loading...
۩۞۩.شوق پرواز.۩۞۩
amirrezajafary بازدید : 44 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
اردبیل - سرعین - پیست اسکی آلوارس

 

اسکی یک کلمه ی ایسلندی است و به معنای «کفش برف» می باشد. این ورزش که امروزه یک نوع ورزش زمستانی محسوب می شود در گذشته یکی از روش های مسافرتی بشر به شمار می رفت. به اعتقاد برخی از مورخان تاریخ پیدایش اسکی به دوران سنگی بر می گردد و حتی نقاشی های برجای مانده بشر را در حال اسکی کردن نشان می دهد.
براساس اسناد و حجاری های برجای مانده، اولین چوب های اسکی که از استخوان حیوانات ساخته می شد به شکل چهار چوب های خمیده ای بودند که به وسیله تسمه چرمی به پا متصل می شدند. با گذشت زمان هنوز هم در برخی از سرزمین های کوهستانی و برفگیر جهان، همچون مناطق قطب شمال، کانادا، ایسلند، نروژ و غیره، اهالی بومی زمانی که برای شکار، مسافرت و یا حتی برای خرید کالا و دیگر امور روزانه خود از منزل بیرون می آیند مجبور به استفاده از چوب اسکی می باشند.
امروزه، نه تنها، اسکی به عنوان روشی برای تردد و انجام امور روزمره عده ای از اهالی مناطق کوهستانی و سردسیر جهان محسوب می شود، بلکه شامل چند گروه از رشته های ورزشی نیز است که ورزشکاران در این رشته های ورزشی، تخته ایی با اشکال مختلف را به پای خود می بندند تا بتوانند در سطوح مختلف زمین سر بخورند. به طور کلی اسکی به عنوان یک ورزش، برای اولین بار در کشور نروژ و در شهر مورگدال نروژ که به عنوان مهد ورزش اسکی شهرت دارد، شروع شد و علت آن برف گیر بودن این منطقه در مدت زمان طولانی می باشد.
اسکی به طور کلی به دو دسته اصلی «آلپاین» و «اسنوبرد» تقسیم می شود و به مناطقی که برای ورزش های اسکی و سایر ورزش های زمستانی اختصاص داده می شود، «پیست های اسکی» گفته می شود.
کشور ایران نیز به دلیل داشتن ارتفاعات البرز و زاگرس و نیز کوه های مرتفع سبلان و سهند، دارای پیست های اسکی در دامنه این کوه ها است. تعداد پیست های بین المللی ایران ۱۳ پیست می باشد که عبارتند از: پیست بین المللی دیزین، پیست اسکی شمشک، پیست توچال، پیست دربندسر، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی سهند تبریز، پیست اسکی چلگرد در شهرستان شهر کرد، پیست اسکی بیجار در استان کردستان، پیست اسکی کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد، پیست اسکی خوشاکو در ارومیه، پیست اسکی پولاد کف یا سپیدان در استان فارس و پیست اسکی آلوارس در اردبیل. بررسی وضعیت این پیست ها و معرفی آنان می تواند راهی جهت آشنایی گردشگران و ورزشکاران داخلی و خارجی باشد.

 

پیست اسکی دیزین
پیست اسکی دیزین یکی از مهم ترین و اولین پیست اسکی ایران در استان های تهران و البرز است که مورد تایید فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی می باشد. این پیست در کوه های البرز و در ۵۰ کیلومتری تهران و ۸۵ کیلومتری محور کرج- چالوس واقع شده است.
پیست بین المللی دیزین با وسعتی حدود ۵۵۰ هکتار، در سال ۱۳۴۲ توسط یک گروه آلمانی شناسایی شد و سپس بین سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۵ فدراسیون اسکی، زیرساخت ها و احداث این مجموعه بین المللی را آماده کرد و ساخت هتل های و مجموعه های مختلف تا سال ۱۳۴۷ طول کشید. اولین دستگاه های بالابر در دیزین در سال ۱۳۴۸ نصب گردید.
در سال ۱۳۵۴ بهره برداری از این مجموعه به صورت برگزاری مسابقات مختلف جهانی، ملی و کشوری آغاز شد.
در حال حاضر پیست اسکی دیزین دارای ۴ تله کابین شاله، قله، دره و چمن، ۲ تله سیژ قله و چمن، ۷ تله اسکی بشقابی شامل: دوبل مایر، سی چال، گوزنی، پشت ویل، مبتدی و چمن و 1 تله اسکی چکشی می باشد. از دیگر پیست های دیزین می توان به پیست اسنو پارک، پیست یو، پیست مبتدی و پیست چمن اشاره کرد. علاوه بر این امکانات؛ امکانات دیگر موجود در این پیست عبارتند از: ۲ هتل، ۱۹ کلبه، ۵ رستوران و مدرسه اسکی.
بهترین زمان فصل اسکی در دیزین از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. با این حال فعالیت های پیست دیزین محدود به فصل زمستان نیست بلکه در فصل تابستان نیز علاقمندان می تواند به فعالیت اسکی روی چمن بپردازند. این پیست در فصل بهار و تابستان به علت وجود پیست اسکی چمن برنامه های آموزشی، تمرین و مسابقات در سطح استان، کشور و میزبانی رقابت های بین المللی، آسیایی و جهانی را برعهده دارد و همه ساله در این منطقه شاهد برگزاری مسابقات جهانی اسکی روی چمن هستیم. وسعت پیست اسکی روی چمن دیزین حدود ۶۵۰ متر است
همچنین؛ در مناطق دیگر دیزین می توان به فعالیت هایی چون دوچرخه سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان و کایت سواری پرداخت.

 

پیست اسکی شمشک
پیست اسکی شمشک، دومین پیست اسکی بزرگ ایران است که در ۵۷ کیلومتری شمال شرق تهران و در نزدیکی روستای شمشک از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات واقع شده است. این پیست بعد از پیست دیزین دومین پیست بین المللی ایران به شمار می آید. در سال ۱۳۳۷ پس از نصب امکاناتی چون: ۲ تله سیژ، ۳ تله اسکی بشقابی و ۲ تله اسکی چکشی مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین؛ در شهریور سال ۱۳۷۵ با انجام یکسری تغییرات در شیب و مسیر پیست، فدراسیون جهانی اسکی، پیست اسکی شمشک را پیست اسکی بین المللی معرفی کرد.
فعالیت پیست اسکی شمشک همه ساله از اوایل آذرماه شروع و تا اواسط فرودین ادامه می یابد. با اینحال فعالیت ورزشی پیست فقط محدود به فصل سرما و زمستان نمی شود بلکه در فصل تابستان نیز محل مناسبی برای تفریح و ورزش محسوب می شود. از امکانات رفاهی این پیست می توان به ۲ هتل و ۴ رستوران اشاره کرد. هتل شمشک دارای ۳۲ اتاق و ۴ سوئیت می باشد. همچنین یکی از رستوران های شمشک در قله قرار دارد.

 

پیست اسکی توچال
پیست اسکی توچال در شمال شهر تهران و در انتهای خیابان ولنجک، ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است. این پیست که نزدیک ترین و شلوغ ترین پیست تهران است دارای ۳ خط تله کابین و ۳ خط تلی سیژ و ۱ خط اسکی می باشد. پیست توچال از ۳ پیست مجزا تشکیل شده است که پیست اول در قله، پیست دوم در دامنه غربی و پیست سوم در ایستگاه هفتم به پنجم قرار گرفته است. کار ساخت تله کابین توچال در سال ۱۳۵۳ با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر شروع شد و در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید.
پیست اسکی قله از پایین قله توچال در ارتفاع ۳۸۵۰ متر شروع می شود و به هتل در ارتفاع ۳۵۵۰ متر می رسد. به دلیل ارتفاع بیش از ۳۵۰۰ متر از سطح دریا، این پیست یکی از اولین پیست های اسکی برفگیر کشور به شمار می آید. طول این پیست حدود ۱۲۰۰ متر می باشد. این پیست مجهز به یک تله سیژ و یک تله اسکی است. از امکانات ورزشی این پیست می توان به مدت ۸ ماه در سال بهره برداری کرد.
پیست دوم توچال با مساحت ۹۰۰ متر در دامنه غربی توچال قرار گرفته است. بالاترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر و پایین ترین نقطه آن ۳۵۵۰ متر می باشد. این پیست دارای یک تلی سیژ پومادر است.
پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم با مسافتی حدود ۵۵۰۰ متر از پیست های نوساز است. بلندترین نقطه این پیست ۳۷۵۰ متر و پایین ترین نقطه آن در ارتفاع ۲۹۴۰ متر در ایستگاه پنجم است. پیست توچال یکی از مجهزترین پیست های کشور است که دارای باشگاه تنیس، باشگاه تیر و کمان، باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، باشگاه پینت بال و امکان کوه نوردی و پیاده روی است.
باشگاه تنیس با مساحتی حدود ۲۰۴۰ متر مربع در ضلع جنوبی ایستگاه اول توچال در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۱ تاسیس شد. این زمین علاوه بر داشتن ۵ زمین تنیس، دارای امکاناتی نظیر: کادر مربی، سالن تعویض لباس، سونای خشک و سرویس بهداشتی می باشد.
باشگاه تیر و کمان، با مساحت ۳۰۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقی ایستگاه اول، در تاریخ ۱۳۸۱/۹/۱۲ تاسیس شد. این زمین دارای امکاناتی نظیر: محوطه چمن، هشت سیبل و کمان است.
باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، اولین باشگاه بانجی جامپینگ ایران، دارای دایو سقوط آزاد به ارتفاع ۴۰ متر است. در این باشگاه یک پیست حرفه ای اسکیت و کافی شاپ موجود است.
باشگاه پینت بال، در مسیر ایستگاه اول و بین در ورودی دوم و چشمه قرار گرفته و دارای امکاناتی نظیر: زمین بازی، کافی شاپ، انبار سلاح و رختکن است.

 

پیست اسکی آبعلی
پیست اسکی آبعلی، از قدیمی ترین پیست های اسکی ایران در استان تهران است. این پیست در شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران و در جاده هراز قرار گرفته است. همچنین این پیست اولین پیست ایرانی محسوب می شود که مجهز به دستگاه های بالابر شد. از آن جا که پیست آبعلی در گذرگاه اصلی جاده تهران و استان های شمالی ایران است، تعداد زیادی از ورزشکاران این منطقه خوش آب و هوا را می شناختند. همین آشنایی باعث شد اولین دستگاه های بالابر در سال ۱۳۳۲ در این پیست نصب شوند.
پیست اسکی آبعلی که به عنوان اولین محل تولد اسکی نوین و پایه ورزشی اسکی ایران به شمار می رود دارای ۵ پیست اسکی با امکاناتی نظیر: ۱ تله کابین، ۵ تلیه اسکی بشقابی و ۳ تله اسکی چکشی، زمین های تنیس، سوارکاری، پرش و کایت، هتل، ۳ رستوران و محل کمک های پزشکی می باشد. بالاترین نقطه پیست از سطح دریا دارای ۲۶۵۰ متر و پایین ترین ارتفاع دارای ۲۴۰۰ متر است. شروع فصل اسکی در پیست آبعلی از اواسط دی ماه تا اواسط اسفند ماه متغییر است.
 

پیست اسکی پولادکف
پیست اسکی پولاد کف، یکی دیگر از بزرگ ترین پیست های اسکی ایران در کوه سپیدان در استان فارس است. این پیست در ۱۵ کیلومتری محور سپیدان به آبشار مارگون، قبل از روستای کمهر و در ۸۰ کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است. پیست پولادکف که با نام پیست سپیدان نیز معروف است در سال ۱۳۸۱ با حمایت مالی گروه صنعتی پولادکف افتتاح و مورد بهره برداری عموم قرار گرفت.
پیست اسکی سپیدان به دلیل داشتن هوای خنک، چشمه سارها و چمنزارهای طبیعی از اواسط بهار تا تابستان برای ورزش های تابستانی چون: اسکی روی چمن، دوچرخه سواری و غیره و به هنگام بارش برف سنگین یعنی از نیمه های پاییز تا اوایل بهار برای ورزش های زمستانی بسیار مناسب باشد. همین ویژگی منحصر به فرد آب و هوایی باعث شده تا این پست به صورت چهار فصل دایر باشد. این پیست دارای امکاناتی نظیر: تله کابین، تله اسکی، مورتورهای برفی، ماشین های کوهستانی، چرخ های هوشمند، قایق های پدالو، آموزشگاه اسکی، کرایه لوازم اسکی، پیست دوچرخه سواری، اسب سواری، هتل، رستوران و کافی شاپ می باشد. ارتفاع این پیست از سطح دریا به ۲۸۵۰ متر می رسد. البته می توان با استفاده از تله کابین و تله اسکی به قله پیست که دارای ارتفاعی حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریا است صعود کرد.
 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب سایت درچه سطحی مشاهده نمودید؟
    سایت های کاربردی

    leader.jpg
    drrohani.jpg
    majlis.png
    ghgh.png
    http://www.8pic.ir/images/82086723376344085293.png
    images54.jpeg
    5445.jpeg
    http://www.8pic.ir/images/32420978701375817097.jpeg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 426
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 309
  • باردید دیروز : 46
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 546
  • بازدید ماه : 1,308
  • بازدید سال : 5,433
  • بازدید کلی : 62,669