loading...
۩۞۩.شوق پرواز.۩۞۩
amirrezajafary بازدید : 43 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
تهران - مجموعه ورزشی آزادی

 

ورزشگاه یا استادیوم، به فضای باز و آزاد گفته می شود که به منظور برگزاری مسایقات ورزشی، کنسرت ها، سخنرانی ها و یا دیگر برنامه های نمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. ورزشگاه از یک محوطه اصلی و یا زمین بازی تشکیل شده است که در اطراف آن محل هایی به منظور نشستن و یا ایستادن بینندگان و یا تماشگران برنامه در نظر گرفته شده است. برخی از ورزشگاه ها فقط برای برگزاری ورزش خاصی طراحی و ساخته می شوند ولی برخی هم چندمنظوره هستند و قابلیت برگزاری چندین رشته ورزشی را دارند.
در گذشته ورزشگاه ها را به صورت روباز می ساختند ولی امروزه ورزشگاه های بزرگی به شکل سرپوشیده نیز ساخته می شودند. از ورزشگاه های ایران می توان به: ورزشگاه تختی در آبادان، ورزشگاه علی دایی در اردبیل، ورزشگاه های فولادشهر، نقش جهان و پیروزی در اصفهان، ورزشگاه تختی در اهواز، ورزشگاه های تختی، المپیک، تراکتورسازی و یادگار امام در تبریز، ورزشگاه های آرارات، آزادی، ایران خودرو، تختی، راه آهن، شهید درفشی فر، شهید دستگردی، شهید شیرودی و کارگران در تهران، ورزشگاه های سردار جنگل، شهید دکتر عضدی و کارگران در رشت، ورزشگاه شهدای شهر قدس، ورزشگاه های حافظیه، المپیک، میانرود و شهدای ارتش در شیراز، ورزشگاه یادگار امام در قم، ورزشگاه های انقلاب و تختی در نیشابور، ورزشگاه شهدای قدس در همدان و ورزشگاه شهید باهنر در کرمان اشاره کرد.

 

ورزشگاه تختی در آبادانورزشگاه تختی
ورزشگاه تختی، از جمله ورزشگاه های چند منظوره کشور است که در شهر آبادان واقع شده است. از این ورزشگاه بیشتر برای برگزاری بازی های فوتبال استفاده می شود و هم اکنون نیز به عنوان ورزشگاه خانگی تیم فوتبال «صنعت نفت آبادان» شناخته می شود. این ورزشگاه دارای مجموعه اتاق های دوپینگ، پزشکی، داوران، رختکن ها، سالن کنفرانس و زمین بازی است.

 

 

 

 

ورزشگاه علی دایی

ورزشگاه علی دایی در اردبیل
ورزشگاه علی دایی، با مساحتی حدود ۴۲ هکتار و با ظرفیتی حدود ۳۰ هزار تماشاگر در شهر اردبیل ساخته شده که از این بین حدود ۳۴ هزار مترمربع مساحت کاسه استادیوم در نظر گرفته شده است. علاوه بر این که حدود ۷ هزار مترمربع از زمین این ورزشگاه به پارکینگ اختصاص داده شده است، پیست تارتان، چمن مصنوعی، جایگاه سقف ویژه، جایگاه خبرنگاران و ۲۰ هزار صندلی برای تماشاگران از دیگر ویژگی های این استادیوم است.
از دیگر پروژه های جانبی ورزشگاه علی دایی می توان به ساخت سالن دو و میدانی، استخر سه گانه قهرمانی، پیست دوچرخه سواری و سالن اختصاصی ژیمیناستیک اشاره کرد، همچنین این ورزشگاه دارای کلیه امکانات نظیر: رختکن تیم ها، رختکن داورها، سیستم روشنایی و سیستم صوتی مطابق با آخرین استاندارد روز جهان می باشد.

 

ورزشگاه آزادی در تهراناستادیوم آزادی
ورزشگاه آزادی تهران، ورزشگاه ملی ایران و بزرگ ترین ورزشگاه کشور به شمار می رود. این ورزشگاه در سال ۱۳۵۰ به منظور میزبانی از بازی های آسیایی ۱۹۷۴ به دستور محمدرضا شاه پهلوی در تهران ساخته شد. ورزشگاه آزادی، بخشی از مجموعه ورزشی آزادی است که با طراحی «عبدالعزیز فرمانفرماییان» در زمینی به مساحتی حدود ۴۵۰ هکتار در غرب تهران احداث شد.
ظرفیت این ورزشگاه ۹۰ هزار تماشاگر است که ۳۵ هزار نفر در طبقه پایین و ۵۵ هزار نفر در طبقه بالا جای داده می شوند، البته به طور فشره تا ۱۰۰ هزار نفر نیز می توان در این ورزشگاه جای داده شود. زمین بازی استادیوم از چمن طبیعی پوشیده شده است و اطراف چمن نیز یک پیست دو و میدانی در ۶ ردیف از جنس تارتان وجود دارد. استادیوم آزادی دارای امکاناتی نظیر: روشنایی، سیستم صوتی، نمایشگر، اتاق رختکن و غیره می باشد. روشنایی زمین استادیوم به وسیله ۴ برج مستقر در شمال غربی، شمال شرقی، جنوب غربی و جنوب شرقی ورشگاه تامین می شود. بالای این برج ها، چراغ های گازی، مری کوری و تنگستن هالوژن قرار دارد. سیستم صوتی این ورزشگاه نیز به صورت غیر متمرکز است و برای هر جایگاه ورزشگاه، تعدادی بلندگو در جهت های مختلف استفاده شده است.

amirrezajafary بازدید : 410 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
شهربازي ارم


شهربازی به فضایی اطلاق می شود که مجموعه ای از دستگاه های سرگرمی به منظور فراهم کردن اوقات تفریح را برای گروه زیادی از مردم به طور هم زمان و در کنار هم فراهم می کند. بیشتر شهربازی ها دارای زمین های بازی ساده و متعددی هستند که برای گروه های سنی اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در نظر گرفته شده است. به طور کلی شهربازی ها در دو مکان باز و مکان های سرپوشیده ساخته می شود.
پدیده شهرنشینی که در سال های اخیر شاهد رشد و گسترش آن در جهان و ایران بوده ایم، باعث تغییر در نوع تفریح و گذراندن اوقات فراغت شهرنشینان گردیده به طوری که مردم در گذشته برای گذراندن اوقات تفریح و فراغت خود به باغ ها و زمین های کشاورزی خود پناه می بردند ولی امروزه باغ ها جای خود را به پارک ها، بوستان ها و شهربازی ها داده اند. شهربازی ها که در داخل پارک ها و بوستان ها ساخته می شوند محل مناسبی برای تفریح تمامی گروه سنی از کودک تا بزرگسال است.
اولین نمونه شهربازی در ایران در پارک شهر سنگلج تهران ساخته شد که بعدها در آن دستگاه های سرگرمی چون: تاب، سرسره، الاکنگ و لاتاری به عنوان «گاردن پارتی» مستقر شد. این پارک سرسبز دارای استخر بزرگی بود که مردم در کنار این استخر مشغول تماشای برنامه دوچرخه سواری و اکروبات بازی می شدند و بعضی اوقات هم گروه مزیک ارتش برای سرگرمی مردم در مقابل استخر برنامه اجرا می کرد و مزیک می نواخت. از دیگر پارک های قدیمی ایران می توان به : «فان فان» در حوالی میدان ونک، پارک جلالیه یعنی لاله، پارک ساعی و پارک ملت نام برد.


شهربازی ارم در تهرانشهربازي-ارم
مجموعه شهربازی ارم در پارک ارم ساخته شده است. پارک ارم در ۵ کیلومتری بزرگراه تهران- کرج واقع شده است. این پارک دارای ۲ شهربازی با بیش از ۱۲۰ دستگاه متنوع تفریحی است که حدود ۳ هکتار از زمین پارک ارم را به خود اختصاص داده است. تجهیزات و وسایل بازی شهربازی ارم عبارتند از: فلیپر، کاترپیلار، کشتی امیر، چرخ وفلک، بشقاب پرنده، ترن کودک، موتور پرشی کودک، تشک بادی، پاراتاور، سورتمه، قوی گردان، اسب گردان، فایربال، ترن هوایی،آکروجت، کشتی سبای کودک، سفینه طوفان، مه نورد، ماشین برقی کودکان، رالی کودکان، یورو بانجی، دیوار مرگ، هلیکوپتر، مونوریل، آبشار، تونل وحشت، طوفان الکترونیکی، دارت کامپیوتری، رالی آسفالت و سالتو.
باید اشاره کرد از آنجا که پارک ارم به عنوان مجموعه ی فرهنگی شناخته می شود، سرویس های ویژه ای برای آموزش و پرورش دارد که دانش آموزان می توانند با ۷۰ درصد تخفیف از اردوهای یک روزه آن استفاده کنند. این پارک، در روزهای عادی هفته از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا نیمه شب و در روزهای تعطیل از ۱۰ صبح تا نیمه شب دایر است.
 

 

 

 

 

 

شهربازی اصفهان (بزرگترین شهر بازی خاورمیانه به زودی افتتاح میگردد)

معاون معماري و شهرسازي شهرداري اصفهان گفت: به گفته چيني ها شهربازي شهر اصفهان بزرگترين شهر بازي خاورميانه است.

سيد جمال الدين صمصام شريعت در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان افزود: احداث شهربازي بزرگ اصفهان در زميني به مساحت 170 هزار متر مربع با مشارکت کشور چين آغاز شده که بيش از 20 هزار مترمربع زيربناي براي احداث شهربازي، از جمله محوطه‌بازي، فضاي سبز و پارکينگ در نظر گرفته شده است.

وي افزود: در طرح اين شهربازي پيش بيني احداث هتل جهت اقامت بازديد کنندگان با توجه به وسعت شهربازي همچنين ساخت واحدهاي تجاري در مجاورت آن مدنظر قرار گرفته است.

صمصام شريعت با بيان اين که شهربازي اصفهان بزرگترين شهربازي در خاورميانه خواهد بود ادامه داد: به گفته چيني‌ها طرح شهربازي اصفهان منحصر به فرد و خاص مي‌باشد و در خاورميانه حرف اول را خواهد زد.

معاون معماري و شهرسازي شهرداري اصفهان عنوان کرد: در شهربازي اصفهان علاوه بر فضاهاي تفريحي و انواع بازي‌هاي سرگرم‌کننده، جنبه‌هاي علمي براي قشر جوان از جمله سفر به فضا و اقيانوس به صورت چهار بعدي، آشنايي با تاريخ هزاران سال گذشته و حقه‌هاي سينمايي پيش بيني شده است.

وي با بيان اينکه شرکت چيني مربوطه در قبال فروش تجهيزات مورد نياز شهربازي اصفهان بخشي از هزينه هاي خود را به صورت نقدي و مابقي آن از فروش بليط دريافت خواهد کرد، اظهار داشت: استانداردهاي به روز دنيا به منظور ايمني لازم در شهربازي اصفهان رعايت شده همچنين دستگاه هاي خريداري شده از کشور چين جديد است.

صمصام شريعت خاطر نشان کرد: هزينه احداث شهربازي اصفهان اعم از خريد دستگاه ها،‌ قيمت زمين و بناهاي احداثي بيش از 500 ميليارد ريال خواهد بود.

amirrezajafary بازدید : 41 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
مازندران - رامسر - تله کابین رامسر

 

تله کابین از ریشه زبان فرانسه گرفته شده و اولین بار نیز در کشور فرانسه ساخته شد. تله کابین نوعی بالابر یا آسانسورهوایی است که بیشتر در مناطق کوهستانی برای جابجایی مردم و ورزشکاران و یا حمل کالا استفاده می شود. این وسیله از مجموعه کابین یا نیمکت های فلزی و حلقه های طولانی کابل فولادی با دکل ها و موتورهای برقی تشکیل شده است، به طوری که حلقه های طولانی کابل فولادی که بین ایستگاه های قرار دارند به وسیله دکل هایی که در میان این ایستگاه به عنوان نگهدارنده کابل هستند مردم و یا کالاها را از طریق این کابین ها و یا نیمکت ها از ایستگاهی به ایستگاه دیگر جابجا می کند. کابل های حد فاصل بین ایستگاه ها توسط موتورهای برقی که در ایستگاه مستقرند، حرکت می کنند.
احداث تله کابین از نظر نوع کاربری در مناطق مختلف، متفاوت می باشد و این کاربری ها می توانند: ورزشی، توریستی، حمل و نقل کالا یا انسان باشد. امروزه تفریح از طریق تله کابین در زمینه گردشگری در سراسر دنیا و از جمله در ایران نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. با استفاده از این وسیله می توانیم از بالای کوه ها به تماشای مناظر و بخش های از ارتفاعات کوه ها بپردازیم و از این که طبیعت زیر پایمان است، لذت ببریم.
تله کابین هایی که در ایران احداث شده اند عبارتند از: تله کابین عون بن علی در تبریز، تله کابین توچال، تله کابین نمک آبرود، تله کابین لاهیجان، تله کابین گنج نامه در همدان.
 

 

تله کابین توچال
تله کابین توچال با طولی حدود ۷هزار و ۵۰۰ متر یکی از طولانی ترین خط تله کابین بهم پیوسته در دنیا است که ساخت آن در سال ۱۳۵۳ هـ. ش، با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر شروع شد و در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید. تله کابین توچال در شمال شهر تهران و در انتهای خیابان ولنجک، ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است. این تله کابین در سال ۱۳۵۶ با شماره ۲۴۶۵۹ در دفتر شرکت های تهران با عنوان «با مسئولیت محدود» به ثبت رسید.
تله کابین توچال دارای ۳ خط اصلی با ظرفیت ۶۰۰ نفر در ساعت، ۳ خط تله سیژ پوما با ظرفیت ۸۰۰ نفر در ساعت، تله سیژ دوپل مایر با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر در ساعت و یک خط تله اسکی است. سرعت حرکت کابین ها در مسیر تله کابین، ۴ متر بر ثانیه می باشد. براساس بند ۳ اساسنامه شرکت تله کابین توچال؛ فعالیت های این شرکت در زمینه هایی نظیر: تاسیس تراموای هوایی از ولنجک تا قله توچال البرز و سایر تاسیسات ورزشی، ساخت پارک های طبیعی، ساخت بناهای ویلایی، ساخت دریاچه ها و سایر بناهای تفریحی، واردات قطارهای برقی، ماشین آلات و سایر تجهیزات مربوطه می باشد.
در صورت مساعد بودن شرایط جوی، می توان همه روز به جز روزهای یکشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲:۳۰ بعدازظهر از مجموعه تله‌کابین توچال استفاده کرد. این تله کابین تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی می‌باشد.
 

تله کابین رامسر
تله کابین رامسر به عنوان بزرگ ترین تله کابین ایران، توسط بخش خصوصی به طول ۲ کیلومتر از کنار ساحل خزر تا ارتفاعات جنگلی ساخته شده است. این تله کابین در ۵ کیلومتری غرب رامسر و ۳۰۰ کیلومتر شهر چابکسر واقع شده است. تله کابین رامسر دارای ۱۶ پایه و ۵۰ کابین با قابلیت حمل ۴۵۰ نفر در ساعت می باشد، همچنین گنجایش هر کابین ۴ نفر است. سرعت تله کابین ۳ متر بر ثانیه است و می تواند مسیر ۲۰۰۰ متری را در مدت ۱۲ دقیقه طی نماید.
مجموعه تله کابین رامسر، مجهز به واحدهای پذیرایی و اماکن تفریحی- گردشگری است. از تفریحات جانبی این مجموعه می توان به پیست اتومبیل رانی، پینت بال، سایبان و فضاهای مناسب برای استراحت کردن در بخش پایینی و بالایی تله کابین، ساحل و اسکله تفریحی، چندین رستوران، کافی شاپ، آب نمای موزیکال، آب نمای آب و آتش و پارکینگ اشاره کرد.
ساعت فعالیت تله کابین همه روزه از ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۳:۰۰ بعداز و عصرها از ۱۵:۳۰ تا ۲۰:۰۰ است و در تعطیلات آخر هفته، و تعطیلات عید نوروز و تابستان یکسره فعال می باشد.

 

تله کابین عون بن علی
تله کابین عون بن علی، اولین تله کابین شمال غرب کشور است که در ارتفاعات عون بن علی در شمال شهر تبریز احداث شده است. این تله کابین براساس تفاهم نامه منعقد شده توسط ایران و اتاق بازرگانی اسکاندیناوی سوئد در ۳ فاز در دست اجرا است. فاز اول پروژه تله کابین با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال، پس از ۹ ماه عملیات اجرایی در دی ماه سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. طول افقی تله کابین در فاز اول ۱۴۵۰ و طول شیب دار آن ۱۴۸۰ متر است که از مسیر دامنه کوه عون بن علی آغاز شده و در ارتفاعات این کوه به پایان رسیده است. ظرفیت انتقال در این مسیر هزار نفر در ساعت است.
فاز دوم تله کابین تبریز از ارتفاعات عون بن علی شروع خواهد شد و تا سد شهید مدنی ادامه خواهد داشت.
فاز سوم پروژه تله کابین عون بن علی از سد شهید مدنی شروع شده و تا ارتفاعات کوه دند امتداد خواهد یافت. با اتمام ساخت و راه اندازی این پروژه، تله کابین عون بن علی یکی از طولانی ترین تله کابین های کشور خواهد شد.
کلیه تجهیزات و امکانات فنی مجموعه تله کابین از شرکت دوپل مایر اتریش خریداری شده است. میانگین تعداد کابین ها حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۴ کابین همراه با ۶ دکل یا برج در نظر گرفته شده است. مسیر رفت و برگشت از ۴ کیلومتری عون بن علی تا ارتفاعات سد شهید مدنی حدود ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه می باشد.همچنین سیستم هدایت این کابین ها در سرعت ۵ متر بر ثانیه با قدرت ۱۹۱ کیلو وات عمل می کند.

amirrezajafary بازدید : 80 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

 

خراسان رضوی - سرخس - دریاچه مصنوعی تجن

 

دریاچه های مصنوعی هر چند با هدف ذخیره سازی آب، تولید برق و یا کنترل سیلاب، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، احداث می شود اما ممکن است برای اهداف دیگری چون: ایجاد فضاهای توریستی، تفریحی، ورزشی، ماهیگیری، جلب توریست و گردشگر، کمک به رشد اقتصادی مناطق و نیز پاسخ به نیازهای طبیعت دوستی مردم ساخته شود.
به عقیده کارشناسان شهری و محیط زیست، ایجاد دریاچه های مصنوعی در کلان شهرها نه تنها به جذب گردشگران کمک می کند، بلکه می تواند تاثیر به سزایی در لطافت و تمیزی هوا داشته باشد و از آلودگی آن بکاهد. به باور این کارشناسان؛ ساخت دریاچه های مصنوعی موجب افزایش سرانه فضاهای سبز، به منظور تفریح و گردشگری می شود و می توان در این آبگیرهای مصنوعی موجودات آبزی پرورش داد که این عمل خود باعث ایجاد زمینه آشنایی مردم به ویژه کودکان با این نوع از گونه های جانوری می شود.

 

 

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر، بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور است که در فضایی به مساحت حدود ۱۴۰ هکتار، در شمال پارک جنگلی چیتگر در محدوده شمال غرب تهران ساخته شده است. تاریخ طرح ساخت این دریاچه به سال ۱۳۴۷ می رسد، اما با بروز برخی مشکلات و مسائل، ساخت آن به تعویق افتاد تا این که طرح ساخت دریاچه چیتگر در برنامه جامع دوم و سوم مطرح شد و بالاخره در سال ۸۹، عملیات اجرایی آن آغاز شد.
منبع اصلی تامین آب دریاچه چیتگر، رودخانه کن است که بند و حوضچه آبگیر آن در شمال شرق دهکده المپیک در رودخانه کن و کانال انتقال اب به دریاچه چیتگر است. رودخانه کن با طولی حدود ۳۳ کیلومتر، از کوه های توچال سرچشمه می گیرد و پس از عبور از تهران در جنوب تهران خشک می شود. به گفته کارشناسان مسایل محیط زیست؛ ایجاد دریاچه های مصنوعی علاوه بر این که می تواند جاذبه های بصری برای مخاطبان و شهروندان دلزده از آلودگی های هوا و ترافیک و مشکلات شهری باشد، می تواند به تغذيه سفره‌ آب‌هاي زيرزميني، تلطيف هواي منطقه و حوزه غرب تهران و ایجاد آرامش‌رواني مردم با مشاهده مناظر زيبا، کمک کند.
 

دریاچه فشافویه
دریاچه فشافویه، با مساحتی حدود ۷ هکتار در جنوب تهران و در ۱۸ کیلومتری اتوبان تهران- قم در مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) واقع شده است. این دریاچه مصنوعی متعلق به منطقه شهرری و حسن آباد تهران است.
ساخت دریاچه مصنوعی فشافویه از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ دریاچه آماده بهره برداری شد. در ابتدا مردم با وسایل تفریحی همچون جت اسکی های شخصی خود از دریاچه استفاده می کردند. اما این شرایط مدت زمان طولانی طول نکشید و حدود یک سال بعد یعنی در اسفند سال ۱۳۸۷ شرکت آب اسکی فشافویه تاسیس شد و امکاناتی برای تفریحات آبی در دریاچه در فشافویه مستقر کرد. در حال حاضر دریاچه فشافویه دارای تمام امکانات تفریحی سواحل کیش، قشم، ترکیه و امارات است. از امکانات این دریاچه می توان: اسکی روی آب، جت اسکی با قدرت ۱۵۰۰ سی سی، قایق سواری با قایق های شاتل، دونات و بنانا، کایاک سواری، موتورهای چهارچرخ، پیست اتومبیل رانی، پینت بال، سوارکاری و تفریحات ورزشی و مهیج را نام برد.
دریاچه فشافویه در روزهای عادی هفته، روزانه پذیرای ۳۰۰ مراجعه کننده است. اما این تعداد در روزهای تعطیل و یا آخر هفته به ۱۵۰۰ نفر نیز می رسد. تفریح های موجود در این دریاچه فقط مختص فصل بهار و تابستان نمی شود بلکه در فصل پاییز و زمستان نیز دارای امکانات تفریحی مناسبی است و در این فصل باید از فضاهای سر پوشیده این مجموعه استفاده کرد.
 

amirrezajafary بازدید : 44 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
اردبیل - سرعین - پیست اسکی آلوارس

 

اسکی یک کلمه ی ایسلندی است و به معنای «کفش برف» می باشد. این ورزش که امروزه یک نوع ورزش زمستانی محسوب می شود در گذشته یکی از روش های مسافرتی بشر به شمار می رفت. به اعتقاد برخی از مورخان تاریخ پیدایش اسکی به دوران سنگی بر می گردد و حتی نقاشی های برجای مانده بشر را در حال اسکی کردن نشان می دهد.
براساس اسناد و حجاری های برجای مانده، اولین چوب های اسکی که از استخوان حیوانات ساخته می شد به شکل چهار چوب های خمیده ای بودند که به وسیله تسمه چرمی به پا متصل می شدند. با گذشت زمان هنوز هم در برخی از سرزمین های کوهستانی و برفگیر جهان، همچون مناطق قطب شمال، کانادا، ایسلند، نروژ و غیره، اهالی بومی زمانی که برای شکار، مسافرت و یا حتی برای خرید کالا و دیگر امور روزانه خود از منزل بیرون می آیند مجبور به استفاده از چوب اسکی می باشند.
امروزه، نه تنها، اسکی به عنوان روشی برای تردد و انجام امور روزمره عده ای از اهالی مناطق کوهستانی و سردسیر جهان محسوب می شود، بلکه شامل چند گروه از رشته های ورزشی نیز است که ورزشکاران در این رشته های ورزشی، تخته ایی با اشکال مختلف را به پای خود می بندند تا بتوانند در سطوح مختلف زمین سر بخورند. به طور کلی اسکی به عنوان یک ورزش، برای اولین بار در کشور نروژ و در شهر مورگدال نروژ که به عنوان مهد ورزش اسکی شهرت دارد، شروع شد و علت آن برف گیر بودن این منطقه در مدت زمان طولانی می باشد.
اسکی به طور کلی به دو دسته اصلی «آلپاین» و «اسنوبرد» تقسیم می شود و به مناطقی که برای ورزش های اسکی و سایر ورزش های زمستانی اختصاص داده می شود، «پیست های اسکی» گفته می شود.
کشور ایران نیز به دلیل داشتن ارتفاعات البرز و زاگرس و نیز کوه های مرتفع سبلان و سهند، دارای پیست های اسکی در دامنه این کوه ها است. تعداد پیست های بین المللی ایران ۱۳ پیست می باشد که عبارتند از: پیست بین المللی دیزین، پیست اسکی شمشک، پیست توچال، پیست دربندسر، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی سهند تبریز، پیست اسکی چلگرد در شهرستان شهر کرد، پیست اسکی بیجار در استان کردستان، پیست اسکی کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد، پیست اسکی خوشاکو در ارومیه، پیست اسکی پولاد کف یا سپیدان در استان فارس و پیست اسکی آلوارس در اردبیل. بررسی وضعیت این پیست ها و معرفی آنان می تواند راهی جهت آشنایی گردشگران و ورزشکاران داخلی و خارجی باشد.

 

پیست اسکی دیزین
پیست اسکی دیزین یکی از مهم ترین و اولین پیست اسکی ایران در استان های تهران و البرز است که مورد تایید فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی می باشد. این پیست در کوه های البرز و در ۵۰ کیلومتری تهران و ۸۵ کیلومتری محور کرج- چالوس واقع شده است.
پیست بین المللی دیزین با وسعتی حدود ۵۵۰ هکتار، در سال ۱۳۴۲ توسط یک گروه آلمانی شناسایی شد و سپس بین سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۵ فدراسیون اسکی، زیرساخت ها و احداث این مجموعه بین المللی را آماده کرد و ساخت هتل های و مجموعه های مختلف تا سال ۱۳۴۷ طول کشید. اولین دستگاه های بالابر در دیزین در سال ۱۳۴۸ نصب گردید.
در سال ۱۳۵۴ بهره برداری از این مجموعه به صورت برگزاری مسابقات مختلف جهانی، ملی و کشوری آغاز شد.
در حال حاضر پیست اسکی دیزین دارای ۴ تله کابین شاله، قله، دره و چمن، ۲ تله سیژ قله و چمن، ۷ تله اسکی بشقابی شامل: دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل، مبتدی و چمن و 1 تله اسکی چکشی می باشد. از دیگر پیست های دیزین می توان به پیست اسنو پارک، پیست یو، پیست مبتدی و پیست چمن اشاره کرد. علاوه بر این امکانات؛ امکانات دیگر موجود در این پیست عبارتند از: ۲ هتل، ۱۹ کلبه، ۵ رستوران و مدرسه اسکی.
بهترین زمان فصل اسکی در دیزین از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. با این حال فعالیت های پیست دیزین محدود به فصل زمستان نیست بلکه در فصل تابستان نیز علاقمندان می تواند به فعالیت اسکی روی چمن بپردازند. این پیست در فصل بهار و تابستان به علت وجود پیست اسکی چمن برنامه های آموزشی، تمرین و مسابقات در سطح استان، کشور و میزبانی رقابت های بین المللی، آسیایی و جهانی را برعهده دارد و همه ساله در این منطقه شاهد برگزاری مسابقات جهانی اسکی روی چمن هستیم. وسعت پیست اسکی روی چمن دیزین حدود ۶۵۰ متر است
همچنین؛ در مناطق دیگر دیزین می توان به فعالیت هایی چون دوچرخه سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان و کایت سواری پرداخت.

 

پیست اسکی شمشک
پیست اسکی شمشک، دومین پیست اسکی بزرگ ایران است که در ۵۷ کیلومتری شمال شرق تهران و در نزدیکی روستای شمشک از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات واقع شده است. این پیست بعد از پیست دیزین دومین پیست بین المللی ایران به شمار می آید. در سال ۱۳۳۷ پس از نصب امکاناتی چون: ۲ تله سیژ، ۳ تله اسکی بشقابی و ۲ تله اسکی چکشی مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین؛ در شهریور سال ۱۳۷۵ با انجام یکسری تغییرات در شیب و مسیر پیست، فدراسیون جهانی اسکی، پیست اسکی شمشک را پیست اسکی بین المللی معرفی کرد.
فعالیت پیست اسکی شمشک همه ساله از اوایل آذرماه شروع و تا اواسط فرودین ادامه می یابد. با اینحال فعالیت ورزشی پیست فقط محدود به فصل سرما و زمستان نمی شود بلکه در فصل تابستان نیز محل مناسبی برای تفریح و ورزش محسوب می شود. از امکانات رفاهی این پیست می توان به ۲ هتل و ۴ رستوران اشاره کرد. هتل شمشک دارای ۳۲ اتاق و ۴ سوئیت می باشد. همچنین یکی از رستوران های شمشک در قله قرار دارد.

 

پیست اسکی توچال
پیست اسکی توچال در شمال شهر تهران و در انتهای خیابان ولنجک، ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است. این پیست که نزدیک ترین و شلوغ ترین پیست تهران است دارای ۳ خط تله کابین و ۳ خط تلی سیژ و ۱ خط اسکی می باشد. پیست توچال از ۳ پیست مجزا تشکیل شده است که پیست اول در قله، پیست دوم در دامنه غربی و پیست سوم در ایستگاه هفتم به پنجم قرار گرفته است. کار ساخت تله کابین توچال در سال ۱۳۵۳ با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر شروع شد و در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید.
پیست اسکی قله از پایین قله توچال در ارتفاع ۳۸۵۰ متر شروع می شود و به هتل در ارتفاع ۳۵۵۰ متر می رسد. به دلیل ارتفاع بیش از ۳۵۰۰ متر از سطح دریا، این پیست یکی از اولین پیست های اسکی برفگیر کشور به شمار می آید. طول این پیست حدود ۱۲۰۰ متر می باشد. این پیست مجهز به یک تله سیژ و یک تله اسکی است. از امکانات ورزشی این پیست می توان به مدت ۸ ماه در سال بهره برداری کرد.
پیست دوم توچال با مساحت ۹۰۰ متر در دامنه غربی توچال قرار گرفته است. بالاترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر و پایین ترین نقطه آن ۳۵۵۰ متر می باشد. این پیست دارای یک تلی سیژ پومادر است.
پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم با مسافتی حدود ۵۵۰۰ متر از پیست های نوساز است. بلندترین نقطه این پیست ۳۷۵۰ متر و پایین ترین نقطه آن در ارتفاع ۲۹۴۰ متر در ایستگاه پنجم است. پیست توچال یکی از مجهزترین پیست های کشور است که دارای باشگاه تنیس، باشگاه تیر و کمان، باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، باشگاه پینت بال و امکان کوه نوردی و پیاده روی است.
باشگاه تنیس با مساحتی حدود ۲۰۴۰ متر مربع در ضلع جنوبی ایستگاه اول توچال در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۱ تاسیس شد. این زمین علاوه بر داشتن ۵ زمین تنیس، دارای امکاناتی نظیر: کادر مربی، سالن تعویض لباس، سونای خشک و سرویس بهداشتی می باشد.
باشگاه تیر و کمان، با مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقی ایستگاه اول، در تاریخ ۱۳۸۱/۹/۱۲ تاسیس شد. این زمین دارای امکاناتی نظیر: محوطه چمن، هشت سیبل و کمان است.
باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، اولین باشگاه بانجی جامپینگ ایران، دارای دایو سقوط آزاد به ارتفاع ۴۰ متر است. در این باشگاه یک پیست حرفه ای اسکیت و کافی شاپ موجود است.
باشگاه پینت بال، در مسیر ایستگاه اول و بین در ورودی دوم و چشمه قرار گرفته و دارای امکاناتی نظیر: زمین بازی، کافی شاپ، انبار سلاح و رختکن است.

 

پیست اسکی آبعلی
پیست اسکی آبعلی، از قدیمی ترین پیست های اسکی ایران در استان تهران است. این پیست در شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران و در جاده هراز قرار گرفته است. همچنین این پیست اولین پیست ایرانی محسوب می شود که مجهز به دستگاه های بالابر شد. از آن جا که پیست آبعلی در گذرگاه اصلی جاده تهران و استان های شمالی ایران است، تعداد زیادی از ورزشکاران این منطقه خوش آب و هوا را می شناختند. همین آشنایی باعث شد اولین دستگاه های بالابر در سال ۱۳۳۲ در این پیست نصب شوند.
پیست اسکی آبعلی که به عنوان اولین محل تولد اسکی نوین و پایه ورزشی اسکی ایران به شمار می رود دارای ۵ پیست اسکی با امکاناتی نظیر: ۱ تله کابین، ۵ تلیه اسکی بشقابی و ۳ تله اسکی چکشی، زمین های تنیس، سوارکاری، پرش و کایت، هتل، ۳ رستوران و محل کمک های پزشکی می باشد. بالاترین نقطه پیست از سطح دریا دارای ۲۶۵۰ متر و پایین ترین ارتفاع دارای ۲۴۰۰ متر است. شروع فصل اسکی در پیست آبعلی از اواسط دی ماه تا اواسط اسفند ماه متغییر است.
 

پیست اسکی پولادکف
پیست اسکی پولاد کف، یکی دیگر از بزرگ ترین پیست های اسکی ایران در کوه سپیدان در استان فارس است. این پیست در ۱۵ کیلومتری محور سپیدان به آبشار مارگون، قبل از روستای کمهر و در ۸۰ کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است. پیست پولادکف که با نام پیست سپیدان نیز معروف است در سال ۱۳۸۱ با حمایت مالی گروه صنعتی پولادکف افتتاح و مورد بهره برداری عموم قرار گرفت.
پیست اسکی سپیدان به دلیل داشتن هوای خنک، چشمه سارها و چمنزارهای طبیعی از اواسط بهار تا تابستان برای ورزش های تابستانی چون: اسکی روی چمن، دوچرخه سواری و غیره و به هنگام بارش برف سنگین یعنی از نیمه های پاییز تا اوایل بهار برای ورزش های زمستانی بسیار مناسب باشد. همین ویژگی منحصر به فرد آب و هوایی باعث شده تا این پست به صورت چهار فصل دایر باشد. این پیست دارای امکاناتی نظیر: تله کابین، تله اسکی، مورتورهای برفی، ماشین های کوهستانی، چرخ های هوشمند، قایق های پدالو، آموزشگاه اسکی، کرایه لوازم اسکی، پیست دوچرخه سواری، اسب سواری، هتل، رستوران و کافی شاپ می باشد. ارتفاع این پیست از سطح دریا به ۲۸۵۰ متر می رسد. البته می توان با استفاده از تله کابین و تله اسکی به قله پیست که دارای ارتفاعی حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریا است صعود کرد.
 

amirrezajafary بازدید : 65 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

تهران - بوستان ملت
تهران - پارک لاله

 

پارک یا بوستان شهری، علاوه بر این که به عنوان یک منبع طبیعی برای تفرج، تفریح، ترویج فرهنگ زیست محیطی در داخل شهرها و یا در حاشیه شهرها اطلاق می شود، بلکه به مناطقی که برای حفاظت از حیات وحش، مناطق جنگلی، کوهستانی و دشت ها، همچنین مناطقی که دارای منابع گیاهی و جانوری نادری می باشد، اطلاق می شود.
پارک ها و بوستان ها دارای انواع گیاهان، درختان، درختچه ها، گل ها و چمن ها هستند که در کنار سازه های شهری، زمین های مسکونی، تجاری، صنعتی، موسسات و ادارات قرار دارد و به منظور استفاده از زیباهای طبیعی و تلطیف هوا در محدوده حریم شهری احداث شده اند و یا به صورت طبیعی به وجود آمده اند، می توان پارک ها و بوستان ها را براساس شکل، خصوصیات منطقه ای، چگونگی عادات و سنن و به ویژه نحوه استفاده ار آن ها می توان به: پارک جنگلی، پارک ملی و تاریخی، پارک حیات وحش، پارک عمومی، پارک گیاه شناسی، پارک نمایشگاه و پارک ورزشی تقسیم کرد.
پارک های عمومی، پارک های گیاه شناسی، پارک های نمایشگاه ها و پارک های ورزشی از جمله پارک هایی هستند که در حریم شهری و یا در حاشیه شهرها ساخته می شوند و شهرنشینان با آن به خوبی آشنا هستند.
 

پارک عمومی:
استفاده از این پارک ها که به عنوان گردشگاه و محل استراحت عموم طراحی شده است برای عموم مردم امکانپذیر می باشد.
پارک گیاه شناسی:
این پارک ها، بیشتر برای دانشجویان و متخصصین گیاه شناسی با دید علمی و تحقیقی طراحی شده است و البته می تواند در داخل و یا در حاشیه شهرها ساخته شود. در این پارک ها مجموعه ای از انواع گیاهان، درختان و درختچه های موجود در سراسر دنیا، جمع آوری و حفاظت می شود. در ضمن، علاقه مندان به گل و گیاه نیز می توانند از این پارک ها بازدید کنند.
پارک های نمایشگاه ها:
این پارک ها در داخل فضای نمایشگاه هایی که به منظور ارایه کالا، هنر و معرفی پیشرفت های تکنولوژی و... تشکیل می شود، احداث می گردد. در پارک های نمایشگاه معمولاً فضاهایی را به رستوران، فضاهای سبز و گل کاری، فضاهایی برای جنگل کاری و غیره در نظر می گیرند.
پارک های ورزشی:
این پارک ها در فضاهای محدود و معین و یا در فضاهای باز و بزرگ خارج شهر برای انجام انواع ورزش های رایج احداث می شود. در این پارک ها برای هر ورزش خاص زمین مشخصی را در نظر گرفته اند.

 

پارک ارم
پارک ارم با مساحتی حدود ۷۰ هکتار در ۵ کیلومتری بزرگراه تهران- کرج واقع شده است. این پارک در سال ۱۳۵۰ هجری خورشیدی توسط «رحیم علی خرم» ساخته شد. پارک ارم بعد از انقلاب اسلامی به تملک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در آمد .
پارک ارم دارای دریاچه مصنوعی با مساحت ۸ هکتار است که از این دریاچه برای قایقرانی، مسابقه قایقرانی و اسکی روی آب استفاده می شود. دیگر امکانات این پارک عبارتند از: دو شهربازی با بیش از ۱۲۰ دستگاه متنوع تفریحی، قلعه سحرآمیز با بیش از ۱۲۰ دستگاه متنوع کامپیوتری و تفریحی، فضای سبز جنگلی به مساحت حدود ۲۰ هکتار، غرفه های مواد غذایی، کافی شاپ، رستوران سنتی و رستوران جزیره با وسعتی حدود ۱۰۰ متر مربع در داخل دریاچه، هتل بزرگ ارم در چهار طبقه با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع زیربنا، تالارهای پذیرایی در چهار سالن با ظرفیت بیش از ۲۰۰۰ نفر، بزرگ ترین باغ وحش کشور با ۹۰ گونه متنوع جانوری، مجموعه استخرهای روباز و پارکینگ با ظرفیت ۵۰۰۰ خودرو در روز و ۱۵۰۰۰ وسیله نقیله در شب.
پارک ارم همچنین به عنوان مجموعه ی فرهنگی، سرویس های ویژه ای برای آموزش و پرورش دارد و دانش آموزان می توانند با ۷۰ درصد تخفیف از اردوهای یک روزه آن استفاده کنند. این پارک، در روزهای عادی هفته از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا نیمه شب و در روزهای تعطیل از ۱۰ صبح تا نیمه شب دایر است.

amirrezajafary بازدید : 89 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
تهران - باغ وحش ارم

 

باغ وحش، به محل نگهداری حیوانات وحشی و اهلی گفته می شود که در جهان به عنوان زیستگاه مصنوعی ساخت بشر شناخته می شود. در گذشته مهم ترین هدف از تاسیس باغ وحش، ایجاد زمینه سرگرمی و تفریح پادشاهان و امیران بود، بدین معنی که پادشاهان کشورهایی چون یونان، ایران و کشورهای اسلامی، برای گذران اوقات فراغت و نیز به رخ کشیدن شکوه دربار خود، اقدام به گردآوری و نگهداری حیواناتی نظیر: شیر، ببر و فیل می کردند. اما با گذشت زمان و در طی سفرهای برون مرزی و اروپایی برخی از پادشاهان ایرانی و آشنایی آنان با سبک و نوع باغ وحش های دیگر کشورهای اروپایی، آنان را به ساخت باغ وحش با سبک جدید ترقیب نمود، به طوری که برای اولین بار، ساخت باغ وحش به سبک جدید به دستور ناصرالدین شاه قاجار در محل باغ لاله زار در خیابان لاله زار کنونی انجام گرفت.
با توجه به گستردگی جغرافیایی و تنوع آب و هوایی کشور ایران، باید گفت، این سرزمین زیستگاه تعداد نادری از حیوانات نظیر: گوزن زرد ایرانی و قوچ در شمال، پلنگ، یوز و درنا در جنوب و جنوب غرب، شیر ایران و دلفین و نهنگ در آب های خلیج فارس است که متاسفانه، عدم نگهداری صحیح و غفلت و نیز شکار بی رویه این حیوانات نادر موجب شده که تعداد زیادی از گونه های کمیاب جانوری با خطر انقراض روبرو شوند. بنابراین می توان از مهم ترین اهداف اصلی احداث باغ وحش به دو هدف کلی و هدف اختصاصی اشاره کرد:
اهداف کلی عبارتند از: گردآوری انواع جانوران زنده در محیطی مشابه زیستگاه طبیعی، ایجاد محیطی سالم جهت گذراندن اوقات فراغت، به ویژه برای کودکان و نوجوانان، ایجاد ارتباط بین طبیعت و شهروندانی که با زندگی شهری و ماشینی روز به روز از طبیعت فاصله می گیرند، ایجاد حس علاقه به مجموعه جهان هستی و تنوع زیستی و افزایش آگاهی های عمومی وبرانگیختن افکار عمومی نسبت به شناخت بخشی از منابع طبیعی و به وجود آوردن انگیزه برای حفاظت از آن است.
اهداف اختصاصی عبارتند از: آموزش، تحقیق، حفاظت و تفریح.
براساس گزارش رییس اداره ساماندهی دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان محیط زیست در ایران حدود ۷۰ باغ وحش، مرکز نگهداری حیوانات و باغ پرندگان وجود دارد از بین این ها تنها ۱۴ باغ وحش مجوز سازمان محیط زیست دارند. مهم ترین باغ وحش ایران در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، زابل، اراک، بابلسر، آمل و دزفول قرار دارند. در این باغ وحش ها انواع حیوانات گرمسیری و سردسیری اعم از گروه گوشت خواران، علف خواران و همه چیزخواران، دانه خواران، خزندگان و آبزیان نگهداری می شود.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب سایت درچه سطحی مشاهده نمودید؟
    سایت های کاربردی

    leader.jpg
    drrohani.jpg
    majlis.png
    ghgh.png
    http://www.8pic.ir/images/82086723376344085293.png
    images54.jpeg
    5445.jpeg
    http://www.8pic.ir/images/32420978701375817097.jpeg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 426
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 139
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 153
  • باردید دیروز : 59
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 435
  • بازدید سال : 4,560
  • بازدید کلی : 61,796