رهبری و بسیج / " بسیج یعنی حضور ، فرهنگ و الگو(قسمتی از سخنرانی مقام معظم رهبری) "

amirrezajafary بازدید : 74 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)
موحدي در جمع بزرگ بسيجيان :
بسيج نقش تعيين كننده اي در موفقيت اقتصاد مقاومتي دارد
قائم مقام وزير صنعت،‌معدن و تجارت در امور كسب و كار ، شناخت از وضعيت موجود ، شناسايي مشكلات و توجه به فرصتها  را سكويي براي جهش كشور دانست و بر تداوم فرهنگ بسيجي دراين راه تاكيد كرد.
amirrezajafary بازدید : 69 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

بسیج باید پرچم دار اقتصاد مقاومتی باشد:

تهران- معاون اول قوه قضاییه با اشاره به تحریم های اعمال شده توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران، گفت: بسیج باید پرچم دار اقتصاد مقاومتی باشد.

 

به گزارش روز سه شنبه مرکز بسیج وزارت دادگستری، حجت الاسلام و المسلمین ˈ ابراهیم رییسیˈ در همایش ˈبسیج، امتداد عاشورا و اقتصاد مقاومتیˈ با بیان این که همه مظاهر عالی انسانی را می توان در تابلوی عظیم عاشورا مشاهده کرد، افزود: امام حسین(ع) درس چگونه زیستن را به ما آموختند.

وی، با تبیین مبانی اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: مصرف بهینه، پرهیز از اسراف و توجه هر چه بیشتر مسوولین به ارتقای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، بهترین شیوه های اجرای این سیاست است.

معاون اول قوه قضاییه نقش بسیج در تحقق هرجه بیشتر و موفق تر سیاست اقتصاد مقاومتی را بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: امروز جریان استکباری، خودخواه و خودمدار در برابر بسیج و امت حزب الله صف آرایی کرده اند اما ویژگی مهم بسیج در مقابل استکبار همانا تعقل، بصیرت، راه شناسی، دشمن شناسی و آمادگی برای فداکاری است.

معاونت سیاسی مرکز بسیج قوه قضاییه و وزارت دادگستری به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان(ع) و هفته امر به معروف و نهی از منکر و بزرگداشت هفته بسیج ، همایش ˈبسیج، امتداد عاشورا و اقتصاد مقاومتیˈ را برگزار کرد.

در این همایش، نقش بسیج در پیاده سازی راه کارهای اجرای اقتصاد مقاومتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

amirrezajafary بازدید : 79 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

اقتصاد مقاومتی یعنی اول باید فرض کنیم که دشمنانی داریم که ابایی از ضربه زدن با ابزارهای اقتصادی ندارند.
اقتصاد مقاومتی یعنی دست از توهم بی دشمنی دست برداریم و خود باوری را خنثی کننده ی توطئه ها کنیم.
اقتصاد مقاومتی یعنی قبل از این که دشمن نقاط ضعف و آسیب پذیر ما را بشناسد، خودمان آنها را شناسایی کرده و رفع کنیم و یا راه های جایگزین را برای مقابله، آماده و زیرسر داشته باشیم.

اقتصاد مقاومتی یعنی از اقتصاد درونی به یک اقتصاد تؤام از اقتصاد درونی و بیرونی نظر بدوزیم.
اقتصاد مقاومتی یعنی فاکتورهای مؤثر در اقتصاد فقط همین عرضه و تقاضا و دلال و یارانه و بانک و... نیستند و عوامل دیگری نیز از بیرون مؤثرند و البته قابل پایش و برنامه ریزی و کنترل.
اقتصاد مقاومتی نشانه ی این نیست که ما در شعب ابی طالب محاصره شده ایم، بلکه به این معنی است که ما بلدیم چگونه در هیچ محاصره ای ناتوان و درمانده نشویم

amirrezajafary بازدید : 46 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)


«اگرچه خود انقلاب اسلامى و پديده‌هايى كه انقلاب يكى پس از ديگرى در طول زمان و در عرصه‌هاى

گوناگون به‌وجود آورد، همه پديده‌هاى شگفت‌آور هستند؛ اما پديده‌ى بسيج و تشكيل اين نيروى عظيمِ

معجزگون، استثنايى و كم‌نظير است. بسيج، حقيقتى شبيه افسانه‌هاست.»

این جملات بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی بسیج است.

 

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/18075/smpl.jpg

 

amirrezajafary بازدید : 60 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

نقش هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی که باید در پذیرش مسؤولیت های اجتماعی داشته باشد، ایجاب می کند که او ناظر و مراقب همه اموری باشد که پیرامون وی اتفاق می افتد. این مطلب در فقه اسلامی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده و از مهم ترین مبانی تفکر سیاسی یک مسلمان به شمار می رود؛ چنان که از مهم ترین فرایضی است که وجوب کفایی آن ضروری دین شناخته شده و ضامن بقای اسلام است.
قرآن کریم در بیان صفات ممتاز مؤمنان می فرماید:
img/daneshnameh_up/d/dd/handstop.jpg
«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» (توبه؛71)
مردان و زنان با ایمان ولی (و یار و یاور) یکدیگرند، امربه معروف و نهی ازمنکر می کنند، نماز را برپا می دارند و زکات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می کنند.
به موجب این آیه، افراد مؤمن به سرنوشت یکدیگر علاقمند بوده و به منزله یک پیکر می باشند. پیوند سرنوشت ها موجب می شود که تخلف و انحراف یک فرد، در کل جامعه تأثیر بگذارد؛ چنان که یک بیماری واگیر در صورتی که معالجه نگردد، از فرد به جامعه سرایت نموده و سلامت آن را به خطر می اندازد.

  • پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در این زمینه می فرماید:یک انسان گنهکار در میان مردم، همانند فرد ناآگاهی است که با گروهی سوار کشتی شده و آن گاه که کشتی در وسط دریا قرار می گیرد، تبری برداشته و به سوراخ نمودن جایگاه خود می پردازد، هر کسی به او اعتراض می کند او در پاسخ می گوید: من در سهم خودم تصرف می کنم؛ به یقین این یک حرف احمقانه است. اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند، طولی نمی کشد که همگی غرق می شوند.

معروف و منکر که دو مفهوم متقابلند، در لغت به معنای شناخته شده و ناشناخته می باشند؛ و در اصطلاح کارهایی که نیکی یا زشتی آن ها توسط عقل یا شرع، شناخته شده باشند، به ترتیب معروف و منکر نامیده می شوند.
به کارگیری لفظ معروف و منکر در امور مربوط به بایدها و نبایدهای دین، بدین لحاظ است که فطرت پاک انسانی با کارهای معروف آشنا و مأنوس و با زشتی ها و امور ناپسند، بیگانه و نامأنوس است.
بنابراین معروف ومنکر قلمرو وسیعی دارد و در محدوده عبادات یا یک سری از گناهان کبیره نمی گنجند. معروف شامل امور اعتقادی، اخلاقی، عبادی، حقوقی، اقتصادی، ‌نظامی (همانند مرزداری و پیکار در راه خدا) سیاسی (مثل حضور در صحنه های انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن) و امور فرهنگی می شود و منکر نیز شامل منکرات اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی (مانند کم فروشی و احتکار)، سیاسی (همانند جاسوسی و کمک به ضدانقلاب)، نظامی (نظیر فرار از جبهه و جنگ، عدم رعایت سلسله مراتب فرماندهی) و... می شود در مجموع می توان از معروف و منکر، به ارزش ها و ضد ارزش ها تعبیر نمود.

شرایط وجوب امربه معروف و نهی ازمنکر

  1. باید امر به معروف و نهی از منکر کننده بداند آنچه مکلف ترک نموده، واجب و یا آنچه مرتکب گردیده از منکرات است و بر کسی که چنین علم و آگاهی از کار دیگری ندارد، واجب نیست.
  2. باید آمر یا ناهی احتمال تأثیر دهد پس اگر مطمئن باشد که امر و نهیش مؤثر واقع نمی شود، امر و نهی بر وی واجب نیست.
  3. لازم است امر و نهی کننده بداند که شخص بر گناهش باقی است پس اگر دانست که وی گناهش را ترک نموده و آن را تکرار نخواهد کرد، امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نیست.
  4. برخورد با گنهکار ضرر و مفسده ای برای امرونهی کننده یا خویشان و برادران دینی اش نداشته باشد؛ مگر معروف و منکر از اموری باشند که شارع مقدس اهتمام ویژه ای نسبت به آن ها دارد؛ مانند حفظ اسلام و شعائر آن و امنیت جان و ناموس مسلمانان، بنابراین اگر شعائر اسلامی یا جان عده ای از مسلمانان در معرض خطر و نابودی شد، باید اصل اهم و مهم مورد توجه قرار گیرد و صرف ضرردیدن موجب سقوط وظیفه نمی شود.

اقسام امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر به دو قسم واجب و مستحب تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. آنچه انجام آن از نظر عقل یا شرع لازم و واجب و یا ارتکابش از نظر آن دو، زشت و قبیح باشد، امر و نهی در موردشان واجب می گردد.
  2. هر کاری که انجامش از نظر عقل یا شرع خوب و مستحب یا ارتکابش از دیدگاه آن دو، پسندیده نیست، امر و نهیش مستحب است.

گفتنی است امر به معروف و نهی از منکر از واجبات توصلی است یعنی قصد قربت در آن شرط نیست؛ هر چند با داشتن قصد قربت از پاداش الهی نیز برخوردار خواهد شد.

amirrezajafary بازدید : 68 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

در نظام اعتقادى اسلام، امر به معروف و نهى از منكر، جايگاه خاصى دارد كه بدون فهم آن، نمى‏توان جايگاه آن را در منظومه فكرى امام على‏عليه السلام دريافت. بدين روى به‏اجمال نظرگاه قرآن كريم را درباره اين فريضه، يادآور مى‏شويم:

يك. امت اسلامى، بهترين امت است؛ چرا كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كند و همين عامل رستگارى او است. (1) بدين‏ترتيب مى‏توان گفت امر به معروف و نهى از منكر، از ضروريات ايمان و رستگارى امت است.

دو. دست شستن از نهى از منكر و بى‏اعتنايى به رواج منكرات، نشان بدكردارى و تباهى انسان است. (2) سه. بر اثر ترك اين فريضه، جامعه دچار تباهى مى‏شود. در اين هنگام، تنها آمران به معروف و ناهيان از منكر نجات پيدا مى‏كنند و بدكاران و سهل‏انگاران، دچار عذاب مى‏گردند. (3) چهار. امر به معروف و نهى از منكر، كارى خدايانه است و خداوند از خود به عنوان كسى كه به معروف فرمان مى‏دهد و از منكر بازمى‏دارد، ياد مى‏كند. (4) از اين نكته مى‏توان نتيجه گرفت كه عقل آدمى پيش از حكم شرع مستقلا به پاره‏اى معروف‏ها و منكرها شناخت پيدا مى‏كند.

پنج. پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم نيز يكى از وظايفش امر به معروف و نهى از منكر است و از اين‏رو، اين كارى پيامبرانه است. (5) شش. امر به معروف و نهى از منكر، نشان پيوستگى مؤمنان به يكديگر و جلوه همبستگى جامعه اسلامى است. (6) هفت. امر به معروف و نهى از منكر، مكمل فريضه‏هايى چون نماز و زكات است و غالبا در قرآن در كنار آنها آمده است (7) كه نشان‏دهنده بعد اجتماعى و عملى دين مبين اسلام است.

هشت. اجراى اين فريضه، ممكن است سختى‏هايى در پى داشته باشد؛ اما بايد آن را تحمل كرد كه اين از كارهاى استوار است. (8) نه. گرچه براى تحقق اين فريضه بايد كوشيد، لازم است از منطق الايسر فالايسر و ترتيب و به كار بردن زبان خوش و منطق درست استفاده كرد. (9) ده. بهترين امر به معروف و نهى از منكر، آن است كه انسان نخست خود را مخاطب آن سازد و از خود بياغازد. بى‏اثرترين كار آن است كه انسان خود را فراموش كرده، واعظ و اندرزگوى ديگران باشد. بدين‏ترتيب هم كارش بى‏نتيجه خواهد ماند و هم زمينه مغضوب شدن خود را فراهم خواهد آورد. (10) با در نظر گرفتن اين تأكيدات و نكات، مى‏توان ديدگاه امام را درباره امر به معروف و نهى از منكر دريافت. رويكرد امام به اين فريضه، مبتنى بر اين ميراث ارجمند است و گاه سخنان امام در اين باب، ترجمان آيات قرآن و حتى گاه عين آيات قرآنى است. در اين نوشتار مباحث را در چند محور مى‏آوريم:

amirrezajafary بازدید : 81 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

در بدو ورود به پاريس،نمايندگان کاخ اليزه با امام ملاقات کرده و پيام رسمي دولت را مبني بر ممانعت از هر گونه فعاليت سياسي ابلاغ کردند.امام در پاسخ با همان قاطعيتي که به مسئولين عراقي برخورد داشتند،فرمودند؛
«ما فکر مي کرديم که اينجا مثل عراق نيست.من هر کجا بروم حرفم را مي زنم.من از فرودگاهي به فرودگاه ديگر و از شهري به شهر ديگر سفر مي کنم تا به دنيا اعلام کنم که تمام ظالمان دنيا دستشان را در دست يکديگر گذاشته اند تا مردم جهان صداي ما مظلومان را نشنوند.ملي من صداي مردم دلير ايران را به دنيا خواهم رساند.من به دنيا خواهم گفت که در ايران چه مي گذرد».
دليل آفتاب؛ص50
تنها چيزي که امام غالباًدر خانواده ها توصيه مي کردند،تا اول از همه به آن عمل کنند،انجام واجبات و دوري ازمحرمات بود.
برداشتهايي از سيره امام خميني؛ج2،ص383
وقتي امام در پاريس بودند اگر مردي داخل اتاق مي شد و مثلاً انگشتر طلا به دستش بود فوراًاز او ميخواست که انگشتر را در بياورد.
برداشتهايي از سيره امام خميني؛ج2،ص406
يک بار هنگامي که امام به حرم مطهر حضرت امير المؤمنين)ع(مشرف شده بودند با آنکه معمولاًکمتر به اين سو و آن سو تگاه مي کردند و مخصوصاً در حرم مطهر توجهي به امور ظاهري نداشتند،در حال عبور از رواق مطهر متوجه شدند که يکي از زوار روي زمين افتاده و عتبه مبارک را مي بوسد.امام به بر خورد به اين صحنه خيلي سريع و تند واکنش نشان دادند و به يکي از آقاياني که همراه ايشان بودند فرمودند؛«به اين آقا بگوييد بلند شود و اين کار را نکند».
برداشتهايي از سيره امام خميني؛ج2ص411
يک روز قبل از اينکه امام به بيمارستان بروند توصيه اي در مورد غيبت کردند.نمي گفتند غيبت نکنيد چون آن را نبايد بکنيم بلکه مي گفتند ؛«سعي کنيد حتي در مجالسي که غيبت مي شود شرکت نکنيد.»ايشان در پرهيز از غيبت و مسخره کردن خيلي تأکيد داشتند.

amirrezajafary بازدید : 46 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)


امام خميني خورشيد قيام در سپهر ولايت بود که آيات نجات و حيات را بر صحيفه سرخ فجر نگاشت. سمند انقلاب او تشکيلات کفر، شرک و نفاق را سرنگون ساخت و مردمان تشنه حق را از چنگال ظلمت رهانيد و به ديار عزت رسانيد. او به دليل شجاعتي که در پرتو ايمان و تقوا کسب کرده بود، از هيچ قدرتي جز خداوند نهراسيد و در برابر تمامي کجي ها و انحراف ها با قامتي به صلابت کوه ايستاد و خم به ابرو نياورد و به تعبير مقام معظم رهبري حضرت آية الله العظمي خامنه اي:

«او بت ها را شکست و باورهاي شرک آلود را زدود... و به ملت ها فهمانيد که قوي شدن و بند اسارت گسستن و پنجه در پنجه سلطه گران انداختن، ممکن است.» (1)

بنا به فرمايش حضرت آية الله جوادي آملي: حضرت امام از هيچ چيز نمي ترسيد و کسي را هم نمي ترسانيد و مي فرمودند: نترسيد، انسان براي اين زنده است که به لقاء الله برسد، چه بهتر که با شهادت به ديدارش نائل گردد. (2)

امام از همان آغاز مبارزه سياسي راس حکومت و اساس سلطنت رژيم پهلوي را هدف قرار داد و فرياد زد: «هيهات که خميني در برابر تجاوز ديوسيرتان و مشرکان و کافران به حريم قرآن و عترت رسول خدا (ص) و امت محمد (ص) و پيروان ابراهيم حنيف ساکت و آرام بماند و يا نظاره گر صحنه هاي ذلت و حقارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خويش را براي اداي واجب حق و فريضه دفاع از مسلمانان آماده نموده ام و در انتظار فوز عظيم شهادتم.»

amirrezajafary بازدید : 51 سه شنبه 12 آذر 1392 نظرات (0)

آنها (دشمنان) غافلند از این که این ابزارها می توانند مورد استفاده ما هم قرار بگیرد. یعنی وقتی اینترنت به وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود، ما هم می توانیم از آن استفاده بکنیم، یعنی یک راه دو طرفه است. اگر دشمن می تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفتها و تازه های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می توانیم استفاده کنیم. ماهم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم. چه مانعی دارد؟ از همان شیوه هایی که ضلالت منتشر می کنند، می شود ما استفاده کنیم و هدایت را منتشر کنیم. استعداد ما در استفاده از ابزار ها، استعداد بالایی است ... باید از این گونه ابزار ها استفاده کرد تا هر چه ممکن است دایره اثر گذاری خود را وسیعتر کنیم.

amirrezajafary بازدید : 55 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

دانش آموزان موفق ،عادت های مطالعه ی خوبی دارند آنها این عادت ها را در تمام کلاس هایشان مورد استفاده قرار می دهند .

عادت ها ی مطالعه ی انها را بخوان .و سعی کن هر کدام را که خودت نداری ،به دست آوری .

1-سعی نمی کنند در یک زمان کوتاه خیلی مطالعه کنند .

اگر تلاش کنید که دریک زمان کوتاه مقدار زیادی مطالعه کنید ،خسته می شوید و مطالعه ی شما خیلی مفید نخواهد بود .کاری را که باید انجام دهی در زمان ها ی کوتاه و به دفعات متعدد  انجام بده .

استراحت کوتاه انرژی ذهن شما را تجدید می کند .

2-زمان خاصی را برای مطالعه در نظر می گیرند .

زمان مطالعه ،زمانی است که شما کارهای مربوط به مدرسه را انجام می دهید .که می تواند مطالعه برای یک آزمون باشد یا کار بر روی یک مقاله یا پروژه و یا خواندن دروس .

برنامه ی زمان بندی ویژه ای در طی هفته برای وقت مطالعه ی خودت داشته باش .

3-سعی می کنند هر روز در یک زمان خاص مطالعه کنند .

مطالعه کردن در یک زمان خاص از هر روز موجب ایجاد یک روند و روال منظم و قاعده مند در بخشی از روز تان می شود .درست شبیه  غذاخوابیدن و خوردن .

وقتی یک برنامه زمان بندی برای مطالعه در طی روز اجرا می کنی ،به طور ناخود آگاه آماده ی شروع به مطالعه می شوی و ذهن تو برای مطالعه کاملا آماده است .

4-اهداف خاص برای زمان مطالعه ی خود تعیین می کنند .

هدف ها به شما کمک می کنند تا متمرکز بمانید و بر پیشرفت تان نظارت کنید .این که فقط برای مطالعه آماده باشید خیلی ارزشمند نیست .شما باید در مورد آنچه در طی زمان مطالعه می خواهید انجام دهید ،بسیار دقیق و آگاه باشید .

5-وقتی تصمیم می گیرند ،شروع به مطالعه می کنند .

ممکن است شما مطالعه کردن را به تعویق بیاندازید چون تکلیف را دوست ندارید یا فکر می کنید که انجام دادنش خیلی سخت است .

تعویق در شروع مطالعه یعنی تنبلی کردن و پشت گوش انداختن .اگر به هر دلیلی تنبلی و مسامحه کنید ،وقتی مجبور می شوید  کاری را انجام دهید تازه متوجه می شوید انجام آن چه قدر سخت است .ممکن است برای جبران وقتی که قبلا هدر داده اید ،شتاب و عجله به خرج دهید که نتیجه کار با اشتباه و بی دقتی همراه خواهد بود .

 

amirrezajafary بازدید : 54 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

 

توجه به خانواده

به راستی، سبک زندگی در جوامع امروز تعیین کننده ترین عامل فرهنگی است. توجه به این مقوله از دیرباز از دغدغه های مقام معظم رهبری و مدیران ارشد کشور بوده است. با اینحال، تا به امروز مجال پرداختن به این امر مهم به صورت تخصصی و متمرکز میسر نشده بود.

با فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر اخیر ایشان به خراسان شمالی، توجه به این امر در کشور وارد مرحله جدیدی شده است. انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی با همکاری شرکت سیمیاگران و حضور نهادها، دستگاهها و سازمانهای تصمیم گیر، تأثیرگذار و پیشرو در این امر از هر دو بخش دولتی و خصوصی در لبیک به دعوت حضرت امام خامنه ای پرداختن به این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. به این ترتیب، اولین کنفرانس ملی «سبک زندگی» با برنامه های جنبی متنوع از جمله نشستهای تخصصی، جشنواره انتخاب برترین ها و نمایشگاه فعالیتهای انجام شده توسط این مج

.

amirrezajafary بازدید : 46 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

 

 

وقتی به خانه می آمد ، من دیگر حق نداشتم كار كنم .
بچه را عوض می كرد ، شیر برایش درست می كرد. سفره را می انداخت و جمع میكرد ، پابه پای من می نشست ، لباس ها را می شست ، پهن می كرد ، خشك می كرد وجمع می كرد .
آن قدر محبت به پای زندگی می ریخت كه همیشه به او میگفتم : درسته كه كم می آیی خانه ؛ ولی من تا محبت های تو را جمع كنم ، براییك ماه دیگر وقت دارم .
نگاهم می كرد و می گفت : تو بیش تر از این ها به گردن من حق داری .
یك بار هم گفت : من زودتر از جنگ تمام می شوم وگرنه ، بعد از جنگ به تو نشان می دادم تمام این روزها را چه طور جبران می كردم.

                                                                                     شـادی روحشــهداصــلوات

                                                   شـادی روح شــهدا صــلوات    




amirrezajafary بازدید : 39 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

 

13 آبان در كشور ما محمل پیدایش حوادث مختلفی بوده است كه در شكل دهی تاریخ كشور و انقلاب اسلامی نقشی بزرگ و سرنوشت ساز داشته‏اند: 13 آبان 42 تبعید حضرت امام خمینی (ره) در پی قیام مردمی 15 خرداد و اعلام مخالفت ایشان با قانون استعماری - آمریكایی كاپیتالاسیون، 13 آبان 57 شهادت جمع زیادی از دانش‏آموزان و دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران در زمان اوج‏گیری انقلاب و بالاخره 13 آبان 58 تسخیر لانه جاسوسی ایالات متحده توسط دانشجویان پیرو خط امام.

در این میان، واقعه اخیر با توجه به ابعاد و پیامدها و همچنین گستره ملی - بین المللی آن از اهمیت و جایگاه ویژه‏ای در تاریخ انقلاب اسلامی برخوردار شده است به طوری كه با گذشت بیش از ربع قرن از آفرینش آن، پیامدها و آثارش همچنان در صحنه سیاست داخلی و خارجی كشور، اثرگذار و بحث‏انگیز است.

این اقدام متهورانه یكی از منحصر به فردترین حركت‏ها در تاریخ انقلاب‏های اصیل و مردمی جهان بود.پیروزی انقلاب اسلامی جدای از تاثیراتی كه در زمینه اندیشه سیاسی و پارادایم حاكم بر مقولات دولت ملت و ساختار حكومت داشت، تاثیرات عمیقی نیز بر استراتژی‏های امنیتی منطقه و توازن قدرت بین غرب و شرق داشت به طوری که كشور ایران را كه به عنوان خط مقدم جبهه غرب در مقابله با نفوذ كمونیسم از جایگاه ویژه‏ای نزد دولت مردان ایالات متحده برخوردار بود به یكباره تبدیل به یك هژمون منطقه‏ای با شعار وحدت جهان اسلام و درهم نوردیدن مرزهای جغرافیایی كشورهای مسلمان كرد، كه برای هر دو ابرقدرت شرق و غرب خطرناك جلوه می‏كرد.

 انقلاب اسلامی استراتژی «دو ستونی» آمریكا در منطقه را كه از مدت‏ها پیش بر پایه‏های قدرت اقتصادی عربستان سعودی و قدرت نظامی ایران برای حفظ منافع منطقه‏ای آمریكا و مقابله با نفوذ شوروی بنا شده بود با چالش جدی مواجه كرد به طوری كه «سایروس ونس» وزیر امور خارجه دولت كارتر در این باره می‏گوید: «رفتن ایران از صف كشورهای متحد آمریكا و افتادن این كشور به دست رژیمی كه دوست‏ ما نیست، ضربه‏ای اساسی به منافع سیاسی - امنیتی ما در آسیای جنوب غربی و خاورمیانه به شمار می‏رود.»

آمریكا كه تمام تلاش خود را در حمایت از رژیم شاه و جلوگیری از پیروزی انقلاب به كار بسته بود، با پیروزی انقلاب اسلامی سفارت خود را به عنوان پایگاهی برای طراحی و اجرای توطئه علیه انقلاب تبدیل نمود، تا بتواند آن بخش از اقداماتش را كه می‏توانست در پوشش دیپلماتیك برای شكست یا به انحراف كشاندن نظام نو پای اسلامی انجام دهد، با مرکزیت سفارت به اجرا درآورد.

پس از پیروزی انقلاب در بهمن ماه 1357 و اخراج مستشاران نظامی و غیر نظامی آمریكا كه در واقع نقش آنتن‏های اطلاعاتی را برای سازمان سیا بازی می‏كردند، ایالات متحده فعالیت‏های جاسوسیش را كه از درون سفارت رهبری و هدایت می‏شدند به شدت افزایش داد تا خلاء ناشی از خروج مستشاران را جبران كند.

افسران سازمان سیا (CIA) با استفاده از شرایط نابسامان بعد از انقلاب و درهم ریختگی و نامشخص بودن حوزه مسئولیت‏ها كه نتیجه طبیعی هر انقلابی است، سعی كردند تا با نفوذ در مناطق كلیدی و حساس انقلاب اسلامی از تعمیق و گسترش هر چه بیشتر آن جلوگیری نمایند. لانه جاسوسی آمریكا با ایجاد شبكه‏های جاسوسی و اطلاعاتی در پی آن بود تا با بحران آفرینی، تضعیف نیروهای اصیل انقلاب و جایگاه و شخصیت حضرت امام و همچنین ایجاد گسست و شكاف میان رهبری و نسل جوان، فعال‏ترین و انقلابی‏ترین نیروی اجتماع را از رهبری دور كند تا بتواند با تاثیر بر آنها و نفوذ در ارتش، حرکت انقلابی مردم ایران را آسیب‏پذیر نماید. از طرفی سفارت آمریكا مسئول انحراف افكار عمومی از خطرات شیطان بزرگ در ایران نیز بود. به همین دلایل مسئولین سفارت آمریكا در پی آن بودند تا با برقراری ارتباط با مسئولین دولت موقت راه رسیدن به اهدافشان را تسهیل كنند.

با پیروزی انقلاب، حضرت امام خمینی، مهندس بازرگان را بدون در نظر گرفتن علایق حزبی و گروهی به عنوان نخست وزیر دولت موقت منصوب كردند. بازرگان در اقدامی تأمل برانگیز اكثر اعضای دولت موقت را از جناح لیبرال انتخاب كرد و درهای دولت موقت را تقریباً بر روی دیگر نیروهای انقلاب بست. لیبرال‏ها تضاد اصلی و عامل مهم مبارزه و انقلاب را استبداد داخلی و نه استعمار خارجی می‏دانستند و علاوه بر آن اعتقاد به تغییر بنیادین در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی كشور نداشتند و تنها اكتفا به برخی اصلاحات سطحی را كافی می‏دانستند. بر همین اساس دولت موقت تنها به تعویض مهره‏های كلیدی و بالای رژیم اكتفا نمود و از تغییرات بنیادین و خصوصاً از تجدید نظر در رابطه امپریالیستی و نابرابر ایران با آمریكا، پرهیز و اجتناب می‏كرد.

به این موضوع در كتاب خاطرات كارتر اشاراتی شده است: «مهدی بازرگان... و اعضای كابینه‏اش كه بیشتر آنها تحصیل كرده غرب بودند با ما همكاری داشتند. آنها از سفارت ما حفاظت می‏كردند و از ژنرال فیلیپ گاست... مراقبت به عمل می‏آوردند تا بدون خطر رفت و آمد كند و برای ما پیام‏های دوستانه می‏فرستادند. بازرگان به طور علنی اعلام كرد كه مایل است با آمریكا روابط حسنه‏ای داشته باشد، اما افراطیون طرفدار آیت الله خمینی برای او به صورت مشكلی درآمده بودند.» (امیررضا ستوده و حمید كاویانی، بحران 444 روزه تهران، ص 20)

«اسناد لانه جاسوسی نیز نشان می‏دهد كه ایالات متحده چگونه برای خارج كردن امام از صحنه سیاسی كشور در صدد جذب افراد موثر و مهم دولت موقت از جمله بنی صدر و امیر انتظام برآمده بود و مثلا در مورد جذب بنی صدر، در ظاهر به عنوان مشاور اقتصادی یك شركت آمریكایی با حقوق ماهانه 1000 دلار  دعوت به همكاری می‏شد، اما در واقع رابط سازمان سیا تلاش می‏كرد تا وی را به استخدام این سازمان درآورد.» (دكتر بهرام نوازنی، الگوهای رفتاری ایالات متحده آمریكا در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران (1357 - 1380) مركز اسناد انقلاب اسلامی، ص 98)

دولت آمریكا در پی آن بود تا با ایجاد ائتلافی از لیبرال‏های سیاسی، چهره‏های دینی میانه‏رو، سكولارها، ملی گرایان و سران ارتشی متمایل به غرب تحت لوای دولت موقت موجبات حذف تدریجی نیروهای وفادار به امام را از صحنه سیاسی كشور ایجاد نماید.

به همین دلیل وزارت خارجه آمریكا ماموریت اصلی سفارت خود در ایران را تلاش برای هماهنگی فعالیت‏های نیروهای لیبرال و میانه روهای مذهبی و پیوند دادن آنها با عناصر ملی گرا و سلطنت طلبان و طرفداران رژیم سابق بر علیه انقلابیون مذهبی قرار داده بود.

«اقدامات آمریكا بر علیه جمهوری اسلامی ایران فقط به اقدامات سفارت این كشور در تهران محدود نشد. در پی اعدام‏های انقلابی سران رژیم گذشته در روزهای اولیه پیروزی انقلاب، 2 تن از اعضای سنای آمریكا به نام‏های جاكوب جاوتیس و هنری جكسون كه از طرفداران پروپاقرص رژیم پهلوی بودند در 27 اردیبهشت 58 (17 مه 79) قطع نامه‏ای را از تصویب سنا گذراندند كه ایران را به خاطر این اعدام‏های انقلابی با لحن شدیدی محكوم می‏كرد.» (پیشین ص‏103)

بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در سنای آمریكا، روابط دو كشور وارد مرحله تازه‏ای شد. با این كه، قطعنامه هیچگونه ضمانت اجرایی نداشت ولی ایران آن را نشانه موضع خصمانه ایالات متحده و كاری در جهت انزوای ایران دانست.

به عقیده كارل كلمنت، كه از كارشناسان با سابقه وزارت خارجه آمریكاست، ایالات متحده اشتباهی استراتژیك را در مورد ایران انجام داده است و آن دل بستن به دولت موقت و عدم مذاكره و دیدار مستقیم با حضرت امام بود كاری كه رقبای ایالات متحده یعنی فرانسه و شوروی در آغازین روزهای پیروزی انقلاب انجام داده بودند.

بعد از تصویب این قطعنامه و ایجاد مسایل اختلاف برانگیز بین دو کشور، آمریكا در پی آن بود تا فرستاده‏ای ویژه را با هدف جذب ایران و جلوگیری از نفوذ شوروی در این کشور ، به سوی ایران بفرستد ولی حضرت امام در واكنش به تصویب این قطع نامه از پذیرش فرستاده مذكور كه چارلز نام داشت و از دیپلمات‏های كار كشته وزارت خارجه ایالات متحده بود خودداری كرد و علاوه بر آن پذیرش والتر كاتلر در سمت سفیر كه آماده می‏شد به ایران سفر كند، از سوی دولت رد گردید هر چند كه جمهوری اسلامی پیش از آن موافقت خود را با اعزام او به ایران به عنوان سفیر اعلام كرده بود.

amirrezajafary بازدید : 58 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

آبان تاریخ 3 واقعه بزرگ در ایران

آفتاب: روز 13 آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است. 

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، 13 آبان 1357 که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.

تبعید امام خمینی به ترکیه 13 آبان 1343

کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آنها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.

کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگران این قانون را به کشورهای ضعیف تحت‌ سلطه تحمیل می‌کردند؛ کاپیتولاسیون درایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس ازآن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما، کاپیتولاسیون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی لغو گردید.

هنوز بیش از 3 دهه از الغای کاپیتولاسیون نمی‌گذشت که محمدرضا پهلوی احیاگر مجدد آن شد. کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیتت دولت تصویب کرد.

چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.

فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود: « ... دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند.
amirrezajafary بازدید : 98 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)
سم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

خب، طبق معمول، دیدار شما جوانان عزیز براى من بسیار شیرین، بسیار الهام‌بخش و غالباً زمینه‌ى اقدام و عملِ در سیاستها و برنامه‌ریزى‌ها است. آن چیزهایى هم كه دوستان در سخنرانى‌هایشان گفتند، غالباً مطالب پُر مغز و قابل توجّهى بود؛ من امروز یادداشت نكردم، چون تصمیم داشتم كه نوشته‌ها را یكى یكى بگیرم. ان‌شاءالله در دفتر ما - دوستان میشنوند حالا از من، همین حالا میگویم - پیشنهادها را جمع كنند، تفكیك كنند؛ بعضى براى خود ما لازم است كه مورد توجّه قرار بگیرد و ان‌شاءالله به آنها توجّه میشود، بعضى هم بایستى به دستگاه‌هاى گوناگون تذكّر داده بشود، یا ابلاغ بشود، یا پیشنهاد بشود. برخى از نكات هم دوستان گفتند كه توضیح لازم دارد، یعنى براى من نكته روشن نشد. حالا مثلاً یكى از دوستان اشاره كردند كه نقشه‌ى دانش تهیه بشود؛(۲) من نفهمیدم كه آیا غیر از نقشه‌ى جامع علمى - كه مدّتها روى آن كار شده و سند آن تهیّه شده و ابلاغ شده - چیز دیگرى مورد نظر است؟ كه اگر این است، خب باید توضیح بدهند. دوستان، ممكن است مواردى لازم باشد توضیح بدهند، كه شاید حالا از طرف دفتر ما سئوال بشود و پاسخ بگیرند.
 شماها نخبگان عزیز، چه شما كه اینجا حضور دارید، چه نخبگان بى‌شمارى كه بحمدالله در سرتاسر كشور هستند و به هر دلیلى حالا در این جلسه حضور ندارند، در هر رشته‌اى كه تحصیل میكنید و تحقیق میكنید و كار میكنید - چه علوم انسانى، چه علوم فنّى، چه علوم پایه، چه علوم پزشكى و علوم مربوط به سلامت، و هر بخش دیگرى كه مشغول كار هستید - همه‌تان در واقع مهندسان پیشرفت آینده‌ى كشورید؛ شما هستید كه دارید آینده‌ى كشورتان و آینده‌ى ایران عزیز را طرّاحى میكنید و ان‌شاءالله اگر با عزمِ جزم و همّت والا و عملِ پیگیر این را دنبال بكنید، به نتیجه خواهید رساند و ایرانِ آینده را شماها خواهید ساخت. نكته‌اى كه من میتوانم به شما عرض بكنم این است كه بدانید: سیاست "پیشرفت علمى با شتاب بالا" یك سیاست بنیادى براى نظام است؛ مجموعه‌ى مغز متفكّر دستگاه كشور به این نتیجه رسیده است كه گذر از دشوارى‌ها، عبور از خطرگاه‌ها و لغزشگاه‌ها در ایران اسلامى، اگر به دو سه ركن و مقدّمه نیاز داشته باشد، یكى، پیشرفت علمى است؛ این یك سیاست بنیادى است، از حدود ده دوازده سال پیش این سیاست دارد دنبال میشود؛ دولتهاى مختلف، مسئولان گوناگون، عناصر ذى‌ربط، خود جوانها و نخبه‌ها، در این زمینه‌ها كار كردند، تلاش كردند و بحمدالله امروز محصول كار را كه انسان نگاه میكند، امیدوار میشود. من بارها این را به جوانها گفته‌ام، به مسئولین هم گفته‌ام، به شما هم حالا عرض میكنم: قطعاً نیروى جوان كشور ما، نیروى انسانى كشور ما، نخبگان كشور ما، قادرند به قلّه‌هاى پیشرفت همه‌جانبه، كشورشان و ملّتشان را برسانند؛ این توانایى در شما هست. این را ما قبلاً - از دیگران و براساس تجربه‌هاى دیگران - میگفتیم، بتدریج براى خود ما هم تجربه شد. من بارها گفته‌ام: امروز هر كار علمى و فنّاورى در كشور كه زیرساخت آن وجود داشته باشد، از دستِ كننده‌ى ایرانى، جوان ایرانى، و نخبه‌ى ایرانى بر مى‌آید؛ هیچ چیزى وجود ندارد كه ما بگوییم استعداد ایرانى و نخبه‌ى ایرانى قادر به ایجاد آن، تولید آن، ساخت آن نباشد؛ مگر اینكه زیرساخت آن در كشور وجود نداشته باشد كه باید آن زیرساخت را ایجاد كرد. وضع و سطح استعداد كشور ما یك چنین سطحى است. پیشرفت واقعى كشور هم جز با پیشرفت علم امكان‌پذیر نیست؛ علّتِ اینكه گفتیم گفتمان اصلى و سیاست اصلى این است، این است. پیشرفت واقعى جز با پیشرفت علم فراهم نخواهد شد.
 بعضى از كشورها ممكن است تولیدات زیرزمینىِ خودشان را، نفت خودشان را، بشكه‌هاى نفت را، منتقل كنند به صاحبان ثروت و علم در دنیا، محصولات آنها را بخرند، یك ظاهرِ پیشرفتى هم ممكن است به‌وجود بیاید امّا این پیشرفت نیست؛ پیشرفت آن‌وقتى است كه "درون‌زا" باشد، آن‌وقتى است كه متّكى به استعداد درونى یك ملّت باشد. وزن و اعتبار كشورها و دولتها و ملّتها هم وابسته‌ى به همین درون‌زایى است. اگر چنانچه از درون، یك حركتى، جهشى، رشدى به‌وجود آمد، به یك كشور، به یك ملّت، وزن میدهد، اعتبار میدهد، ارزش میدهد، ابّهت میدهد؛ امّا اگر چنانچه از درون نبود، دیگران آمدند، [اعتبار به دست نمى‌آید]. خب، در زمان رژیم طاغوت خودِ فرنگى‌ها و غربى‌ها آماده بودند كه برخى از كارهاى مربوط به فنّاورى هسته‌اى را در كشور انجام بدهند؛ قرارداد مى‌بستند. فرض بفرمایید حالا نیروگاه بوشهر را كه ما با این همه زحمت بعد از سالها به دست آوردیم، بنا بود آلمانها بسازند - [كه‌] پولش را هم گرفتند، بالا هم كشیدند، جوابى هم ندادند بعد از انقلاب - خب، فرض كنید یك نیروگاه هسته‌اى هم فلان كشور غربى بیاید اینجا، خودش بسازد، خودش اداره كند، از برقش ما استفاده كنیم. این هیچ وزانتى براى یك ملّت محسوب نمیشود؛ هیچ ارزشى به حساب نمى‌آید. آن وقتى اعتبار و وزانت براى یك كشور به‌وجود مى‌آید كه خودش توانایى از خود بُروز بدهد. این توانایى وقتى در شما پیدا شد، آن‌وقت میتوانید در شرایط برابر، از توانایى‌هاى دیگران هم استفاده كنید، همچنان‌كه آنها از توانایى‌هاى شما استفاده خواهند كرد. درست گفتند یكى از دوستان،(۳) بدیهى است كه یك كشور همه‌ى فصول و سطوح مورد نیازِ در مسائل علمى و فنّاورى را نمیتواند خودش تهیّه كند، باید از دیگران هم بگیرد؛ امّا این گرفتن از دیگران به صورت دست دراز كردن به سوى دیگران نیست؛ به صورت معامله‌ى برابر و پایاپاى [است‌]؛ علم میدهید، علم میگیرید؛ فنّاورى میدهید، فنّاورى میگیرید؛ احترامتان هم در دنیا محفوظ است. این لازم است.
 من به شما جوانهاى عزیز كه فرزندان انقلابید و فرزندان نظام اسلامى هستید، این را هم بگویم: دشمنىِ جبهه‌اى كه امروز در مقابل ایران اسلامى قرار گرفته و دشمنى میكند، متمركز روى همین نقطه‌ى قدرتمند شدن ایران است؛ نمیخواهند این اتّفاق بیفتد. این نگاه كلان را باید در همه‌ى حوادث و قضایا - قضایاى سیاسى، قضایاى اقتصادى، قضایاى گوناگون بین‌المللى و منطقه‌اى كه مربوط به كشورتان است - همواره در نظر داشته باشید، فراموش نكنید. یك جبهه‌ى سیاسى پرقدرتى امروز در دنیا وجود دارد كه نمیخواهد ایران اسلامى تبدیل بشود به یك كشور قدرتمند، به یك ملّت قدرتمند؛ از اوّل انقلاب هم همین‌جور بود. من این را براى شما نقل بكنم: در سال ۵۷ كه انقلاب اسلامى در ایران به‌وجود آمد و آن غوغاى عظیم را در دنیا به راه انداخت، یك عدّه از نخبگان درجه‌ى یك سیاسى غرب - مثل كیسینجر، مثل هانتینگتون، مثل ژوزف ناى، این چهره‌هاى برجسته‌ى نخبه‌ى سیاسى آمریكا و اروپا - یك سلسله مقالاتى را در همان اوائل انقلاب، در طول یك مدّتى منتشر كردند؛ مضمون این مقالات و این نوشته‌ها هشدار به دستگاه سیاسى غرب - به نظام سیاسى غرب، دولتهاى غربى - بود؛ به آنها هشدار میدادند، میگفتند، این انقلابى كه در ایران اتّفاق افتاده، به معناى تغییر یك هیئت حاكمه و جابه‌جایى هیئتهاى حاكمه فقط نیست، این به معناى ظهور یك قدرت جدیدى است در منطقه‌ى به قول آنها خاورمیانه - كه بنده این تعبیر را به‌هیچ‌وجه دوست ندارم - و به قول ما در منطقه‌ى غرب آسیا؛ یك قدرت جدیدى دارد ظهور میكند كه ممكن است از لحاظ تكنولوژى و علم به پاى قدرتهاى غربى نرسد، امّا از لحاظ نفوذ سیاسى و قدرت تصرّف در فضاى پیرامونى خود، از قدرتهاى غربى یا بالاتر است یا هم‌وزن آنها است و براى آنها چالش ایجاد خواهد كرد. این را آنها آن روز هشدار دادند، اعلام خطر كردند. این به معناى این است [كه‌] از نظر آنها بُروز و ظهور یك چنین قدرتى به معناى این بود كه بساط نفوذ غرب در این منطقه‌ى حسّاس و ثروتمند و بسیار مهمّ استراتژیكى، این نقطه‌ى وصل سه قارّه به یكدیگر و مركز نفت و مركز ثروت و مركز كانى‌هاى مهمّ مورد نیاز بشر، كه غرب اصرار داشته است همیشه بر اینجا تسلّط داشته باشد - تسلّط سیاسى، تسلّط اقتصادى و طبعاً تسلّط فرهنگى - از دست غرب خارج خواهد شد یا لااقل تسلّطشان دچار تزلزل خواهد شد؛ این را آن روز حدس زدند و البتّه درست فهمیدند. امروز بعد از گذشت بیش از سه دهه، بتدریج آن كابوسى كه آنها میدیدند، به واقعیّت تبدیل شده، یعنى یك قدرت بزرگِ ملّىِ منطقه‌اى سربرآورده كه فشارهاى گوناگون اقتصادى و امنیّتى و سیاسى و روانى و تبلیغاتى نتوانسته او را از پا بیندازد؛ و بعكس، او توانسته روى ملّتهاى منطقه اثر بگذارد، توانسته فرهنگ عمومى اسلامى را تثبیت كند، منتشر كند، ملّتهاى منطقه را با هویّت كند، احساس هویّت كنند.
 این حوادثى كه دو سال پیش در منطقه‌ى ما پیش آمد، حوادث بسیار مهمّى بود؛ مى‌بینید غربى‌ها چه عكس‌العملى در مقابل آن نشان دادند. حوادث مصر، حوادث منطقه‌ى شمال آفریقا، حوادث این طرف، حوادث بسیار مهمّى بود؛ این بیدار شدن ملّتها با دست‌خالى، ایستادن در مقابل تحقیرى كه غرب و بخصوص آمریكا به وسیله‌ى عُمّال خودشان بر آنها تحمیل كرده بودند، حادثه‌ى بسیار بزرگى بود؛ البتّه تمام نشده؛ خیال میكنند كه آن را سركوب كردند، به نظر ما سركوب نشده؛ یك پیچ تاریخى بود كه منطقه در حال عبور از این پیچ تاریخى است؛ هنوز سرنوشت آن نهایى نشده؛ خود غربى‌ها هم میدانند، در تفسیرهاى آنها هم همین هست؛ هنوز نگرانند، نمیدانند در منطقه چه دارد میگذرد. این به بركت قیام ملّت ایران و تشكیل نظام جمهورى اسلامى و به بركت انقلاب اسلامى بود كه بشارت‌دهنده‌ى ظهور یك قدرت ملّىِ عمیقِ مؤمنِ پابرجاىِ بااستعدادِ روبه‌رشد و اعتلا - یك چنین قدرتى - بود.
 خب حالا شماها - مجموعه‌ى نخبگان در سرتاسر كشور، در هر رشته‌اى از رشته‌هاى علم و فنّاورى و پیش از اینها تحقیق، در واقع شمارگان باارزشى از افراد تشكیل دهنده‌ى این مجموعه‌ى عظیمى هستند كه دارد این رسالت تاریخى را انجام میدهد - امروز در نوبت خودتان شانه‌هایتان را داده‌اید زیر بار یك چنین حادثه‌ى عظیمى. مهم این است كه حركت شما از دَور نیفتد، مهم این است كه سكته و وقفه‌اى در وسط به‌وجود نیاید. در همه‌ى حركات مهمّ اجتماعى و سیاسى و نظامى همین است؛ وقتى یك حركتى شروع شد، وقتى یك كار بزرگ و عظیمِ بلندمدّتى آغاز شد، نباید گذاشت در وسط آن وقفه به‌وجود بیاید. ما در دوران دفاع مقدّس هم در صحنه‌هاى جنگ و درگیرى‌هاى نظامى، همین را بالعیان میدیدیم؛ وقتى یك حركتى شروع میشد، اگر از دَور نمى‌افتاد آن حركت، به پیروزى میرسید؛ [امّا] اگر در وسط راه، عزمها سست میشد، تردید به‌وجود مى‌آمد، تنبلى عارض میشد و كار از دَور مى‌افتاد، ناكامى به دنبالش بود. نباید بگذارید این حركت علمىِ پرشتاب از دَور بیفتد.
amirrezajafary بازدید : 61 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)
اي امام آشنايي و غربت!
سيب‌هاي سرخ دعا به بركت نامت به استجابت مي‌رسند و سياه‌ترين ابرها از نفس روشنت چندان بارور مي‌گردند كه دامن‌دامن مرواريد تر بر خاك خشك مي‌ريزند و درختان هزار در هزار گلوبند شكوفه بر خويش مي‌بندند.
تو بر خاك گام مي‌نهي، بهشتي‌ترين گل‌ها مي‌رويند.
شادمانه‌ترين چشمه‌ها بر مي‌جوشند.
بادها در برابر اراده‌ات نرم‌تر از حرير مي‌ايستند تا گرده‌گاه خود را به مهميزت بسپارند.
نماز باران بخوان تا زمين، شيواترين قصايد خود را بسرايد.
سرسبزتر از آسمان و زنده‌تر از آفتاب. كدام باغ اين همه شكوفه‌هاي آشنا دارد كه
غريبانگي تربت تو؟
كدام چشمه اين همه زلال سخاوت بر زبانش روان است كه شفاخانه تو؟ خورشيد چقدر به گنبد طلاي تو ماننده است.
پرندگاني كه در حريم امن تو آشيان دارند و در هواي كريمانه‌ات پرفروغ كه در شبستان‌ها و رواق‌هايت نورافشانند، چلچراغ‌هاي مزار نيستند.
آن‌ها دل‌هاي درخشان عاشقان تو نيز كه افروختن از تو آموخته‌اند.
چه تلخ مي‌ماند كام تيره‌بختاني كه شهد كلامت را نمي‌چشند و از تفرج در اين توتستان شيرين غيبي بازمي‌مانند.
توتستاني كه برگ‌هاي سرسبزش هرگز به زردي نمي‌گرايند و واژه‌واژه‌اش رنگي از جاودانگي دارد.
                 

ای آفتاب مهربانی

درود ما بر تو  ای هشتمین سپیده ، ای آفتاب مهربانی ،  ما آن سوی ذره مانده ایم ،  من آن پرنده مهاجرم که هزار سال پریده است ولی هنوز سواد گنبد تو پیدا نیست ، ای عرش ای خون هشتم نیرویی دیگر در پرم نیست که ما را هزار سال  نه ره توشه ای بر پشت بود  و نه شمشیری در دست جز حلقه ضریحت  نمی توان دید  تو را باید تقسیم کرد و آن گاه به تماشا نشست و خاکت گستره همه کائنات  و پولاد ضریحت قفسی ست که ما یارایی خودمان را در آن به دام انداخته ایم.

تو مرکز وفوری و کشت هایمان از لطف تو سبز ، تو مدار نعمتی و گنبدت تنها و آخرین آشتی ما و بخششت اعطای خداوند سبحان است . وقتی تو می بخشی دست زهره نیز بسوی سقاخانه ات دراز است.

amirrezajafary بازدید : 45 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

حجت‌الاسلام محمد رضايی در نشست خبری ستاد برنامه‌ريزي مراسم يوم‌الله 13 آبان با اشاره به وقوع سه رخداد مهم در این روز، یادآور شد: در 13 آبان سال 42 تبعيد حضرت امام خمينی(ره) در پی مخالفت ايشان با لایحه كاپيتولاسيون که تبعید نقطه عطف و آغازی برای انقلاب بود، 13 آبان 57 شهادت جمع زيادی از دانش‏آموزان و دانشجويان در مقابل دانشگاه تهران در زمان اوج‏گيری انقلاب و بالاخره 13 آبان 58 تسخير لانه جاسوسی ايالات متحده توسط دانشجويان پيرو خط امام صورت گرفت.

وی تصريح كرد:‌ بعد از پيروزی انقلاب برخی تداوم حركت انقلاب اسلامی را مبتنی بر تكيه بر غرب می‌دانستند اما امام(ره) جمله‌ای فرمودند و در تاريخ به ثبت رسيد كه تسخير لانه جاسوسی توسط دانشجويان يك انقلاب بود و به تعبير امام(ره) انقلاب دوم بهتر و سنگين‌تر از انقلاب اول بود.

رئيس شورای هماهنگی تبليغات اسلامی فارس با تصريح اينكه در هر سه مناسبت به شكلی جنایت آمريكايی‌ها را می‌توان مشاهده كرد، گفت:‌ با مصوبه مجلس شورای اسلامی اين روز به نام روز ملی مبارزه با استكبار جهانی نامیده شد.

اين مقام مسئول گفت: بايد به افرادي كه بعد از مذاكرات اخير با غرب و آمريكا بيش از حد ذوق زده شده‌ و گمان كرده‌اند با يك چراغ سبز تمام مشكلات حل می‌شود، يادآوري كنيم كه مقام معظم رهبري در اين خصوص تعابيري دقيق و حساب‌شده دارند، بايد با توجه به منويات ايشان، از آرمان‌ها و مواضع نظام اسلامي مراقبت كرد.

حجت‌الاسلام رضايی با بيان اينكه مقام معظم رهبری در ساخت واژه و کاربرد ادبیات بی‌نظیر هستند، گفت:‌ بحث نرمش شجاعانه و قهرمانانه سابقه عظيم تاريخی دارد و به ماجرای صلح امام حسن(ع) بر‌می‌گردد که ایشان قهرمانانه صبر می‌کنند و شجاعانه نرمش نشان می‌دهند.

وی افزود: کاربرد اصطلاح نرمش قهرمانانه در فرمايش مقام معظم رهبری، سابقه‌ای 40 ساله دارد و به زمانی بازمی‌گردد كه معظم‌له كتابی را در مورد امام حسن(ع) از زبان عربی ترجمه كردند و در اين كتاب بحث صبر قهرمانانه و نرمش شجاعانه را بيان كردند.

حجت‌الاسلام رضايی خاطرنشان كرد: همانطور که بايد توجه كنيم که صبر امام حسين(ع) كمتر از صبر امام حسن(ع) نبود و شجاعت امام حسن(ع) نيز كمتر از شجاعت امام حسين(ع) نبود، در بحث مذاکرات نيز بايد اقتضای زمان را در نظر گرفت.

ضرورت حفظ منافع مردم در مذاكرات

رئيس مركز امور رسيدگی به مساجد فارس بر ضرورت حفظ منافع ملت در مذاكرات تأكيد كرد و گفت:‌ همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرمودند از ديپلماسی دولت حمايت می‌كنند، ما نيز حمايت می‌كنيم اما ایشان فرمودند به آمریکایی‌ها خوشبین نیستیم.

حجت‌الاسلام رضايی عنوان كرد: برخی افراد افراط می‌كنند اما نبايد تعرضی نسبت به موضع دولت داشته باشيم زيرا دولت، دولتی است كه قانونی سر كار آمده و در بحث ديپلماسی نيز مقام معظم رهبری تذكر داده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: در طول ساليان پس از پيروزی انقلاب اسلامی تجربه نشان داده كه هر زمان در مواضع خود نرمش شجاعانه انجام داده‌ايم، دشمنان به‌اصطلاح شير شده‌اند و از موضع قدرت برخورد كرده‌اند؛ لذا امسال در برگزاری برنامه‌های روز 13 آبان هيچ گونه تفاوتی نسبت به سال‌های قبل نداريم مگر اينكه آنان، منافع و خواسته‌های مشروع و قانونی ملت ایران را در مذاكرات اخير كه طی دو روز آينده صورت می‌گيرد تأمين كنند و به آن احترام بگذارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه تأكيد كرد: شعار «مرگ بر آمريكا» به عنوان شعار اصلی روز 13 آبان مطرح است و تا زمانی كه آمريكايی‌ها حسن نيت خود را ثابت نكنند اين بحث پابرجاست و هیچ ابایی نداریم که شعار مرگ بر آمریکا بر روی سایت‌ها برود. اگر در روزهاي آتي آن‌ها سرعقل آمدند و به سمتي حركت كردند كه منافع ملت ايران تامين شد و به دنبال بازی صرفا یک طرف برد نبودند، در مواضع خود تغيير ايجاد خواهيم كرد.

رئيس شورای هماهنگی تبليغات اسلامی فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص تفاوت راهپیمایی امسال با سال‌های گذشته بیان کرد: با توجه به اینکه نرمش قهرمانانه نشان داده شد اما طرف مقابل از این فرصت استفاده نکرد؛ دشمنی آن‌ها بهتر از قبل برای مردم روشن شده است لذا در راهپیمایی 13 آبان امسال بر شعار مرگ بر آمریکا تاکید بیشتری خواهد شد.

حجت‌الاسلام رضايی ابراز كرد:‌ بحث ديگری كه بايد امسال لحاظ شود؛ بحث دشمن‌شناسی برای جوانان و نوجوانان است و امروز نياز دارد كه بيش از گذشته به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: امروز نياز به بازخوانی و بازبينی موضع آمريكايی ‌را در برابر انقلاب داريم لذا تبيين چرايی مرگ بر آمريكا بسيار ضروری به نظر می‌رسد كه آموزش و پرورش به اين بحث بايد به صورت ويژه توجه كند و در قالب برپایی نمایشگاه، برگزاری مسابقه و غیره به آن بپردازد.

لزوم تببین مقابله جدی دشمنان با نظام

حجت‌الاسلام رضايی بر تحلیل محتوایی بیانات مقام معظم رهبری قبل و بعد از سفر نیویورک تاکید کرد و بیان داشت: تنها یک سخنرانی و یا یک تحلیل از صدا و سیما کافی نیست بلکه باید رفتاری که آمریکایی ها در مقابل دیپلماسی ایران داشته اند و مقابله جدی آن‌ها با نظام و همچنین چرایی شعار مرگ بر آمریکا باید برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود.

وی با تأكيد بر اينكه مراسم بزرگداشت روز 13 آبان به صورت صنفی و قشری برگزار نشود، گفت: آموزش و پرورش نيز جهت حضور دانش‌آموزان در راهپيمايی هم در بحث كيفيت و هم در بحث كميت تلاش كند.

amirrezajafary بازدید : 38 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

سازمان بسیج دانش آموزی تجلّی بخش صفای میلیون‌ها دانش آموز بسیجی است که هر روز در بسیج، در باغ وسیع محبتشان را می‌گشایند و شاخه گلهای مهربانی تقدیم یکدیگر می کنند.
این سازمان همراه همیشگی صحنه های هم پیمائی دانش آموزان بسیجی با شهدا و جلوه های حضور و شعور آنان در عرصه هایی است که اراده هایشان غنچه غنچه می‌شکفد و شبنم شبنم جویبار معرفتشان در سبزه زار ایران اسلامی جریان می یابد و لبخندهای زلالشان زمزمه های امید بخش دوام و طراوت برگ و شکوفه های درخت انقلاب را در گوش هوش هر بیننده ای جاری می سازد.

تاریخچه ی اجمالی تشکیل بسیج دانش آموزی
شکل گیری بسیج و حضور دانش آموزان در عرصه های مختلف فعالیتی آن جلوه های اولیه ی تشکیل بسیج دانش آموزی بوده است. پیش بینی قسمتی بنام بسیج دانش‌‌آموزی در واحد بسیج مستضعفین که در سازمان قبلی سپاه تعبیه شده بود اوّلین پایه‌های سازمانی حضور بسیج دانش آموزی را در مجموعه ی بسیج و سپاه نشان می‌دهد.
توافقنامه‌ی فرمانده ی نیروی مقاومت و وزیر آموزش و پرورش در سال 71 اوّلین سند رسمی و در سطح ملّی است که ارتباط سازمانی بسیج دانش آموزی با نظام آموزش و پرورش را تعریف می کند و شکل می بخشد.
قانون تشکیل و توسعه‌ی بسیج دانش آموزی که در مجلس پنجم در سال 75 به تصویب رسید بالاترین سندی است که در سطح قانون، بسیج دانش آموزی را تعریف می‌کند و وظایفی را بر عهده ی نیروی مقاومت بسیج و وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهد که آیین نامه ی اجرایی این قانون را دولت نهم در سال 86 به تصویب رساند.

جایگاه بسیج دانش آموزی در چشم انداز بیست ساله

بسیج دانش آموزی نیروی مقاومت در چشم انداز بیست ساله دارای چنین ویژگی‌هایی است:
1
ـ برخوردار از دانش آموزان داوطلب با انگیزه و امیدوار، آگاه و هوشیار، دیندار و پایبند به ارزشهای اسلامی و انقلابی، ولایتمدار و مسئولیت پذیر، عدالت خواه و آرمانگرا، شجاع و فداکار، پرتحرک و با نشاط، آموزش دیده و سازمان یافته، آشنا به فناوری ارتباطات، بهره مند از مهارتهای زندگی، با انضباط و الگو برای گروه همسالان.
2
ـ برخوردار از سازمانی قانونمند، منسجم، منعطف، کارآمد، پویا، دانش آموز محور، اثربخش، گسترش یافته در کلیه ی سطوح و واحدهای آموزشی سراسر کشور.
3
ـ برخوردار از قابلیتها و ظرفیتهای مناسب برای حضور فعال و اثربخش در عرصه‌های فرهنگی، دفاعی، امنیتی، علمی، آموزشی، سیاسی، اجتماعی، سازندگی، امدادی و ورزشی.

رسالت بسیج دانش آموزی

این سازمان که با 31 رده ی استانی و 708 حوزه ی مقاومت در بیش از 54 هزار مدرسه راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی سراسر کشور گسترش یافته است و تاکنون جمعیتی بالغ بر چهار میلیون و سیصد هزار دانش آموز به آن پیوسته اند رسالتهایی را بر عهده دارند که از آن میان میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

الف: تشکیل بخشی از ارتش 20 میلیونی و مشارکت در دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن
ب: تقویت روحیه ی همیاری و مسئولیت پذیری و صیانت از هویت دینی و ملی
پ: ارتقا و تعمیق بینش و معرفت دینی و بصیرت سیاسی اعضاء
ت: کمک به نظام آموزشی کشور با ارتقای بنیه ی علمی دانش آموزان بسیجی
ث: کمک مؤثر به افزایش کارآمدی نظام تربیتی کشور.
ج: اهتمام به تربیت دانش آموزان بسیجی منطبق بر الگوهای علوی و فاطمی و معرفی آنان به منظور هدایت جامعه ی دانش آموزی کشور در راستای اهداف عالیه ی نظام.
چ: هدایت و بکارگیری توان و قابلیتهای دانش آموزان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سازندگی و امدادی برای نیل به حضور فعال و تعیین کننده ی دانش آموزان در حفظ، توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی و گسترش و نهادینه سازی فرهنگ و تفکر بسیجی در بین دانش آموزان کشور

رویکردها و خلاصه ای از اهّم برنامه ها و فعالیتهای سازمان بسیج دانش آموزی

 
سازمان بسیج دانش آموزی با توجه به گستردگی حوزه ی فعالیتی و تنوع بسیار زیاد در نیازهای مخاطبین جهت رشد و تعالی دانش آموزان عزیز این مرز و بوم در زمینه های مختلف با برنامه ریزی متنوع، جذاب و ابداعی سعی در ایجاد نشاط و بالندگی ایشان دارد.

الف: ارتقای معرفت دینی و اخلاقی اعضاء

1
ـ طرح های ولایت استانی، نخبگان و معرفت که 2 طرح اول در قالب دوره های 7 روزه به شکل اردو برای مدیران شورای واحدهای مقاومت پیشگامان در سطح منطقه و نیز دانش آموزان نخبه ی بسیجی (قرآنی، علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی) بصورت مرکز توسط سازمان و طرح آخر که در قالب 4 عنوان کتاب مخصوص دانش آموزان در حوزه‌های مقاومت بسیج برگزار می گردد.

2
ـ کانون دانش آموختگان طرح ولایت که به منظور تکمیل و استمرار آموزشهای حضوری شرکت کنندگان در طرح ولایت ایجاد گردیده است.

3
ـ مسابقات قرآن و عترت که در سطح واحدها، حوزه ها و مناطق مقاومت و در رشته‌های حفظ، قرائت و درک مقاهیم قرآن و نهج البلاغه برگزار می گردد و مرحله‌ی کشوری این مسابقات تحت عنوان جشنواره ی قرآن و عترت در دو گروه مجزای خواهران و برادران با انتخاب 3 نفر برتر در هر رشته به کار خود خاتمه میدهند.

4
ـ عمره ی دانش آموزان که بسیار مورد علاقه و استقبال دانش آموزان واقع گردیده است. در این برنامه زائرین بعد از طی دوره ی آموزشی بهمراه مربی های با تجربه راهی سرزمین وحی می گردند.

5
ـ مسابقه ی فرهنگی گلباران و ترنم باران که در قالب ده کارت حاوی عکسها و مناظر زیبا و جملاتی از حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همه ساله برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی برگزار می گردد و ارتباط خوب و سازنده ای را با علاقمندان برقرار نموده است.

ب: تقویت بنیه ی علمی، تحصیلی و پرورش استعدادها و توجه به نخبگان

از آنجا که مأموریت اصلی دانش آموزان تحصیل علم و دانش میباشد سازمان بسیج دانش آموزی از بدو تشکیل همواره به این مقوله عنایت خاص داشته است:

1
ـ اینک در قالب 300 پایگاه علمی که بنابر توافق با وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور راه اندازی گردیده کلاسهای تقویتی، آمادگی برای کنکور، جلسات مشاوره و راهنمایی، بازدیدهای علمی و تشکیل انجمنهای علمی دائر است و موضوع جنبش نرم‌افزاری در حال تحول و دگرگونی پیش می رود.

2
ـ جشنواره های علمی دانش آموزان ممتاز، مبتکر و مخترع بسیجی

در مرحله ی اول این جشنواره دانش آموزان ممتاز، مبتکر و مخترع بسیجی در مدارس شناسایی و به حوزه ها معرفی و از بین آنها بر اساس ملاکهای معتبر، حائزین امتیازهای بالاتر به سطح استانی راه می یابند که بطریق مشابه برترینهای استانی به جشنواره های کشوری راه می یابند که در آن نمایشگاهی از آثار و اختراعات آنان برپا می گردد و با معرفی به سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج مورد حمایت مالی نیز قرار می گیرند.

3
ـ برگزاری المپیادهای علمی

به منظور ایجاد زمینه ی رشد و ارتقای دانش آموزان مستعد بسیجی با همکاری مؤسسه‌ی خدمات علمی، آموزشی رزمندگان اسلام آزمونهای مربوطه در رشته های ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، شیمی، کامپیوتر، نجوم و ادبیات انجام می گیرد که با تشکیل اردوهای علمی ـ آموزشی و بکارگیری مجرب ترین اساتید و حائزین رتبه های برتر المپیادها برای موفقیت در المپیادهای کشوری و جهانی آماده می شوند.

4
ـ برگزاری کنکورهای چند مرحله ای آزمایشی در رشته های نظری در هفت مرحله و 4 رشته و فنی ـ حرفه ای در سه مرحله و 17 رشته ی مختلف بمنظور آماده ساختن دانش آموزان با فضا و شرایط کنکور سراسری و راهیابی آسانتر به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی.

ضمناً بمنظور ارائه ی مشاوره ی تحصیلی و ایجاد آرامش روحی پیک مشاوره در چند شماره ی متوالی راهنمایی های لازم را جهت انتخاب رشته ی کنکور سراسری و دانشگاه آزاد به دانش آموزان ارائه می نماید.

گفتنی آنکه برای ایجاد شرایط مناسب بمنظور ارتقای منزلت دانش آموزان نخبه و سهولت و تسریع در ارائه ی تسهیلات لازم به ایشان به بهره گیری از نرم افزار خاصی از اطلاعات دانش آموزان نخبه، جمع آوری و در سیستم مرکزی نگهداری می گردد.

پ: ارتقای بصیرت سیاسی، اجتماعی

سازمان بسیج دانش آموزی با تأسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر حضور در صحنه های سیاسی انقلاب و داشتن بینش سیاسی آحاد جامعه بویژه قشر جوان و نوجوان در هنگامه ی انتخابات مختلف جشن تکلیفی را برای رأی اولیها برگزار نموده با ارائه‌ی بروشورها، جزوات، سوگند نامه و دیگر اقلام تبلیغی ـ توجیهی نسبت به آگاه سازی برای حضور پرشور و نشاط دانش آموزان حائز شرایط رأی دادن، خصوصاً اعضای شورای واحدهای مقاومت مدارس، نشستهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با دعوت از سخنرانان مجرب، خوش ذوق، مطلع و آشنا با روحیات و نیازمندیهای سیاسی ـ اجتماعی جوانان را برگزار می نماید.

ت: توسعه و تقویت فعالیتهای فرهنگی ـ هنری

1
ـ یکی از برنامه‌هایی که بمنظور توسعه و ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی مورد توجه مسئولین سازمان است. استفاده از ابزار هنر و شعر در قالب اجرای سرودهای حماسی ـ مذهبی و دینی توسط دانش‌آموزان می باشد لذا با تشکیل گروه‌های سرود در واحدهای مقاومت و برگزاری جشنواره‌های حوزه‌ای و استانی نهایتاً منتخبین در مقاطع پویندگان (راهنمایی) و پیشگامان (متوسطه) در دو گروه مجزای خواهران و برادران به مرحله ی کشوری راه می یابند.

2
ـ در اردوهای یک روزه ی فرهنگی، تربیتی و هیأت‌های مذهبی با عناوین حضرت علی اکبر و زینب علیهم السلام دانش‌آموزان با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی ـ تربیتی ـ مذهبی روحیه‌ی همیاری و دینی خود را تقویت نموده با مسائل روز و مباحث اخلاقی آشنا می‌شوند.

3
ـ مسابقات تهیه ی نشریه ی دیواری و آثار فرهنگی ـ هنری ـ ادبی و پژوهشی مختلف که به مناسبتهای ملی ـ مذهبی در بدیع ترین اشکال طراحی و اجراء می گردند، قشر وسیعی از دانش آموزان را جذب خود می نمایند و روحیه ی انجام کارهای گروهی و مشارکتی را در آنها استحکام می بخشند.

ث: حفظ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس، روحیه ی ایثار و شهادت طلبی

از آنجا که یکی از خطیرترین مأموریتها و اهداف سازمان بسیج دانش آموزی زنده نگهداشتن یاد و خاطره ی رشادت مردی های رزمندگان اسلام و تجلیل از ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است این سازمان با برگزاری برنامه های متنوع از جمله یادواره ی شهید فهمیده و 36 هزار شهید دانش آموز در تهران، استانها و حوزه ها (شهرستانها)، اردوهای راهیان نور برای دانش آموزان و نخبگان بسیجی، سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز، تألیف مجموعه ی کتابهای داستانی آسمانی ها و اجرای طرح رهروان شهید فهمیده که با حضور دانش آموزان 13 ساله ی پسر برگزار می گردد سعی کرده است این مهم را انجام و دین خود را نسبت به انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس ادا نماید؛ ضمن آنکه برگزاری صبحگاههای سراسری واحدها و مشترک حوزه ها هر یک بهانه ای جهت یادآوری نام مقدس شهدا و اجرای برنامه های معنوی می باشد.

ج: آمادگی دفاعی و تقویت روحیه سلحشوری

در کنار سایر فعالیتها و عرصه هایی که سازمان بسیج دانش آموزی به آنها توجه داشته و برای تحقق و دستیابی به آنها برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کند ایجاد آمادگی دفاعی و تقویت روحیه ی سلحشوری با آموزش مقدماتی بسیج، اردوهای آمادگی دفاعی و اردوهای رزمی ـ فرهنگی پیشگامان محقق میگردد که قسم سوم از جذابیت خاصی برخوردار است و با استقبال زائد الوصف دانش آموزان مواجه است.

چ: ورزش، تندرستی و آمادگی جسمانی

با عنایت به اهمیت سلامت و این که همواره پیشگیری کم هزینه تر و بهتر از درمان است سازمان بسیج دانش آموزی به سلامت و صحت بدن جوانان و نوجوانان برومند ایران اسلامی توجه ویژه داشته و با طراحی و اجرای مسابقات قهرمانی ـ ورزشی از مدرسه تا مرکز در 6 رشته فوتسال، والیبال، بستکتبال، کشتی، تکواندو و پینک پنگ برای برادران و سه رشته والیبال، بسکتبال و پینک پنگ برای خواهران ـ مسابقات دوی رهروان شهدا، کوهپیمایی، دو همگانی و مسابقات دوچرخه سواری پویندگان و پیشگامان (که البته خواهران بسیجی فقط در برنامه ی کوهپیمائی می‌توانند شرکت نمایند) موفق به ایجاد روحیه ی نشاط و سلامتی در دانش آموزان شده است.

ج: ارتقای دانش و مهارتهای مدیریتی و سازمانی

با توجه به اینکه دانش آموزان عزیز، آینده سازان کشور عزیزمان هستند و از اوان نوجوانی باید تحت نظامی جامع، آموزش و تربیتهای لازم را برای قبول مسئولیتهای بزرگ در خانواده و جامعه بعهده بگیرند، نظام جامع آموزشی ـ تربیتی بسیج دانش‌آموزی در ابعاد عقیدتی، اخلاق، فرهنگ و هنر، اجتماعی، سیاسی، علمی، سازمانی، مهارتهای زندگی، آمادگی دفاعی و احکام علمی اسلام و ... تهیه و تدوین گردیده است.

در این طرح میزان سهمیه و درصد فعالیتهای نظری و شناختی عاطفی، مهارتی و رفتاری برای هر پایه ی تحصیلی تعیین میگردد و نوع فعالیت درسه حیطه ی آموزشی، شناختی ـ عاطفی، مهارتی و رفتاری، گروه بندی و مشخص میگردد.

یکی از شیوه های آشنا نمودن دانش آموزان جهت رفع مشکلات و حل مسائل اجتماعی تقویت روحیه ی مشارکت و همفکری با سایرین می باشد که این امر را سازمان بسیج دانش آموزی در قالب شورای اندیشه یاران در سطح سه رده ی حوزه‌ای، منطقه ای و سازمانی طراحی و اجراء نموده است.

 
آموزشهای عرض توجیهی نمونه دیگری از اقدامات این سازمان جهت ارتقای دانش و مهارت مدیریتی فرماندهان واعضای شورای واحدها و حوزه های مقامت می باشد که شرکت کنندگان در کلاسهای توجیهی ـ آموزشی با آخرین سیاستها، طرح ها و برنامه ها، نظامات ، روشها و شیوه های نوین اجرایی آشنا می گردند.

خ: نشر، تبلیغ و توسعه ی عرصه های اطلاع رسانی

با عنایت به نقش آثار مکتوب در ارتقاء و تعمیق بینش و دانش انقلابی ـ اسلامی دانش‌آموزان بسیجی و نیز نیاز به اطلاع رسانی سازمانی و انعکاس اخبار فعالیتها و دسترسی آسان و سریع علاقمندان به آنها سازمان بسیج دانش آموزی با چاپ و توزیع نشریات دیواری پویندگان و پیشگامان، ماهنامه ی پیشگامان و گاهنامه ی پویندگان، برگزاری جشنواره ی نشریات، دائر نمودن پایگاه اطلاع رسانی به نشانی www.ibs.ir، برنامه ی رادیویی مدرسه‌ی عشق، تجهیز هسته ی خبرنگاران بسیج و تهیه ی نرم افزار آشنایی با بسیج دانش آموزی توانسته است قدمهای خوب و قابل قبولی را در توسعه ی عرصه ی اطلاع رسانی بردارد که البته با توجه به پراکندگی بسیار واحدهای دانش آموزی در سطح کشور و کمبود امکانات راه طولانی در پیش دارد.

د: غنی سازی اوقات فراغت با توسعه ی عرصه های سازندگی

با توجه به اینکه بسیج دانش آموزی گسترده ترین و بزرگترین تشکل و قشر بسیجی است که اعضای آن را دانش آموزانی پرشور و هیجان و با علاقه ای بالا برای انجام کارهای گروهی، تشکیل می‌دهد و در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و به منظور هدایت شور و نشاط و هیجانات جوانان و نوجوانان به سوی فعالیتها و اقدامات مثبت و سازنده برای ارتقای مهارتهای زندگی آنان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، جهاد سازندگی بهداشت درمان و آموزشی پزشکی، عرصه های مرمت و زیباسازی مد

ارس، باغداری، آبخیزداری، طرح واکسیناسیون و ... پیش بینی و زمینه ی حضور سازمان یافته ی دانش آموزان فراهم گردیده است.

آخرین نکته آنکه با همکاری وزارت آموزش و پرورش و با استفاده از امکانات مدارس ‌ ‌ واجد شرایط پایگاههای طرح میثاق با مدیریت حوزه‌های مقاومت بسیج دانش آموزی در خلال تابستان در سراسر کشور راه اندازی شده و با ارائه‌ی برنامه های متنوع و جذاب فرهنگی، هنری، مهارتی، آموزشی و ورزشی موجبات جذب دانش آموزان و غنی سازی اوقات فراغت آنان در تابستان فراهم می‌گردد

 

amirrezajafary بازدید : 88 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

رئیس مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه امام زمان (عج) از طریق نائب اول خود برای منتظران خواندن دعای عصر غیبت را توصیه کردند، از ویژگی منتظر واقعی را راضی بودن به رسیدن وقت ظهور دانست.

 

به گزارش وبگردي 20:30، حجت‌الاسلام محمد صادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز و کارشناس مهدویت در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه دعای عصر غیبت امام عصر ارواحناه فداه در روز جمعه بسیار مورد تاکید است، ابراز داشت: «شیخ ابوعمرو» نائب اوّل امام عصر صلوات الله علیه این دعا را به «ابوعلى محمّد بن همّام» یاد داد، «سید بن طاوس» در «جمال الاسبوع» بعد از ذکر دعاهاى وارده بعد از نماز عصر جمعه و صلوات کبیره این دعا را ذکر کرده است، لذا یکی از دعاهایی است که که به خوبی وظایف منتظران را ترسیم می‌کند و به گونه‌ای بهترین عهد ما را با وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تعیین می‌کند، دعای عصر غیبت است.

فضیلت زیادخواندن دعای عصر غیبت در عصر جمعه/ دعایی که برای منتظران بیان شد

وی با اشاره به اینکه دعای عصر غیبت توسط نائب اول نقل شده است و به طور طبیعی چون نواب از خودشان مطلبی را نقل نمی‌کردند، به تعبیر خود بزرگان، حضرت مهدی(عج) خود این دعا را نقل کرده‌اند و مرحوم «شیخ صدوق» رحمت‌الله علیه جزو دعاهای امام زمان (عج) نقل کرده است، همان طور که گفته شد، دعا را «سید بن طاووس» نقل می‌کند و می‌گوید اگر نتوانستید دعاهای عصر جمعه را بخوانید و تعقیبات عصر جمعه را انجام دهید، پس حذر کنید، از اینکه خواندن این دعا را ترک کنید.

حجت‌الاسلام کفیل با تاکید بر اینکه فضیلت بی‌نهایت خواندن دعای عصر غیبت در عصر جمعه، ابراز داشت: گام اول در دعا طلب معرفت است « اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ»، همانند آنچه که امام صادق علیه‌السلام فرمودند «گام اول طلب معرفت است»، لذا دعا آثار معرفت را بیان می‌کند «فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى»، یک نکته این است که اگر آدم معرفت به امام زمان (عج) نداشته باشد، گمراه از دین می‌شود، یعنی آدم دین‌دار باشد و نماز بخواند، اما اگر معرفت نداشته باشد، گمراه است.

عدم معرفت به امام مساوی با مرگ و زندگی جاهلی/کسب معرفت ثبات در قدم را هدیه می‌آورد

وی با اشاره به فرازی از دعای عصر غیبت «اَللّهُمَّ لا تُمِتْنى میتَةً جاهِلِیَّةً»، افزود: اگر انسان نسبت به امام زمان خود معرفت نداشته باشد، به مرگ جاهل می‌میرد، تعبیر آیت‌الله جوادی این است که مرگ محصول زندگی است و کسی که مرگش در روایت مرگ جاهلی است، در نتیجه زندگی هم زندگی جاهلانه می‌شود.

این کارشناس مهدویت اثر بعدی معرفت را، ثبات در قدم و دین دانست و تصریح کرد:، عرصه بعدی این است که انسان مطیع امام می‌شود و قبلش نرم‌ برای دستور امام می‌شود و در امتحانات پیروزی شود، همه این موارد آثار معرفت است «اَللّهُمَّ فَثَبِّتْنى عَلى دینِکَ وَاسْتَعْمِلْنى بِطاعَتِکَ وَلَیِّنْ قَلْبى لِوَلِىِّ اَمْرِکَ»، در ادامه به آسیب‌شناسی مهدویت و انتظار می‌پردازد.

راضی بودن منتظر به رسیدن وقت ظهور/ چرایی در زمان ظهور جایی ندارد

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های غیبت تعجیل است، ادامه داد: اینکه انسان به عجله بیفتد و بگوید امروز ظهور است و به دنبال کسانی برود که ادعاهای مهدویت می‌کنند «وَکَشْفِ سِتْرِهِ فَصَبِّرْنى عَلى ذلِکَ حَتّى لا اُحِبَّ تَعْجیلَ ما اَخَّرْتَ وَلا تَاْخیرَ ما عَجَّلْتَ» در دعا طلب صبر می‌کنیم، چرا که راهکارش صبر است، باید توجه داشت که در دوران غیبت بیان امام عصر(عج) این است که «وَلا اُنازِعَکَ فى تَدْبیرِکَ وَلا اَقُولَ لِمَ وَکَیْفَ وَما بالُ وَلِىِّ الاَمْرِ»؛ «خدایا به من صبری بده که دوست نداشته باشم به عجله انداختن آنچه تو تاخیر انداختی و نه به تأخیر افتادن آنچه تو تعجیل داری».

حجت‌الاسلام کفیل پرداختن به مباحث غیر ضروری را از دیگر آسیب‌های مهدویت دانست و بیان داشت: یکی دیگر از آسیب‌های مهدویت این است که آدم تعیین وقت برای ظهور کند، در دعا می‌گوییم فقط تو عالم وقت ظهوری «یَنْتَظِرُ وَاَنْتَ الْعالِمُ غَیْرُ الْمُعَلَّمِ بِالْوَقْتِ الَّذى فیهِ صَلاحُ اَمْرِ وَلِیِّکَ فِى الاِذْنِ لَهُ بِاِظْهارِ اَمْرِهِ»، وظیفه ما نیست که دنبال تعیین وقت برویم، یا اینکه بگوییم؛ خدایا زمین پر از ظلم و جور شده است، چرا امام زمان (عج) ظهور نمی‌کند «لایَظْهَرُ قَدِ امْتَلاَتِ الاَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ وَاُفَوِّضُ اُمُورى کُلَّها اِلَیْکَ».

نکند امام عصر(عج) در زندگی روزمره انسان مسلمان فراموش شود

وی با بیان اینکه در دعا به واگذار کردن امور به خدا تاکید شده است، افزود: یک نمونه دیگر دعا این است که دعا برای سلامتی حضرت کنیم، اینکه گاهی طولانی شدن غیبت سبب می‌شود که ما امام را فراموش کنیم و در انتظار، انتظارمان کمرنگ شود و ایمان ما به امام حاضر(عج) از بین برود « وَلا تَسْلُبْنَا الْیَقینَ لِطُولِ الاَمَدِ فى غَیْبَتِهِ وَانْقِطاعِ خَبَرِهِ عَنّا وَلا تُنْسِنا ذِکْرَهُ وَانْتِظارَهُ وَالاْیمانَ بِهِ وَقُوَّةَ الْیَقینِ فى ظُهُورِهِ وَالدُّعآءَ لَهُ وَالصَّلوةَ عَلَیْهِ حَتّى لا یُقَنِّطَنا طُولُ غَیْبَتِهِ مِنْ قِیامِهِ »، در دعا می‌گوییم؛ خدایا یک جوری نشود، وقتی غیبت طولانی شد، این اتفاقات بر من بیفتد.

رئیس مرکز تخصصی نماز با ارائه راهکار در زمینه عدم از دست دادن ایمان در زمان غیبت با استناد به دعا، خاطرنشان کرد: دعا بیان می‌گوید که ما باید نسبت به امام (عج) یقین داشته باشیم، همان طور که به قیام پیغمبر(ص) یقین داشتیم «وَیَکُونَ یَقینُنا فى ذلِکَ کَیَقینِنا فى قِیامِ رَسُولِکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَما جآءَ بِهِ مِنْ وَحْیِکَ وَتَنْزیلِکَ»؛ یعنی چگونه الان یقین به وحی و تنزیل قرآن داریم، باید دوران غیبت سبب نشود که یقین ما کمتر شود، بنابراین از خداوند بخواهیم که قلب ما را تقویت کند، به حدی که بتوانیم در این مسیر گام برداریم « فَقَوِّ قُلُوبَنا عَلَى الاْیمانِ بِهِ حَتّى تَسْلُکَ بِنا عَلى یَدَیْهِ مِنْهاجَ الْهُدى».

ایمان، ثبات درونی، راضی بودن به زمان غیبت وظایف منتظران

وی با تشریح وظایف منتظران با توجه به متن دعای عصر غیبت، ادامه داد: یک وظیفه منتظر این است که ایمان به حضرت داشته باشد، دوم از امام عصر(عج) اطاعت کند، سوم ثبات درونی، چهارم راضی بودن به غیبت امامت و پنجم درخواستی که تا لحظه مرگ به امامت شک نداشته باشیم، همچنین عهد نشکستن، تکذیب نکردن از دیگر وظایف منتظران است «وَنَحْنُ عَلى ذلِکَ لا شآکّینَ وَلا ناکِثینَ وَلا مُرْتابینَ وَلا مُکَذِّبینَ»، محور بعدی دعا برای ظهور حضرت (عج) است و ترسیم سیمای حکومت ولی عصر (عج) می‌باشد.

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه در ترسیم سیمای حکومت مهدوی مرگ ظلم و نجات بندگان تحقق می‌یابد «وَاَظْهِرْ بِهِ الْحَقَّ وَاَمِتْ بِهِ الْجَوْرَ»، اذعان داشت: «وَاسْتَنْقِذْ بِهِ عِبادَکَ الْمُؤْمِنینَ مِنَ الذُّلِّ وَانْعَشْ»، نجات دادن بندگان همان هدفی که در دعای اربعین در مورد امام زمان(عج) است،‌ در اینجا نیز آمده است، قتل کفر، ذلت جباران، هلاک شدن منافقین به گونه‌ای که هیچ اثری از آنها در دوران ظهور باقی نمی‌ماند و زمین از وجود آنها پاک می‌شود و دل بندگان خدا شاد می‌شود و آنچه از احکام تغییر پیدا کرده بود، امام عصر(عج) آن را اصلاح می‌کند؛ یعنی بدعت، انحراف و خرافه‌ایی در دین نیست «واقْتُلْ بِهِ جَبابِرَةَ الْکُفْرِ وَاقْصِمْ بِهِ رُؤُسَ الضَّلالةِ وَذَلِّلْ بِهِ الْجَبّارینَ وَالْکافِرینَ وَاَبِرْ بِهِ الْمُنافِقینَ وَالنّاکِثینَ وَجَمیعَ الْمُخالِفینَ وَالْمُلْحِدینَ فى مَشارِقِ الاَرْضِ وَمَغارِبِها وَبَرِّها وَبَحْرِها وَسَهْلِها وَجَبَلِها حَتّى لا تَدَعَ مِنْهُمْ دَیّاراً وَلا تُبْقِىَ لَهُمْ آثاراً طَهِّرْ مِنْهُمْ»، یکی از زیبایی‌های حضرت(عج) این است که دین از خرافات خالی می‌شود و با عدل امام(عج) آتش کفر خاموش می‌شود.

دغدغه ظهور؛ مسئله‌ای که ضرورت آن کم احساس می‌شود!

وی محور بعدی فراز دعای عصر غیبت را ویژگی‌های ولی عصر ارواحناه فداه بیان کرد و افزود: امام (عج) بنده خدا، بنده برگزیده خدا و معصوم است، خالی از همه عیوب،مطلع بر غیب، پاک از پلیدی‌هاست «فَاِنَّهُ عَبْدُکَ الَّذى اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ وَارْتَضَیْتَهُ لِنَصْرِ دینِکَ وَاصْطَفَیْتَهُ بِعِلْمِکَ وَعَصَمْتَهُ مِنَ الذُّنُوبِ وَبَرَّاْتَهُ مِنَ الْعُیُوبِ وَاَطْلَعْتَهُ عَلَى الْغُیُوبِ وَاَنْعَمْتَ عَلَیْهِ وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَنَقَّیْتَهُ مِنَ الدَّنَسِ»

این کارشناس ادعیه مهدوی در خصوص ترسیم جامعه منتظر، اظهار داشت: یک ویژگی منتظر فهم دوران غیبت است، «اللّهُمَّ اِنّا نَشْکُو اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا وَغَیْبَةَ اِمامِنا وَشِدَّةَ الزَّمانِ عَلَیْنا وَوُقُوعَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الاَعْدآءِ عَلَیْنا وَکَثْرَةَ عَدُوِّنا وَقِلَّةَ عَدَدِنا»، زمان غیبت بر منتظر سخت است، چرا که فتنه‌ها زیاد، فشار دشمن بالاست، تعداد دشمن زیاد و یاران کم است، ویژگی دوم منتظر فهم دوران حکومت است، ویژگی‌ سوم جامعه منتظر درخواست جدی از خداست که دغدغه ظهور پیدا کند، برای اینکه اکنون نمی‌دانیم با ظهور حضرت مهدی(عج) چه اتفاقی خواهد افتاد، پس سیمای محبتی امام را باید درک کنیم.

کسانی که نماز را سبک می‌شمارند ممکن است که در صف دشمنان امام(عج) قرار گیرند

وی با اشاره به فراز دعای عصر غیبت درباره ویژگی حکومت ولی عصر(عج)، ادامه داد: هلاکت دشمنان امام، اینکه هر پرچمی که بر غیر از اسلام باشد، از بین می‌برد، هر سلاحی که به غیر از دین باشد، از کار می‌افتد، هر لشکری که علیه امام باشد، نابود، خوار و ذلیل می‌شود، جریان دشمن کاملاً تاریک می‌شود، قرآن زنده می‌شود، قلب‌های مرده حیات پیدا می‌کنند، مؤمنین شاد، حق ظاهر، عدل آشکار می‌شود و تقیه از بین می‌رود «وَقَتْلِ اَعْدآئِکَ فى بِلادِکَ حَتّى لا تَدَعَ لِلْجَوْرِ یا رَبِّ دِعامَةً اِلاّ قَصَمْتَها وَلا بَقِیَّةً اِلاّ اَفْنَیْتَها وَلا قُوَّةً اِلاّ اَوْهَنْتَها وَلا رُکْناً اِلاّ هَدَمْتَهُ وَلا حَدّاً اِلاّ فَلَلْتَهُ وَلا سِلاحاً اِلاّ اَکْلَلْتَهُ وَلا رایَةً اِلاّ نَکَّسْتَها وَلا شُجاعاً اِلاّ قَتَلْتَهُ وَلا جَیْشاً اِلاّ خَذَلْتَهُ وَارْمِهِمْ یا رَبِّ بِحَجَرِکَ الدّامِغِ وَاضْرِبْهُمْ بِسَیْفِکَ الْقاطِعِ وَبَاْسِکَ الَّذى لا تَرُدُّهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمینَ وَعَذِّبْ اَعْدآئَکَ وَاَعْدآءَ وَلِیِّکَ وَاَعْدآءَ رَسُولِکَ».

حجت‌الاسلام کفیل در خصوص دیگر ویژگی‌ منتظران، بیان کرد: اینکه منتظر جز دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام و مخالفان آنها، همچنین اهل غیض بر آل پیامبر(ص) نباشد و تسلیم احکام دین باشد، گام بعدی دشمن‌شناسی است، دلیل دشمنی با حضرت (عج) در زمان ظهور خیلی جالب در دعا آمده است و صنایع کردن نماز است، لذا باید توجه داشت کسی که نسبت به نماز بی‌توجه است، امکان دارد در مقابل امام زمان (عج) بایستد؛ یعنی کسانی که امروز نماز را جدی نمی‌گیرند، بترسند از این که در سپاه دشمن امام باشند، «فَاِنَّهُمْ اَضاعُوا الصَّلوةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ وَاَضَلُّوا عِبادَکَ وَاَخْرَبُوا بِلادَکَ»، تبعیت از شهوات و آنهایی که در گمراهی بندگان قدم برمی‌دارند و آنهایی که دیار مسلمین را خراب می‌کنند، دشمنان حضرت(عج) هستند.

amirrezajafary بازدید : 50 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

میلاد امام جعفر صادق (ع) مبارك باد

 

 

 

 

 

 

 

نام: جعفر (به معنى نهر جارى پرفايده)

كنيه:ابو عبداللّه

لقب:صادق

نام پدر: حضرت محمد بن على (ع )

نام مادر:معروف به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر

تاريخ ولادت:يكشنبه 17 ربيع الاول ، سال 83 هجرى

مكان ولادت:مدينه

مدت عمر :65سال

علت شهادت: مسموميت

قاتل :منصور دوانيقى (خليفه عباسى )

زمان شهادت: يكشنبه 25 شوال ، سال 148 هجرى

مدفن مطهر:قبرستان بقيع ( مدينه )

زندگي امام جعفر صادق (ع)

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه يا دوشنبه هفدهم ربيع الاول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدينه ديده به جهان گشود. اما بنا به گفته شيخ مفيد و كلينى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. لكن ابن طلحه روايت نخست را صحيح ‏تر مى‏داند و ابن خشاب نيز در اين باره گويد: چنان كه ذراع براى ما نقل كرده، روايت نخست، سال 80 هجرى، صحيح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روايتى نيمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با اين حساب مى‏توان عمر آن حضرت را 68 يا 65 سال گفت كه از اين مقدار 12 سال و چند روزى و يا 15 سال با جدش امام زين العابدين (ع) معاصر بوده و 19 سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زيسته است كه همين مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار مى‏آيد و نيز بقيه مدتى است كه سلطنت هشام بن عبد الملك، و خلافت وليد بن يزيد بن عبد الملك و يزيد بن وليد عبد الملك، ملقب به ناقص، ابراهيم بن وليد و مروان بن محمد ادامه داشته است.


فضايل امام جعفر صادق (ع)

مناقب آن حضرت بسيار است كه به اقتصار از آنها ياد مى‏كنيم. فضايل امام صادق بيش از آن است كه بتوان ذكر كرد. جمله اي از مالك بن انس امام مشهور اهل سنت است كه: «بهتر از جعفر بن محمد، هيچ چشمي نديده، هيچ گوشي نشنيده و در هيچ قلبي خطور نكرده است.» از ابوحنيفه نيز اين جمله مشهور است كه گفت: «ما رأيت افقه من جعفر بن محمد» يعني: «از جعفر بن محمد، فقيه تر نديدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنويم ضريس مي گويد: امام صادق در اين آية شريفة: كل شيء هالك الا وجهه، يعني: «هر چيز فاني است جز وجه خداي متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذي يوتي الله منهم» يعني «ماييم آيينه اي كه خداوند از آن آيينه شناخته مي شود.» بنابراين امام صادق (ع) فرموده است او آيينه ذات حق تعالي است.

شيخ مفيد در ارشاد مى‏نويسد: علومى كه از آن حضرت نقل كرده‏ اند به اندازه ‏اى است كه ره توشه كاروانيان شد و نامش در همه جا انتشار يافت. دانشمندان در بين ائمه (ع) بيشترين نقل ها را از امام صادق روايت كرده ‏اند. هيچ يك از اهل آثار و راويان اخبار بدان اندازه كه از آن حضرت بهره برده ‏اند از ديگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راويان موثق آن حضرت را جمع كرده ‏اند كه شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقيده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.

بيشترين حجم روايات، احاديثي است كه از امام صادق (ع) نقل شده است، اهميت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به ميزاني است كه شيعه به ايشان منسوب شده است: “شيعه جعفري”. كمتر مسئله ديني (اْعم از اعتقادي، اخلاقي و فقهي) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. كثرت روايات منقول از امام صادق (ع) به دو دليل است:

يكي اينكه از ديگر ائمه عمر بيشتري نصيب ايشان شد و ايشان با شصت و پنج سال عمر شيخ الائمه محسوب مي شود (148 – 83 هجري) ، و ديگري كه به مراتب مهمتر از اولي است، شرائط زماني خاص حيات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امويان، انتقال قدرت از امويان به عباسيان و آغاز خلافت عباسيان است. امام با حسن استفاده از اين فترت و ضعف قدرت سياسي به بسط و اشاعه معارف ديني همت مي گمارد. گسترش زائد الوصف سرزمين اسلامي و مواجهه اسلام و تشيع با افكار، اديان، مذاهب و عقايد گوناگون اقتضاي جهادي فرهنگي داشت و امام صادق (ع) به بهترين وجهي به تبيين، تقويت و تعميق هويت مذهبي تشيع” پرداخت. از عصر جعفري است كه شيعه در عرصه هاي گوناگون كلام، اخلاق، فقه، تفسير و… صاحب هويت مستقل مي شود. عظمت علمي امام صادق (ع) در حدي است كه ائمه مذاهب ديگر اسلامي از قبيل ابوحنيفه و مالك خود را نيازمند به استفاده از جلسه درس او مي يابند. مناظرات عالمانه او با ارباب ديگر اديان و عقايد نشاني از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهميت اين جهاد فرهنگي امام صادق (ع) كمتر از قيام خونين سيد الشهداء (ع) نيست.


امام وفقه اسلامي:

فقه شيعه اماميه كه به فقه جعفري مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زيرا قسمت عمده احكام فقه اسلامي بر طبق مذهب شيعه اماميه از آن حضرت است و آن اندازه كه از آن حضرت نقل شده است از هيچ يك از (ائمه) اهل بيت عليهم السلام نقل نگرديده است. اصحاب حديث اسامي راويان ثقه كه از او روايت كرده اند به 4000 شخص بالغ دانسته اند.

در نيمه اول قرن دوم هجري فقهاي طراز اولي مانند ابوحنيفه و امام مالك بن انس و اوزاعي و محدثان بزرگي مانند سفيان شوري و شعبه بن الحجاج و سليمان بن مهران اعمش ظهور كردند. در اين دوره است كه فقه اسلامي به معني امروزي آن تولد يافته و روبه رشد نهاده است. و نيز آن دوره عصر شكوفايي حديث و ظهور مسائل و مباحث كلامي مهم در بصره و كوفه بوده است.

حضرت صادق (ع) در اين دوره در محيط مدينه كه محل ظهور تابعين ومحدثان و راويان و فقهاي بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه «تابعيان» و نه «محدثان» و نه «فقها» ي آن عصر بودند بلكه او تنها از يك طريق كه اعلاء و اوثق طرق بود نقل مي كرد و آن همان از طريق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علي بن الحسين (ع) و او از پدرش حسين بن علي (ع) و او از پدرش علي بن ابيطالب (ع) و او هم از حضرت رسول (ص) بود و اين ائمه بزرگوار در مواردي كه روايتي از آباء طاهرين خود نداشته باشند خود منبع فياض مستقيم احكام الهي هستند.


آثار امام صادق (ع) :

غالب آثار امام (ع) به عادت معهود عصر، كتابت مستقيم خود ايشان نيست و غالبا املاي امام (ع) يا بازنوشت بعدي مجالس ايشان است. بعضي از آثار نيز منصوب است و قطعي الصدور نيست.

1- از آثار مكتوب امام صادق (ع) رساله به عبدالله نجاشي (غير از نجاشي رجالي) است. نجاشي صاحب رجال معتقد است كه تنها تصنيفي كه امام به دست خود نوشته اند همين اثر است.

2- رساله اي كه شيخ صدوق در خصال و به واسطه اعمش از حضرت روايت كرده است شامل مباحث فقه و كلام .

3- كتاب معروف به توحيد مفضل، در مباحث خداشناسي و رد دهريه كه املاء امام (ع) و كتاب مفضل بن عمر جعفي است.

4- كتاب الاهليلجه كه آن نيز روايت مفضل بن عمر است و همانند توحيد مفضل در خداشناسي و اثبات صانع است و تماما در بحارالانوار مندرج است.

5- مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه كه منسوب به امام صادق (ع) و بعضي از محققان شيعه از جمله مجلسي،‌ صاحب وسايل (حرعاملي) و صاحب رياض العلما، صدور آن را از ناحيه حضرت رد كرده اند.

6- رساله اي از امام (ع) خطاب به اصحاب كه كليني در اول روضه كافي به سندش از اسماعيل بن جابر ابي عبدالله نقل كرده است.

7- رساله اي در باب غنائم و وجوب خمس كه در تحف العقول مندرج است.

8- بعضي رسائل كه جابربن حيان كوفي از امام (ع) نقل كرده است.

9- كلمات القصار كه بعدها به آن نثرالدرد نام داده اند كه تماما در تحف العقول آمده است.

10- چندين فقره از وصاياي حضرت خطاب به فرزندش امام موسي كاظم (ع) سفيان شوري،‌ عبدالله بن جندب، ابي جعفر نعمان احول، عنوان بصري،‌ كه در حليه الاولياء و تحف العقول ثبت گرديده اس


ولادت امام و نامگذاري :


امام جعفر صادق، امام ششم شيعيان، در هفدهم ربيع الاول سال 83 هجري قمري در مدينه متولد گرديد. كنيه ايشان ابو عبدالله و لقبشان صادق مي باشد. پدر ارجمندشان امام باقر و مادرش ام فروة است. رسول خدا سالها قبل ولادت آن حضرت را خبر داده و فرموده بود نام او را صادق بگذاريد، زيرا از فرزندان او كسي است كه همنام اوست، اما دروغ مي گويد «جعفر كذّاب».


دوران قبل از امامت :


در دوران قبل از امامت، حضرت شاهد فعاليتهاي پدر خويش در نشر معارف ديني و تربيت شاگردان وفا دار و با بصيرت بود. امام باقر در مناسبتهاي مختلف به امامت و ولايت فرزندش جعفر صادق تصريح فرموده و شيعيان را پس از خودش به پيروي از او فرا مي خواند. لذا احاديث، زيادي مبني بر نص امامت حضرت صادق نقل شده است.

امام صادق در سال 114 هجري قمري پس از شهادت پدرش در سن 31 سالگي به امامت رسيد. دوران امامتش مصادف بود با اواخر حكومت امويان كه در سال 132 به عمر آن پايان داده شد و اوايل حكومت عباسيان.

اوضاع جامعه در آغاز امامت حضرت :

در آغاز امامت حضرت افرادي از شيعيان و حتي بستگان حضرت حاضر به قبول امامت ايشان نبودند، لذا حضرت از راههاي گوناگوني كوشيدند آنها را به قبول راه صحيح وادار سازند و دراين زمينه به اذن خداوند معجزاتي نيز انجام دادند.

دوران امام جعفر صادق در ميان ديگر دورانهاي ائمه اطهار، دوراني منحصر به فرد بود و شرايط اجتماعي و فرهنگي عصر آن حضرت در زمان هيچ يك از امامان وجود نداشته است و اين به دليل ضعف بني اميه و قدرت گرفتن بني عباس بود.

اين دو سلسله مدتها در حال مبارزه با يكديگر بودند كه اين مبارزه در سال 129 هجري وارد مبارزه مسلحانه و عمليات نظامي گرديد.

اين كشمكش ها و مشكلات سبب شد كه توجه بني اميه و بني عباس كمتر به امامان و فعاليتشان باشد، از اين رو اين دوران، دوران آرامش نسبي امام صادق و شيعيان و فرصت بسيار خوبي براي فعاليت علمي و فرهنگي آنان به شمار مي رفت.

جنبش فرهنگي در دوران امامت حضرت :

عصر آن حضرت همچنين عصر جنبش فرهنگي و فكري و برخورد فرق و مذاهب گوناگون بود. پس از زمان رسول خدا ديگر چنين فرصتي پيش نيامده بود تا معارف اصيل اسلامي ترويج گردد، بخصوص كه قانون منع حديث و فشار حُكّام اموي باعث تشديد اين وضع شده بود. لذا خلأ بزرگي در جامعه آنروز كه تشنة هرگونه علم و دانش و معرفت بود، به چشم مي خورد.

امام صادق با توجه به فرصت مناسب سياسي و نياز شديد جامعه، دنباله نهضت علمي و فرهنگي پدرش را گرفت و حوزه وسيع علمي و دانشگاه بزرگي به وجود آورد و در رشته هاي مختلف علمي و نقلي شاگردان بزرگي تربيت كرد. شاگرداني چون: هشام بن حكم، مفضل بن عمر كوفي جعفي، محمد بن مسلم ثقفي، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حيان و . . . . تعداد شاگردان امام را تا چهار هزار نفر نوشته اند.

ابوحنيفه رئيس يكي از چهار فرقه اهل سنت مدتي شاگرد ايشان بود و خودش به اين موضوع افتخار كرده است.

امام از فرصت هاي گوناگوني براي دفاع از دين و حقانيت تشيع و نشر معارف صحيح اسلام استفاده مي برد. مناظرات زيادي نيز در همين موضوعات ميان ايشان و سران فرقه هاي گوناگون انجام پذيرفت كه طي آنها با استدلال هاي متين و استوار، پوچي عقايد آنها و برتري اسلام ثابت مي شد.

همچنين در حوزه فقه و احكام نيز توسط ايشان فعاليت زيادي صورت گرفت، به صورتي كه شاهراههاي جديدي در اين بستر گشوده شد كه تاكنون نيز به راه خود ادامه داده است.

بدين ترتيب، شرايطي مناسب پيش آمد و معارف اسلامي بيش از هر وقت ديگر از طريق الهي خود منتشر گشت، به صورتي كه بيشترين احاديث شيعه در تمام زمينه ها از امام صادق نقل گرديده و مذهب تشيع به نام مذهب جعفري و فقه تشيع به نام فقه جعفري خوانده مي شود.


حاكمان معاصر :

همانطور كه گفته شد امام بين دو دوره عباسي و اموي و دوران گذار از امويان به عباسيان مي زيست. ايشان ازميان خلفاي اموي با افراد زير معاصر بود:

1- هشام بن عبدالملك (105- 125 ه. ق)

2- وليد بن يزيد بن عبدالملك (125-126)

3- يزيد بن وليد بن عبدالملك (126)

4- ابراهيم بن وليد بن عبدالملك (70 روز از سال 126)

5- مروان بن محمد (126-132)

و از خلفاي عباسي نيز معاصر بود با :

1- عبدالله بن محمد مشهور به سفاح (132-137)
2-
ابوجعفر مشهور به منصور دوانيقي (137-158)

نبايد تصور كرد كه امام به كلي خود را از جريانات و امور سياسي دور نگه داشت، بلكه همواره از وقتهاي مناسب براي ترويج حقانيت خود و بطلان هيأت حاكمه بهره مي برد و بدين منظور نمايندگاني را نيز به مناطق مختلف بلاد اسلامي مي فرستاد.
عباسيان براي كسب قدرت و محبوبيت در دلهاي مردم از وجهه اهل بيت پيامبر استفاده مي كردند و حتي شعارشان الرضا في آل محمّد بود. آنان به دنبال اشخاصي با وجهه مردمي بودند كه هم از بستگان پيامبر باشند و هم درميان مردم محبوبيت داشته باشند. لذا بهترين شخص در نظر عباسيان امام صادق بود.

امام صادق پيشنهاد آنان را رد كردند و فرمودند: نه شما از ياران من هستيد نه زمانه، زمانه من است. حتي برخي از بستگان آن حضرت نزديك بود با اين پيشنهاد ها فريب به خورند، اما امام با روشنگري خاص خود به آنان فهماندند كه به ظاهر توجه نكنند. امام مي دانست كه عباسيان نيز هدفي جز رسيدن به قدرت ندارند و اگر شعار طرفداري از اهل بيت را مطرح مي كنند، صرفاً به خاطر جلب حمايت توده هاي شيفته اهل بيت است. امام مي ديد كه سران سياسي و نظامي عباسيان در خط مستقيم اسلام و اهل بيت نيستند و لذا حاضر نبود با آنان همكاري كرده و به اقداماتشان مشروعيت بخشد.

چنانكه در تاريخ مي بينيم كه چه جناياتي كردند و چه خونهايي ريختند تا پايه هاي عباسيان محكم گردد.

از حوادث مهم در زمان امامت حضرت، قيام عمويش زيد بن علي است كه شكست خورد و با شهادت زيد به پايان رسيد.

شهادت حضرت صادق عليه السلام:

پس از به قدرت رسيدن عباسيان، همانطور كه آن حضرت پيش بيني كرده بود فشار بر شيعيان افزايش يافت و با روي كار آمدن منصور اين فشار به اوج خود رسيد. امام نيز از اين فشار ها مستثني نبود. اين دوران، يعني چند سال آخر عمر آن حضرت بر خلاف دوران اوليه امامتشان،‌ دوره سختي ها و انزواي دوبارة آن حضرت و حركت تشيع بود. منصور شيعيان را به شدت تحت كنترل قرار داده بود.


سرانجام كار به جايي رسيد كه با تمام فشارها، منصور چاره اي نديد كه امام صادق را كه رهبر شيعيان بود از ميان بردارد و بنابراين توسط عواملش حضرت را به شهادت رساند. آن حضرت در سن 65 سالگي در سال 148 هجري به شهادت رسيد و در قبرستان معروف بقيع در كنار مرقد پدر و جدّ خودش مدفون گرديد .

در زمينه فضايل و مكارم اخلاقي حضرت صادق روايات و وقايع بسيار زيادي نقل شده است. آن حضرت با رفتار كريمانه و خلق و خوي الهي خود بسياري از افراد را به راه صحيح هدايت فرمود، به گونه اي كه پيروان ديگر مكاتب و اديان نيز زبان به مدح آن حضرت گشوده اند.

 

 

 

 

ای چراغ دانشت گیتی فروز

تا قیامت، پیشتاز علـــم روز

آفــــرینش را کتاب ناطقـــی

اهــل بینش را امام صادقی

 

 

امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: هر بنده‌ای که به آنچه خدای عزوجل دوست دارد، روی آورد، خدا به آنچه او دوست دارد، روی می‌آورد. (اصول کافی، ج 2، ص 65)

رئیس مذهب شیعه، حضرت امام جعفر صادق (ع)  بنا به روایت مشهور، در روز ولادت نبی گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) یعنی 17 ربیع‌الاول در شهر مدینه به دنیا آمد. نام شریف شان جعفر است و لقب مبارك‌شان صادق، که به صدقش ملائک گواه بودند.

واژه جعفر معانی متعدد دارد، یکی از آن معانی، نام نهری است در بهشت؛ از این رو حضرت امام باقر (علیه‌السلام) نام فرزند خویش را جعفر نهادند، چرا که وجود پربرکت ایشان، همچون آب زلال نهر بهشت، حیات‌بخش و پر ثمر است.

لقب مبارك‌شان صادق بود، چون تمام گفتار و احادیث‌شان صادقانه بود. وقتی بزرگواری و صداقتش مثل آفتاب اول صبح می‌درخشید، حتی کوردل‌ترین دشمن اهل بیت هم به سپیدی صفاتش گواهی می‌داد. وقتی چشمه علم و دانش جعفری، بی‌امان می‌جوشید، از گرداگرد عالم به محضر درسش می‌شتافتند.

امام صادق(ع) فرموده‌اند: کسی که در پـی بـرآوردن نیاز برادر مۆمن مسلمان خود باشد، تا زمانی که در فکر نیاز اوست، خداوند در پی (برآوردن) نیاز وی باشد. (منتخب میزان الحکمة: 168)

amirrezajafary بازدید : 58 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

میلاد پیامبر اعظم (ص) مبارك باد

میلاد ختم‌المرسلین است

 

 

 

 

 

 

نام :محمد بن عبد الله

در تورات و برخى كتب آسمانى «احمد» ناميده شده است. آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پيش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را «احمد» ناميده بود.

كنيه:ابوالقاسم و ابوابراهيم.

القاب: رسول اللّه، نبى اللّه، مصطفى، محمود، امين، امّى، خاتم، مزّمل، مدّثر،نذير، بشير، مبين، كريم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذكّر، يس، طه‏ و... .

منصب:آخرين پيامبر الهى، بنيان‏گذار حكومت اسلامى و نخستين معصوم در دين مبين اسلام.

تاريخ ولادت: روز جمعه، هفدهم ربيع الاول عام الفيل برابر با سال 570 ميلادى (به روايت شيعه). بيشتر علماى اهل سنّت تولد آن حضرت را روز دوشنبه دوازدهم ربيع الاول آن سال دانسته‏اند.
عام الفيل، همان سالى است كه ابرهه، با چندين هزار مرد جنگى از يمن به مكه يورش آورد تا خانه خدا (كعبه) را ويران سازد و همگان را به مذهب مسيحيت وادار سازد؛ امااو و سپاهيانش در مكه با تهاجم پرندگانى به نام ابابيل مواجه شده، به هلاكت رسيدندو به اهداف شوم خويش نايل نيامدند. آنان چون سوار بر فيل بودند، آن سال به سال فيل (عام الفيل) معروف گشت.

محل تولد: مكه معظمه، در سرزمين حجاز (عربستان كنونى).

نسب پدرى:عبدالله بن عبدالمطلب (شيبة الحمد) بن هاشم (عمرو) بن عبدمناف بن قصى بن كلاب بن مرّة بن كعب بن لوىّ بن غالب بن فهر بن مالك بن نضر (قريش) بن كنانة بن خزيمة بن مدركة بن الياس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان
از پيامبر اسلام(ص) روايت شده است كه هرگاه نسب من به عدنان رسيد، همان جا نگاه داريد و از آن بالاتر نرويد. اما در كتاب‏هاى تاريخى، نسب آن حضرت تا حضرت آدم(ع) ثبت و ضبط شده است كه فاصله بين عدنان تا حضرت اسماعيل، فرزند ابراهيم خليل الرحمن(ع) به هفت پشت مى‏رسد.

مادر:آمنه، دختر وهب بن عبد مناف.
اين بانوى جليل القدر، در طهارت و تقوا در ميان بانوان قريشى، كم‏ نظير و سرآمدهمگان بود. وى پس از تولد حضرت محمّد(ص) دو سال و چهارماه و به روايتى شش سال زندگی كرد و سرانجام، در راه بازگشت از سفرى كه به همراه تنها فرزندش، حضرت محمّد(ص) وخادمه‏اش، ام ايمن جهت ديدار با اقوام خويش عازم يثرب (مدينه) شده بود، در مكانى به نام «ابواء» بدرود حيات گفت و در همان جا مدفون گشت.
و چون عبدالله، پدر حضرت محمد(ص) دو ماه (و به روايتى هفت ماه) پيش از ولادت فرزندش از دنيا رفته بود، كفالت آن حضرت را جدش، عبدالمطلب به عهده گرفت. نخست وی را به ثويبه (آزاد شده ابولهب) سپرد تا وى را شير دهد و از او نگه‏دارى كند؛ اما پس از مدتى وى را به حليمه، دختر عبدالله بن حارث سعديه واگذار كرد. حليمه گرچه دايهآن حضرت بود، اما به مدت پنج سال براى وى مادرى كرد.

مدت رسالت و زمامدارى:از 27 رجب سال چهلم عام الفيل (610 ميلادى)، كه در سن چهل سالگى به رسالت مبعوث شده بود، تا 28 صفر سال يازدهم هجرى، كه رحلت فرمود، به مدت 23 سال عهده‏دار امر رسالت و نبوت بود. آن حضرت علاوه بر رسالت، به مدت ده سال امر زعامت و زمامدارى مسلمانان را پس از مهاجرت به مدينه طيبه بر عهده داشت.

رحلت:دوشنبه 28 صفر، بنا به روايت بيشتر علماى شيعه و دوازدهم ربيع الاول بنا به قول اكثر علماى اهل سنّت، در سال يازدهم هجرى، در سن 63 سالگى،در مدينه بر اثر زهرى كه زنى يهودى به نام زينب در جريان نبرد خيبر به آن حضرت خورانيده بود. معروف است كه پيامبر اسلام(ص) در بيماری وفاتش مى‏فرمود: اين بيماری از آثار غذاى مسمومى است كه آن زن يهودى پس از فتح خيبر براى من آورده بود

 

محل دفن:مدينه مشرفه، در سرزمين حجاز (عربستان سعودى كنونى) در همان خانه‏اى كهوفات يافته بود. هم اكنون مرقد مطهر آن حضرت، در مسجد النبى قرار دارد.

همسران:
1.
خديجه بنت خويلد.
2.
سوده بنت زمعه.
3.
عايشه بنت ابى بكر.
4.
امّشريك بنت دودان.
5.
حفصه بنت عمر.
6.
ام حبيبه بنت ابى سفيان.
7.
امّ سلمه بنت عاتكه.
8.
زينب بنت جحش.
9.
زينب بنت خزيمه.
10.
ميمونه بنتحارث.
11.
جويريه بنت حارث.
12.
صفيّه بنت حىّ بن اخطب.
نخستين زنى كه افتخار همسرى پيامبر اكرم(ص) را يافت، خديجه بنت خويلد بود. حضرت محمّد(ص) پيش از رسيدن به مقام رسالت، در سن 25 سالگى با اين بانوى بزرگوارازدواج نمود. خديجه كبرى (س) با موقعيت و اموال خويش، خدمات شايانى به پيامبراكرم(ص) در اظهار رسالتش كرد. اين بانوى بزرگ، از افتخارات زنان عالم است و در رديف بانوان قدسى، همانند مريم و آسيه، قرار دارد. پيامبر اكرم(ص) به احترام خديجه كبرى (س) تا هنگامى كه وى زنده بود، با هيچ زن ديگرى ازدواج نكرد. همو بود كه دردها ورنج‏هاى پيامبر(ص) را، كه سران شرك و كفر متوجه آن حضرت می ‏كردند، تسلّى داده و اورا در رسالت و نبوتش يارى مى‏داد.
خديجه كبرى(س) به خاطر مقام و منزلتى كه در اسلام به دست آورده بود، مورد لطف وعنايت مخصوص پروردگار جهانيان قرار گرفت. به همين جهت روزى جبرئيل امين به محضرپيامبر اكرم(ص) شرفياب شد و گفت: اى محمد! سلام خدا را به همسرت خديجه برسان. پيامبر اكرم(ص) به همسرش فرمود: اى خديجه! جبرئيل امين از جانب خداوند متعال به توسلام می رساند. خديجه گفت: «اللّه السّلام و منه السّلام و على جبرئيل السّلام».

حضرت خديجه (س) در ايام همسرى با پيامبر(ص) از احترام ويژه رسول‏ خدا(ص) برخورداربود و پيامبر(ص) نيز همسرى مهربان و وفادار براى او بود. آن حضرت پس از وفات خديجه (در رمضان سال دهم بعثت) همواره از او به نيكى ياد مى‏كرد.
از عايشه، سومين همسر رسول خدا(ص)، روايت شده است:
«
كانَ رَسُولُ اللّهِ(ص) لايَكادُ يَخْرُجُ مِنَ الْبَيْتِ حَتّى يَذْكُرَخَديجَةَ فَيَحْسَنُ الثَّناءِ عَلَيْها، فَذَكَرها يَوْماً مِنَ الْاَيّامِفَادْرَكَتْني الْغَيْرةَ، فَقُلْتُ: هَلْ كانَتْ اِلاّ عَجُوزاً وَقَدْ اَبْدَلَ كَاللّهُ خَيْراً مِنْها، فَغَضَبَ حَتّى‏ اهْتَزَّ مَقْدَمُ شَعْرِهِ مِنَالغَضَبِ‏.

پيامبر اكرم (ص) هيچ‏گاه از خانه بيرون نمی رفت مگر اين كه يادى از خديجه مى‏كردو از او به نيكى نام مى‏برد. يك روز كه پيامبر اكرم(ص) از خديجه (س) ياد كرده وخوبى‏هاى او را بيان مى‏كرد، غيرت زنانگى بر من غالب شد و به پيامبر(ص) گفتم: آيااو يك پيرزن بيشتر بود و حال آن كه خداوند بهتر از آن (يعنى عايشه) را به تو دادهاست؟ پيامبر اكرم(ص) از اين گفتار من، خشمگين شد، به طورى كه موهاى جلوى سرش از شدت خشم به حركت درآمد

فرزندان:

الف) پسران:
1.
قاسم. او پيش از بعثت پيامبر اكرم(ص) تولد يافت. از اين روپيامبر(ص) را ابوالقاسم ناميدند.
2.
عبدالله. اين كودك چون پس از بعثت به دنياآمده بود، وى را «طيّب» و «طاهر» می گفتند.
3.
ابراهيم. او در اواخر سال هشتم هجرى متولد شد و در رجب سال دهم هجرى وفات يافت.
عبدالله و قاسم از خديجه كبرى (س) و ابراهيم از ماريه قبطيه متولد شدند. وهرسهآنان در سنين كودكى از دنيا رفتند.
ب) دختران:
1.
زينب (س). 2. رقيه (س). 3. ام كلثوم (س). 4. فاطمه زهرا (س).
دختران پيامبر اسلام (ص) همگى از حضرت خديجه(س) متولد شدند و تمام فرزندان رسول خدا(ص) جز فاطمه زهرا (س) پيش از رحلت آن حضرت، از دنيا رفته بودند. تنها فرزندى كهاز آن حضرت در زمان رحلتش باقى مانده بود، فاطمه زهرا(س)، آخرين دختر وى بود. اين بانوى مكرّمه، افتخار بانوان عالم، بلكه همه انسان‏ها و مورد تقديس و تكريم فرشتگان عرشى است. همو است كه مادر سبطين و امّ الأئمة المعصومين(ع) است.
گرچه پيامبر اسلام(ص) به تمام خاندان مؤمن خويش علاقه‏ مند بود، اما در ميان همسرانش بيش از همه، به خديجه كبرى (س) و در ميان فرزندانش بيش از همه، به فاطمه زهرا (س) علاقه‏مند بوده و اظهار محبت و لطف مى‏فرمود.

اصحاب و ياران:
پيامبر اسلام(ص) چه در مكّه معظمه و چه در مدينه، داراى اصحاب و ياران باوفايی بود كه برخى از آنان پيش از آن حضرت و برخى ديگر پس از ايشان از دنيا رفتند و تعدادآنان به هزاران نفر مى‏رسد. در اين جا به نام برخى از صحابه مشهور آن حضرت اشاره مى‏شود:

 

 

amirrezajafary بازدید : 59 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

امام رضا ( عليه السلام ) در پاسخ كسي كه سوال كرده بود نماز مستحبي نخوانده ام اگر قضاء كنم چه وقت قضاء كنم ؟

نوشتند : هر ساعت از روز يا شب كه خواستيد .

 

 

در دنیا چیزهای کمیاب قیمتی تر و گران بها تر هستند ، و معمولا سخت تر به دست می آیند ، مثلا برای به دست آوردن فلز طلا عمیق ترین معدن ها را حفر میکنند و جستجوهای فراوانی انجام می دهند، و الماس که یک شئ خیلی گران قیمت است در فشار و حرارت بسیار بالایی تشکیل می‌شود، یعنی یک فشار فوق تصور را تحمل می کند و ارزش می یابد .

در دنیای اعمال و رفتار انسان ها اینگونه است ،اعمال روتین و پیش پا افتاده را همگان انجام می دهند اما در خیل انسان ها معمولا کسانی پیش می‌افتند که برای برداشتن قدمی فراتر از دیگران سعی و تلاش زیادی می کنند و در کره سختی ها تاب می آورند و به یک انسان خارق العاده بدل می شوند .

مثل اولیا و انبیاء الهی که در راه خودسازی قدم بر می داشتند علی رغم فشار جامعه عزم خود را جزم می کردند و دست از هدف خود بر نمی داشتند تا خودشان را بسازند و این آدم ها می شدند نور می شدند محور تحول در تاریخ بشر .

در میان اعمال  و عبادات هم یک سری اعمال انجامشان سخت است با مشقت همراه است اما سازندگی دارد ، برکات زیادی به دنبال دارد مثل نماز شب ،که خیلی سخت است از خواب ناز زده و به آن برسیم ، به خاطر همین مشقت در انجامش هم خداوند متعال ثوابی فوق تصور برای آن قرار داده است .

عن ابى عبدالله علیه السلام قال ما من عمل یعمله العبد الا و له ثواب فى القرآن الا صلوه اللیل فان الله لم یبین ثوابها لعظم خطرها عنده فقال : تتجافى جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ینفقون فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قره اعین جزاء بما کانوا یعملون (ارشاد القلوب ص 316 به نقل بحار ج 87 ص 161)

امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ عملى نیست که بنده انجام دهد مگر اینکه خداوند در قرآن ثوابى براى آن بیان کرده جز نماز شب که ثوابى براى آن مشخص نکرده بواسطه ارزش زیادى که نزد خداوند عزیز داشته لذا در این آیه مى فرماید: از بسترهاى گرم حرکت مى کنند و از روى بیم و امید به دعا مى پردازند و از امکانات خود انفاق مى کنند هیچ کسى نمى داند خداوند چه چیزها براى آنها پنهان کرده که موجب روشنى چشم ایشان مى شود، به پاداش اعمالى که انجام مى دهند.

اما بسیاری از ما خوابمان سنگین است قصد نماز شب که می کنیم نمی توانیم بیدار شویم ،خسته ایم توانش را نداریم و ... آیا راهی هست که به نحوی جبران خسارت از دست دادن ثواب نماز شب شود ؟

‏ عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده و می گوید: به آن حضرت عرض کردم شخصی که مدت زیادی نمازهای نافله اش ترک شده و مقدار و تعداد آنها را نمی داند، چگونه آنها را قضا کند؟ فرمود: آن قدر نماز نافله به جا آورد تا یقین کند همه نمازهای نافله ای را که به جا نیاورده قضا کرده است

قضای نماز شب

همانگونه که انجام و اداء نافله شب بسیار پسندیده است قضای آن برای کسانی که به هر دلیل نتوانسته اند این عبادت مهم را در وقت خود انجام دهند بسیار نیکو است.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالى البته نزد فرشتگان خود مباهات می کند به آن بنده که قضاى نماز شب را در روز انجام‏ دهد، و می فرماید: اى فرشتگان من به بنده من بنگرید که نمازى را که بر او واجب نساخته‏ام قضا می کند، گواه باشید که من البتّه گناهان او را آمرزیدم. [1]‏

بنا بر این همان طور که قضای واجبات بر مکلف واجب است قضاء مستحبات نیز بر مکلف مستحب است .

‏عبد اللَّه بن سنان از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده و می گوید: به آن حضرت عرض کردم شخصی که مدت زیادی  نمازهای نافله اش ترک شده و مقدار و تعداد آنها را نمی داند، چگونه آنها را قضا کند؟ فرمود: آن قدر نماز نافله به جا آورد تا یقین کند همه نمازهای نافله ای را که به جا نیاورده  قضا کرده است … [2]

از آنجا که ترک اعمال و نمازهای مستحبی گناه محسوب نمی شود و عقاب آور نیست ، اگر کسی خواست قضاء آنها را به جا آورد در هر وقتی که بخواهد می تواند این کار را انجام دهد.

نماز

1 - امام رضا (علیه السلام) در پاسخ کسی که سۆال کرده بود نماز مستحبی نخوانده ام اگر بخواهم قضاء کنم چه وقت قضاء کنم ؟ نوشتند:”‌‌ هر ساعت از روز یا شب که خواستید.”‌‌[3]

اما بهتر است که قضای نافله شب گذشته را در شب بعد و قضای نافله روز گذشته را در روز بعد بجا آورد. چنانچه امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: اگر نافله روزانه‏ات قضا شد، روز بعد، قضاى آن را بخوان، و اگر نافله شبانه‏ات قضا شد، شب بعد، قضاى آن‏ را بخوان[4].

محمّد بن مسلم مى‏گوید: محضر مبارک امام (علیه السلام) عرض کردم: شخصى بیمار شد و از انجام دادن مستحبّات امتناع نمود و در نتیجه نافله را ترک کرد حکم وى چیست؟

حضرت فرمود: اى محمّد نافله فریضه نیست، اگر خواست آن را قضاء کند البته برایش بهتر است و اگر قضاء هم نکند تکلیفى بر او نیست[5].

البته بهتر و مستحب است که در قضاء مستحبات رعایت ترتیب بشود؛ به این که ترتیب خصوصا در نافله شب اول باید نمازهاى دو رکعتى و در آخر نماز وتر آن را قضا کند. و در قضاء نمازهای وتر هم مستحب است دو رکعت نماز مستحبی بین شان فاصله باشد.

امام باقر (علیه السلام) فرمود: در صورتى که دو یا سه شب و یا بیشتر، نماز وتر خود را نخوانده باشى، باید به ترتیب قضاى آن را بخوانى و بعد از آن که قضاى وتر اول را خواندى، لا اقل دو رکعت نافله بخوان و بعد از دو رکعت، وتر دوم را قضا کن، زیرا نماز وتر باید دنباله نمازهاى دیگر باشد[6].

امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ عملى نیست که بنده انجام دهد مگر اینکه خداوند در قرآن ثوابى براى آن بیان کرده جز نماز شب که ثوابى براى آن مشخص نکرده بواسطه ارزش زیادى که نزد خداوند عزیز داشته لذا در این آیه مى فرماید: از بسترهاى گرم حرکت مى کنند و از روى بیم و امید به دعا مى پردازند و از امکانات خود انفاق مى کنند هیچ کسى نمى داند خداوند چه چیزها براى آنها پنهان کرده که موجب روشنى چشم ایشان مى شود، به پاداش اعمالى که انجام مى دهند

و نیز برید بن معاویه عجلى از امام باقر علیه السّلام روایت كرده كه فرمود: بهترین زمان قضا نماز شب همان ساعتى است كه از تو فوت شده است در آخر شب، و باكى نیست كه آن را در روز قضا كنى و قبل از زوال خورشید (یا فرا رسیدن وقت نماز پیشین). (گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه) ج‏1 173)

 

امان از غلبه خواب

یكى از شیعیان- كه از صلحاء و نیكان بود- نزد معاویة بن وهب رفته و از خواب سنگین خود شكایت كرد. و به او گفت:

من قصد مى‏كنم كه براى نماز شب برخیزم، ولى خواب بر من غلبه مى‏كند و تا صبح به خواب مى‏روم. چه بسیار اتفاق مى‏افتد كه یک یا دو ماه پى در پى نماز شب خود را قضا مى‏كنم، و آن را در روز بعد به جا مى‏آورم؛ و این عمل بر من سخت است ولى بر این دشوارى صبر و تحمل مى‏كنم.

معاویة بن وهب این خبر را به امام جعفر صادق علیه السّلام رساند.

امام علیه السّلام فرمودند: به خدا سوگند، چشمش روشن باد! به خدا سوگند، چشمش روشن باد.( گلچین صدوق (گزیده من لا یحضره الفقیه) ج‏1 173)

 

پی نوشت ها :

[1] وسائل الشیعة، ج‏4، ص:75 و 76؛ من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى، ج ‏2، ص 202

[2] وسائل الشیعة، ج‏4، ص: 75-85؛ من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى، ج‏2، ص: 299

[3] مسند الإمام الرضا علیه السلام، ج‏2، ص178-  180

[4] کلینى‏، کافی، ج 3، ص 451، اسلامیه، تهران، 1362 ش، چاپ دوم‏، باب تقدیم النوافل و تأخیرهاو قضائها و صلاه الضحی؛ بهبودى، محمد باقر، گزیده کافی، ج 2،  ص 366 – 368‏، مرکز انتشارات علمى و فرهنگى، تهران،  1363 ش، چاپ اول‏.

[5] علل الشرائع-ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏2، ص: 175 – 177

[6] کافی، ج 3، ص 451، باب تقدیم النوافل و تأخیرهاو قضائها و صلاه الضحی؛ و گزیده کافی، ج 2،  ص 366 –

amirrezajafary بازدید : 50 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

 


يک بانو، يک شهر، يک بهشتِ چشم انتظار
بانويي بودند 28 ساله که به فرمان برادر خود به ايران آمدند و ميانه راه، در شهر قم رحلت کردند. مجرد بودند و روايت است بهشت نصيب کسي است که ايشان را زيارت کند.


صدای شیعه:

چرايي ازدواج نکردن دختري که از انسان بهشت مي سازد

بانويي بودند 28 ساله که به فرمان برادر خود به ايران آمدند و ميانه راه، در شهر قم رحلت کردند. مجرد بودند و روايت است بهشت نصيب کسي است که ايشان را زيارت کند. اين مطالب را درباره حضرت فاطمه معصومه (س) مي دانيم اما اغلب برايمان محل سوال است که چرا ايشان مجرد بودند؛ آن هم با عرف و فرهنگ اعراب در آن روزگار و اينکه هيچ کس از اهل پيامبر (ص) به زندگي طبق سنت ايشان نزديک تر نيست. مگر نه اينکه پيامبر (ص) فرمودند ازدواج سنت من است. خيلي ها از چرايي اين قضيه بي اطلاع هستند يا در پاسخ تنها به اين روايت بسنده مي کنند که ايشان شخصيتي والا داشتند و کسي همسنگ ايشان براي ازدواج وجود نداشته است. براي بررسي اين موضوع پاي سخنان حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد حسن مخبر، محقق و پژوهشگر حوزه دين؛ فروغ نيلچي زاده، کارشناس ارشد فلسفه و حکمت از مدرسه عالي شهيد مطهري و مريم معين الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه و همچنين مولف و محقق در مسائل زنان و مسائل تربيتي و مهدويت نشستيم. همچنين به اين مساله هم پرداخته شد که شهر قم به دليل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) داراي عظمت است، يا شرف اين مکان باعث شد که تقدير ايشان دفن شدن در اين شهر باشد.
 

دخترانم بدون اذن رضا (ع) ازدواج نکنند

امام موسي کاظم (ع) در وصيت نامه خود پس از آنکه همه فرزندان خود را به تبعيت از رضا (ع) فرمان مي دهند، مي فرمايند: «هر کدام از آنها اگر بخواهند خواهرش را تزويج کند، بدون اجازه و فرمان رضا (ع) چنين اجازه اي ندارد... هيچ يک از دخترانم را نبايد برادري مادري، سلاطين يا عموهايشان شوهر دهند، مگر با نظر و مشورت رضا (ع)، اگر بدون اجازه او به چنين کاري اقدام کنند، با خدا و رسول خدا (ص) مخالفت ورزيده اند و در سلطنت خدا منازعه نموده اند؛ زيرا او به مصالح قومش در امر ازدواج آگاه تر است. پس هر کسي را او بخواهد، تزويج مي کند و هرکسي را او نخواهد تزويج نمي کند.»
فروغ نيلچي زاده، کارشناس ارشد فلسفه و حکمت از مدرسه عالي شهيد مطهري پس از اشاره به اين فراز وصيت نامه امام موسي کاظم (ع) مي گويد: «برخي براي تبيين اين موضوع عنوان مي کنند که در دوران حکومت بني اميه و بني عباس فشارهاي حکومت روي خانواده پيامبر به قدري زياد است که گاه به ازدواج هاي نامتناسب، براي مصلحت هاي بزرگ تر تن داده مي شود.
ازدواج هاي اجباري يکي از اهرم هاي فشار حکومت ظلم است تا از اندروني خانه اهل بيت و از اسرار و برنامه ها و نوع ساماندهي محبين آنان کاملاً مطلع شوند.
اين کارشناس مسائل خانواده با يادآوري ازدواج امام جواد (ع) با دختر مامون و در نهايت شهادت ايشان به دست او، اضافه مي کند: «وقتي چنين فشاري بر امام جواد (ع) وجود دارد طبيعتاً براي دختران که ويژگي آنها بايد تبعيت باشد، وضع بدتر است و با توجه به حادتر بودن شرايط در زمان امام موسي کاظم (ع)، ايشان چنين تاکيدي را در وصيت نامه خود دارند تا به نوعي جلوي اين اهرام فشار اجتماعي را که خواص از آن آگاه هستند اما از نگاه عوام پنهان است، بگيرند.»

به ايران بيا و هرجا که مردمي ديدي از ولايت بگو

نامه از امام رضا (ع) به خواهر مي رسد که فوراً با اهل بيت به سمت ايران حرکت کن! هر کجا هم مردم تجمع کردند برايشان سخنراني کن و حديث بخوان.
حضرت معصومه (ع) با کارواني از امامزاده ها؛ از نوادگان امام حسن (ع) تا فرزندان امام موسي کاظم (ع) به سمت ايران حرکت مي کنند. مردان زيادي در کاروان هستند اما همه تحت امر بانو فاطمه معصومه (ع)؛ و ايشان کاروانسالار هستند. در تمام مسير هرجا تجمعي بوده احاديثي عمدتاًً با مفهوم ولايتمداري مي خواندند و مردم را با جايگاه امامت آشنا مي کنند.
اين سفر تاريخي و روشنگري ايشان براي مشخص شدن سياست هاي منافقانه مامون و وضعيتي است که امام رضا (ع) در آن قرار دارد. چرا که عوام مي دانند امام رضا (ع) به عنوان ولي عهدي از مدينه خارج مي شوند اما خواص دريافتند که در حقيقت تبعيد است. براي همين امام رضا (ع) مي فرمايند «پشت سر من گريه کنيد زيرا مسافري هستم که اميد بازگشت ندارم.»
مريم معين الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه و همچنين مولف و محقق در مسائل زنان و مسائل تربيتي و مهدويت هم با اشاره به روايت امام صادق (ع) که مي فرمايند «به زودي دختري از نسل ما متولد و در قم دفن مي شود»، به ما مي گويد: «سفر و رحلت ايشان، از جريانات قطعي تاريخ و سفر و رخدادها از ماموريت هاي بزرگي بوده که حضرت فاطمه معصومه (س) آن را به عهده داشتند.
ايشان دقيقاً فردي سياسي و آگاه به مسائل روز زمان بودند و طبق نامه اي که امام رضا (ع) به ايشان نوشتند، اين ماموريت را داشتند که از مدينه به سرعت به سمت ايران حرکت کنند. در نتيجه ايشان نمي توانستند زندگي معمولي داشته و ازدواج کنند و کاري به اوضاع و احوال مسائل روز نداشته باشند چرا که زندگي سياسي و شرايط ايشان با توجه به ماموريت بزرگي که داشتند خيلي براي ازدواج فراهم نبوده است.»

amirrezajafary بازدید : 55 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

 


کرامتی چند از امام جواد(ع)
مصادف با شهادت نهمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام جواد سلام الله علیه.
 


صدای شیعه: در این روز در سال 220 ه ق امام جواد علیه السلام به دستور معتصم عباسی و با همدستی همسرش ام فضل، به شهادت رسید.

 وی در هنگام شهادت از سن مبارکشان 25 سال و سه ماه و 12 روز گذشته بود[کافی ج 1 ص 492]

 

بعد از شهادت حضرت رضا علیه السلام، مامون جواد الائمه سلام الله علیه را به بغداد طلبید و دخترش ام الفضل را به آن حضرت تزویج نمود. پس از مدتی که آن حضرت از سوء معاشرت مأمون بسیار ناراحت بودند برای حج به مکه تشریف بردند. سپس به مدینه رفتند و در آنجا بودند تا مأمون به درک واصل شد و معتصم برادر او به حکومت رسیده و به عنوان خلیفه مسلمانان معرفی شد.

 

معتصم حسادت خاصی نسبت به آن حضرت داشت، و آن امام معصوم سلام الله علیه را به همراه ام الفضل به بغداد احضار کرد. آن حضرت در حضور اکابر شیعه و ثقات اصحاب خود در مدینه امام هادی سلام الله علیه را امام بعد از خود معرفی کردند و ودایع امامت را تسلیم ایشان نمودند و در 28 محرم سال 220 ه ق وارد بغداد شدند[ارشاد ج 2 ص 295]

amirrezajafary بازدید : 55 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

 


عرفان به هیأت مى‌رود!
یکی از آسیب‌پذیرترین محافل مذهبی، در مواجهه باعرفان‌های بدلی و تفکرات خرافی و دروغین، هیأت‌ها هستند که در معرض دکان‌بازی عارف‌نماها قرار دارند.
 



صدای شیعه:

چه چیزهایی باعث می‌شود عرفان ساختگی، پلاستیکی، بدلی و پوشالی، راه گم کرده و سراغ جوانان مذهبی بیاید؟ و به هیأت‌ها سرک بکشد؟ به نظر می‌رسد آسیب‌هایی دراین میان وجود دارد که روزنه را برای ورود جنس تقلبی باز کرده است. چند نمونه از این آسیب‌ها را مرور می‌کنیم:

1. مریدپروری و تکروی

منظور از مریدپروری این است که در جریان تربیت دینی، افراد چنان تربیت شوند که مربی را به چشم مراد خویش ببینند، به این معنا که وی را ورای سؤال قرار دهند و حق را از او اخذ کنند و این شأن را که مخصوص خدای متعال و پیشوایان دین (پیامبر اسلام و اهل‌بیت معصوم آن حضرت) است، بدون دلیل به افراد دیگر تسّری دهند. تکروی، نفی هرگونه اقتدا به دیگران، به منزله پیشرو، و خود، گونه‌ای از آنارشیسم دینی است. تکروی نیز آسیب‌زاست؛ زیرا افراد را در حد خودشان محدود و از مزایای وجودی دیگران محروم می‌کند. مریدپروری به تکروی می‌انجامد و تکروی سرانجام از مریدپروری سربرمی‌آورد.1

amirrezajafary بازدید : 61 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)
به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
تلاقی دو نور
یا رسول الله! به خدا سوگند اندوخته دنیا و آخرت من شما هستی. اکنون موقع آن شده که برای خود همسری انتخاب کنم و تشکیل خانواده دهم، تا با وی مأنوس گردم و از ناراحتیهای خویش بکاهم. اگر صلاح بدانی و دختر خود فاطمه(ع) را به عقد من در آوری سعادت بزرگی نصیب من شده است.



صدای شیعه:
آیت الله ابراهیم امینی
فاطمه زهرا(ع) دختر پیغمبر اکرم و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیل ترین و شریف ترین خانواده های قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث می برد و به عالی ترین کمالات انسانی آراسته بود. شخصیت و عظمت پیامبر اکرم روز به روز در انظار مردم بالا می رفت و قدرت و شوکت او زیادتر می شد، به همین علت دختر عزیزش زهرا(ع) همواره مورد توجه بزرگان قریش و رجال با شخصیت و ثروتمند قرار داشت و هر از چندگاه از او خواستگاری می کردند، اما پیامبر با خواستگاران طوری رفتار می کرد که می پنداشتند مورد غضب پیامبر قرار گرفته اند.رسول خدا فاطمه را برای علی(ع) نگاه داشته بود و مایل بود از جانب او پیشنهاد شود. پیامبر از جانب خدا مأمور بود که نور را با نور به ازدواج در آورد. اصحاب رسول خدا احساس کرده بودند که پیغمبر اکرم تمایل دارد فاطمه(ع) را با علی پیوند ازدواج دهد، ولی از جانب علی پیشنهادی نمی شد. یک روز عمر و ابوبکر و سعد بن معاذ و گروهی دیگر که پیامبر تقاضای ازدواج آنها را رد کرده بود، در مسجد گرد آمده بودند و از هر دری سخن می گفتند، در این بین سخن از فاطمه به میان آمد. ابوبکر گفت: مدتی است که اعیان و اشراف عرب فاطمه(ع) را خواستگاری می نمایند، اما پیغمبر اکرم پیشنهاد احدی را نپذیرفته و در جوابشان می فرماید: تعیین همسر فاطمه با خداست. برای همه روشن بود که خدا وپیغمبر، فاطمه را برای علی(ع) نگاه داشته اند. سپس ابوبکر به عمر و سعد بن معاذ گفت: حاضرید به اتفاق هم نزد علی برویم و جریان را برایش تشریح کنیم و اگر به ازدواج مایل بود، همراهی اش کنیم؟! آنها از این پیشنهاد استقبال و او را در این کار تشویق کردند.سلمان فارسی می گوید: عمر و ابوبکر و سعد بن معاذ بدین قصد از مسجد خارج شدند و به جانب آن حضرت شتافتند.علی (ع) فرمود: از کجا می آیید و به چه منظور اینجا آمده اید؟

amirrezajafary بازدید : 56 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

 

فردای آن روز که آن خواب را دیدم، برای دوستان و اطرافیان خودم تعریف کردم. بسیاری از شیوخ نزدیک به من، مرا مورد حمله قرار داده و گفتند "تو مشرک شده ای"، اما من که آن خواب را دو بار دیده بودم، تصمیم قاطع گرفتم که به ایران سفر کنم و به زیارت امام رضا بیایم. به گزارش شیعه آنلاین، یکی از خادمان بخش فرهنگی حرم علی بن موسی الرضا علیه السلام در تماسی با خبرنگار ما، گفت: مولوی «سلطان محمد» از علمای سرشناس اهل سنت افغانستان که در شهر هرات سکونت دارد و از بیماری قلب رنج می برد، دو روز پیش در حرم امام رضا علیه السلام شفا گرفت.

وی در ادامه افزود: این عالم سنی مذهب، عضو شورای هفت نفره افتاء افغانستان است و همزمان خطیب جمعه شهر هرات نیز به شمار می رود. او که پیرو مذهب حنفی است، چند ماه پیش به بیماری انسداد عروق (بسته شدن رگ های قلب) دچار شد و همه پزشکان وی را جواب کردند اما به گفته خودش، در خواب، امام رضا علیه السلام را رؤیت کرد و آن حضرت او را توصیه کرد که به حرم ایشان بیاید و شفای خود را بگیرد.

مولوی «سلطان محمد» می گوید: از خواب که بیدار شدم، ابتدا فکر کردم که ذهیان دیده ام لذا تصمیم گرفتم برای درمان به پاکستان سفر کنم اما هنگامی که برای بار دوم به خواب رفتم، یک بار دیگر امام رضا به خواب من آمد و دوباره به من توصیه کرد که به حرمشان بروم تا شفا بگیرم. در خواب، امام رضا را با لباس سبز رنگ و بلندی مانند دشداشه عربی رؤیت کردم. ایشان بسیار زیبا و خوش سیما بودند.

این عالم اهل سنت افغانستان می افزاید: فردای آن روز که آن خواب را دیدم، برای دوستان و اطرافیان خودم تعریف کردم. بسیاری از شیوخ نزدیک به من، مرا مورد حمله قرار داده و گفتند "تو مشرک شده ای"، اما من که آن خواب را دو بار دیده بودم، تصمیم قاطع گرفتم که به ایران سفر کنم و به زیارت امام رضا بیایم. بالاخره قسمت شد و با یک کاروان از زائران افغانی شامل 168 نفر به مشهد سفر کردیم.

وی می افزاید: اولین بار که به حرم رفتم، با اینکه تاکنون این مکان را ندیده بودم، اما به چشمانم غریب نمی آمد و برخی بخش های حرم را دقیقا در خواب رؤیت کرده بودم. حتی آن محلی که امام را دیده بودم را دیدم. 3 روز از حرم خارج نشدم و به نماز، دعا، راز و نیاز سر کردم. بعد از 3 روز هم کاروانی هایم که از بیماری من خبر داشتند به سراغم آمدند و خواستند مرا نزد پزشکان ببرند اما من حاضر نمی شدم بروم زیرا ایمان داشتم که شفا گرفته ام. با اصرار آنان ابتدا به آزمایشگاه و سپس نزد پزشکان رفتم. آنها گفتند هیچ اثری از بیماری در تو وجود ندارد.

در پایان قابل ذکر است، مولوی «سلطان محمد» قصد دارد جمعه این هفته به شهر مقدس هم سفر کند تا با علما و مراجع تقلید شیعه دیدار و گفت وگویی انجام دهد.

amirrezajafary بازدید : 39 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

هرکس می خواست او را پیدا کند، می رفت ته خاکریز.
جبهه که آمد، گفتند بچه است؛ امدادگر بشود.
هرکس می افتاد، داد می زد «امدادگر...! امدادگر...».
اگر هم خودش نمی توانست، دیگرانی که اطرافش بودند داد می زدند:
«امدادگر...! امدادگر...».
خمپاره منفجر شد؛ او که افتاد،
دیگران نمی دانستند چه کسی را صدا بزنند.
ولی خودش گفت: «یا زهرا...! یا زهرا...»
amirrezajafary بازدید : 68 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

وقت بسیار تنگ و راه بسته بود
یکی گفت قرعه کشی کنیم
هر هفت نفر می خواستند بر قرعه کشی نظارت داشته باشند
یک برگه مرخصی را که ته جیب یکی از خودشان پیدا شده بود به هفت قسمت تقسیم کردند
در تاریکی شب نام هر هفت نفر را نوشتند
همه سرک کشیدن تا مطمئن شوند نامشان نوشته شده است
گذشت ، ستاره سهیل شده بود
فرمانده از میان کلاه آهنی یکی از کاغذ ها را برداشت.
دستش لرزید.... و آن را باز کرد
چهارده چشم انگشتان فرمانده را می نگریست
قرعه به نام کوچکترینشان افتاد
همه با اندوه و حسرت به او نگاه کردند و بعد از فرمانده او را در آغوش گرفتند
بی صدا گریه کردند وبا او خداحافظی کردند
برنده خوشحال به طرف میدان مین دوید
پرند ه ای که از قفس می پرید

فرمانده کاغذ قرعه را بعنوان آخرین یادگاری از پسرش درمشت گرفته بود

amirrezajafary بازدید : 70 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

ببينيد اين زينب كبرى(س) دختر همين فاطمه‏ ى زهرا (س)، به مقتدرترين سلاطين زمان خودش، در وقتى كه خود او اسير در دست آن سلطان ظالم و سفاك است، میگويد كه هر كار میتوانى بكنى، بكن؛ اما نخواهى توانست ما را از صحنه‏ ى تاريخ بيرون ببرى و راه ما را محو و پاك كنى تا بشريت نتواند اين راه را برود.
بخش عمده ايى از حماسه‏ ى بزرگ ماندگار عاشورا متعلق به حضرت زينب كبرى(س) است.
حضرت زينب، آن كسى است كه از لحظه‏ ى شهادت امام حسين(ع)، اين بار امانت را بر دوش گرفت و شجاعانه و با كمال اقتدار، آن‏چنان كه شايسته‏ ى دختر اميرالمؤمنين است، در اين راه حركت كرد.
دختر والاى اميرالمؤمنين، زينب كبرى(س) جزو شخصيتهاى بارز دنياى اسلام بوده است.

گاهى رنج و زحمت زنده نگهداشتن خون شهيد، از خود شهادت كمتر نيست. رنج چندين ساله‏ ى زينب كبرى از اين قبيل است.

amirrezajafary بازدید : 77 چهارشنبه 01 آبان 1392 نظرات (0)


دیدی رمضان رفته و پر باز نکردم
تا خیمه گهِ سبز تو پرواز نکردم
ماه تو گذشت عاشقی آغاز نکردم
من پُست غلامیِ تو احراز نکردم
من بار دگر خسته و تنها شدم ای وای
شرمنده ی تو یوسف زهرا شدم ای وای

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب سایت درچه سطحی مشاهده نمودید؟
    سایت های کاربردی

    leader.jpg
    drrohani.jpg
    majlis.png
    ghgh.png
    http://www.8pic.ir/images/82086723376344085293.png
    images54.jpeg
    5445.jpeg
    http://www.8pic.ir/images/32420978701375817097.jpeg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 426
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 142
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 157
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 168
  • بازدید ماه : 450
  • بازدید سال : 4,575
  • بازدید کلی : 61,811