loading...
۩۞۩.شوق پرواز.۩۞۩
amirrezajafary بازدید : 60 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

مقدمه

تنوع انواع گوناگون خاک در ایران که هر کدام از آنها برای ایجاد یک محیط طبیعی و یا گیاهان غالب ویژه مفید به نظر می‌رسند و وجود آب و هواهای گوناگون در این سرزمین وسیع و نیز واقع شدن در مجاورت دریای مازندران در شمال و همچنین کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب ، پستی و بلندیها و توپوگرافی ویژه ایران وضعی را بوجود آورده است که بتوان به انواع مختلف گیاهان و جانوران گرمسیری ، معتدل سردسیری در ایران اشاره نمود. بسیاری از نقاط ایران به استثنای قسمتهایی چند از جمله کرانه دریای خزر و غرب کشور ، از دیدگاه منابع طبیعی و ثروتی منابع گیاهی و جانوری ، ذخیره‌های آب در تنگناهای شدید قرار دارد.

ویژگیهای کرانه دریای خزر

در کرانه‌های دریای خزر آب و هوای معتدل از نوع مدیترانه‌ای یا شبه مدیترانه‌ای توام با بارندگی فراوان و محبوس شدن در بین دریا و دامنه‌های شمالی البرز ، جلگه‌های رسوبی بسیار حاصلخیز و مستعد را بنا نهاده است. جنگلها ، مراتع و زمین‌های حاصلخیز برای باغداری و زراعت همه ، نشانه‌هایی از ویژگیها و توانهای طبیعی این سرزمین زرخیز است که تنها 4 درصد از خاک کشورمان را شامل می‌شود.

تصویر  

 

منابع جنگلی ایران

جنگل‌ها از جمله مهمترین ثروتهای طبیعی ایران هستند و هم اکنون با وسعتی به مراتب کمتر از چند دهه گذشته استقرار دارند.جنگل‌های ایران در شمال در حد متراکم و در دیگر نقاط به صورت پراکنده مشاهده می‌شوند که در اینحال گرانبهاترین جنگل‌های ایران در گیلان ، مازندران و استان گلستان یافت می‌شود. ایرانیان باستان ، جنگل و پوشش گیاهی را منشا خیر و برکت می‌دانستند. زیرا منابع جنگلی سرمایه‌ای سرشار هستند که نیازهای انسانها را برآورده می‌کنند.

علاوه بر جنگل‌های شمال ، در منطقه غروب و جنوب غرب و حتی شمال شرق ایران می‌توان شاهد وجود جنگل بود. منتها جنگل‌های تنک و پراکنده که البته با جنگل‌های کرانه‌های شمالی قابل مقایسه نیستند. در این میان جنگل‌های غرب و جنوب غرب ایران که درختان غالب آنها بلوط است، پس از جنگل‌های شمال ، حائز اهمت هستند. حفظ و حراست جنگل‌های ایران از اهمیت زیادی برخوردار است باید نسبت به تداوم و شکوفایی آنها کوشا باشیم.

اهمیت جنگل

از هر هکتارجنگل‌های شمالی سالانه تا 20 میلیون متر مکعب چوب بدست می‌آید. از موارد دیگر اهمیت جنگل ، محافظت از خاک است. اصولا در یک ناحیه ارتباط تنگاتنگی بین جنگل و پوشش گیاهی آن با فرسایش خاک وجود دارد. از سوی دیگر ، جنگل در اعتدال آب و هوایی نقش اساسی ایفا می‌کند. بطور کلی پوشش گیاهی و بویژه جنگل‌ها به عنوان ریه تنفسی محیط زیست که برای بسیاری از باکتریها و قارچهای تک‌سلولی و نیز برخی از حشرات مضر ، خطرناک است.

مراتع ایران

در زمینه مراتع در ایران در مراکز علمی و پژوهشی ، سخن بسیار است. ولی محافظت از این منابع ثروتی و طبیعی باید به صورت جدی و عملی صورت گیرد. بطور کلی مرتع به زمینی گفته می‌شود که در فصلی از سال مورد استفاده دامها قرار می‌گیرد. به واقع از گستره مراتع ایران آمار قابل پذیرشی دردست نیست. بطور کلی کیفیت مراتع را از لحاظ کیفیت پوشش مورد بررسی قرار می‌دهند. مراتع عالی کشور یک درصد ، مراتع خوب 5 درصد ، مراتع متوسط 14 درصد و باقیمانده مراتع ضعیف یا زمینهای عاری از پوشش گیاهی را شامل می‌شوند.

علت گستردگی مراتع نامرغوب ایران

زیاد بودن مراتع نامرغوب ایران بواسطه آب و هوای خشک کشور و استقرار کمربند پرفشار جنب گرمسیری در فصل گرم و نیز دخالت بی‌رویه انسان است. این در حالی است که 5/1 خاک ایران از کویر و زمینهای بی‌حاصل و بایر پوشیده شده است. البته متخصصان منابع طبیعی که از ایران بازدید کرده‌اند گزارشهایی در خصوص وضعیت به مراتب بهتر پوشش گیاهی در ایران داده‌اند.

اهمیت مراتع

مراتع کشورمان اگر چه در قسمت اعظم خاک ایران ، کیفیت قابل ملاحظه‌ای ندارند، ولی بسیار ارزشمند هستند. ارزش مراتع تنها از دیدگاه تغذیه دام و تولید فرآورده‌های دامی و لبنی نیست، بلکه اهمیت آنها از لحاظ یک پوشش مفید است که در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش عمل می‌نماید. بطور کلی اهمیت مراتع را می‌توان به این ترتیب بیان کرد. تنظیم گردش آب در طبیعت ، ایجاد فضای سبز در لطیف کردن هوا ، تامین غذا و مامن برای حیات وحش بویژه پرندگانش ، تامین علوفه مورد نیاز دام ، تولید محصولاتی از قبیل گیاهان دارویی ، صنعتی و ... .

منابع طبیعی آبهای ایران

از جمله مهمترین عوامل حیاتی محیط زیست ، آب است. در واقع برای توسعه یک کشور آب و مطالعه آن اهمیت زیادی دارد.

تصویر  

 

منابع آبی و بارش در ایران

میانگین بارش سالانه کشورمان 240 میلیمتر است (حدود 3/1 میانگین بارندگی کره زمین) که این خود می‌تواند ارزش‌های حیاتی را به بار آورد. میانگین ریزش‌های جوی کشور بین 400-370 میلیارد متر مکعب در سال برآورده شده که از این میزان 300 متر مکعب در قسمتهای کوهستانی و دامنه‌ها بیشتر به صورت برف نازل می‌شود و ارزش زیادی را در آبدهی رودخانه‌ها به صورت دایمی و فصلی ، چشمه‌سارها تفاوتها و نیز منبع اصلی تغذیه آب زیرزمینی است.

یکی از منابع کشورمان به آب رودهای کشورهای همسایه مربوط می‌شود که به ایران وارد می‌شوند. اترک ، ارس ، هریرود ، هیرمند از کشورهای ترکمنستان ، ترکیه و افغانستان سرچشمه می‌گیرند. که به دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان و به دریاچه‌هاو رودهای داخلی می‌ریزند. این آبها در تداوم سفره‌های آب زیرزمینی اهمیت زیادی دارند. متاسفانه در دو دهه اخیر استفاده از آبهای زیرزمینی و حفر بی‌رویه چاهها ، افت آب را تا حد زیادی باعث شده است.

چشم انداز

آب و هوا ، نوع خاک و وجود ناهمواریها ، موقعیت جغرافیایی و در مجموع محیط طبیعی در پویایی یک کشور نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. در نتیجه محیط طبیعی در شکل‌یابی و نوع فعالیتهای انسانی آثار مهمی به جای می‌گذارد. منابع طبیعی هر کشور به عنوان ثروت ملی محسوب می‌شوند که به عنوان میراث ارزنده‌ای هستند و بایستی آنها را برای نسلهای بعدی محافظت کنیم. حفاظت ، احیا ، اصلاح و توسعه این منابع از جمله اقدامهای ارزنده‌ای است که باید به آن جامه عمل بپوشانیم.

amirrezajafary بازدید : 49 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد،
دکتر روحانی تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز سه‌شنبه به منظور شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در راس هیاتی بلندپایه با بدرقه رسمی معاون اول رییس جمهور تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

دکتر روحانی، پیش از ترك تهران در گفتگو با خبرنگاران در بیان اهداف این سفر گفت: این سفر برای شركت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دعوت دبیر كل سازمان ملل انجام می شود.

رییس جمهور تصریح کرد: متاسفانه در طول سالهای گذشته چهره ملت ایران که ملتی بزرگ، با تمدن و با فرهنگ است به گونه دیگری تصویر شده، در حالی که امروز مرکز ثبات منطقه بوده و به دنبال صلح و امنیت بین المللی است و اولین هدف از این سفر این است که بنده و همکارانم تلاش خواهیم کرد در فرصت هایی که برایمان به وجود می آید، بتوانیم چهره واقعی ملت ایران را به عنوان ملتی صلح دوست و با فرهنگ به جهانیان معرفی کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مردم در انتخابات 24 خرداد حماسه بزرگ سیاسی را با حضور ، نشاط و انتخاب خود آفریدند و اعلام کردند که مسیر میانه روی و اعتدال و دوری از افراط گری را قبول دارند، تصریح کرد: این پیام ملت ایران باید به گوش جهانیان برسد و در این سفر تلاش خواهیم کرد که به دنیا اعلام کنیم ملت ایران با هرگونه خشونت و افراط مخالف است.

رییس جمهور افزود: امروز در منطقه ملت ها از افراطی گری و تروریسم رنج می برند که این رنج باید با تلاش همگانی برطرف شود.

دکتر روحانی در تشریح سومین هدف از سفر به نیویورک با بیان اینکه ملت ایران در طول سالهای گذشته مورد ظلم و فشار نابجا و غیرقانونی بین المللی قرار گرفته است،‌گفت: ملت ایران هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و تنها به دنبال پیشرفت است و در این سفر تلاش می کنیم تا ندای مظلومیت ملت ایران را به گوش دنیا برسانیم و بگوییم مسیر تحریم ، مسیر غیرقانونی و غیرقابل قبول است و دشمنان ملت ایران را به جایی نخواهد رساند.

رییس جمهور اظهار داشت: غربی ها باید مسیر گفتگو و تعامل را در قبال ملت ایران پیش رو گرفته و منافع متقابل را مد نظر قرار دهند.

دکتر روحانی گفت: در این سفر علاوه بر پیگیری اهداف مدنظر با مقامات دیگر کشورها و سازمان های بین المللی و مجامع علمی و دینی ملاقات هایی خواهیم داشت. همچنین در این سفر با ایرانیان مقیم آمریکا دیدار کرده و با چند رسانه نیز مصاحبه خواهیم داشت.

در مراسم بدرقه رسمی رییس جمهور حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی و چند تن از وزرا حضور داشتند.

دکتر روحانی را در این سفر دکتر نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، دکتر نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، صادق مشاور رسانه‌ای رییس جمهور و حسام الدین آشنا دستیار ارشد رییس جمهور و معاون سیاسی دفتر رییس جمهور و همچنین دستغیب و مره صادق دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی می کنند.

رییس جمهور در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علاوه بر سخنرانی، با رؤسای جمهور فرانسه، اتریش و ترکیه، نخست‌وزیر ایتالیا و اسپانیا، وزیر خارجه آلمان و چند مقام عالی‌رتبه دیگر دیدار خواهد داشت. همچنین دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی CNN و PBS، روزنامه واشنگتن‌پست و کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران و رسانه‌ها از برنامه‌های دیگر رئیس جمهور خواهد بود.

amirrezajafary بازدید : 56 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

توصیه‌های روحانی به آموزش‌وپرورش، فرهنگیان و دانش‌آموزان:
پرهیز از سیاسی‌کاری، داشتن حق اعتراض، گنجاندن ساعتی برای کتابخوانی و گفت‌وگو

صبح امروز، زنگ بازگشایی مدارس با حضور رییس‌جمهور و سرپرست وزارت آموزش و پرورش نواخته و همزمان زنگ مهر در مدارس کشور طنین‌انداز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، قبل از سفر به نیویورک، در جمع در آئین بازگشایی مدارس کشور در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمةالزهرا(س) منطقه 18 آموزش و پرورش واقع در محله یافت‌آباد تهران حضور یافت و زنگ بازگشایی مدارس را نواخت.

رئیس جمهور با تبریک این مناسبت به دانش آموزان، معلمان و همه فرهنگیان گرانقدر و خانواده هایی که برای آینده فرزندانشان به مدارس چشم دوخته اند، گفت: بی تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم حاصل می شود.

رییس جمهور با بیان اینکه علم چیزی جز انباشت تجربیات و خرد نیست، افزود: همه ما باید برای آینده ایران در مدارس تلاش کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه مدرسه اولین محیطی است که انسان به جامعه واقعی نزدیک شده و با واقعیات اجتماعی آشنا می شود، تصریح کرد: در مدرسه دانش آموزان خود را در کنار همسن و سالان خود و نیز مواجه با مطالبات،‌ نیازها و عواطف گوناگون می یابند و برای اولین بار تنوع انسان ها و نیازها را تجربه می کنند.

دکتر روحانی با اشاره به بی پایان بودن نیازها و مطالبات انسانها در برابر محدودیت امکانات و منابع در جوامع، خاطر نشان کرد: این تقابل محل بروز تعارض میان مطالبات و خواسته ها با محدودیت هاست و در چنین شرایطی است که نیاز به مقررات و قانون احساس می شود و مدرسه آن جایی است که آشنایی افراد با قانون و قانونمداری باید آغاز شود.

رییس جمهور با بیان این مطلب که در مدرسه است که افراد باید با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند، قانون را مجموعه ای از حقوق و تکالیف انسانها تعریف کرد و گفت: دانش آموزان باید بدانند که به طور مساوی از حق آموختن ،‌ احترام و کرامت برخوردار بوده و همه باید به نسبت برابر از امکانات مدرسه و امکانات اجتماعی برخوردار باشند.

رییس جمهور اضافه کرد: دانش آموزان باید بدانند که حق برخورداری یکسان از عواطف معلم و مدیر را دارند و همه معلمین و مسوولین آموزش و پرورش نیز باید بدانند که نگاه آنان به دانش آموزان باید یکسان باشد و تفاوتی تحت عناوین نژاد، چهره ، قیافه و یا تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه همه دانش آموزان از کلاس اول دبستان تا پایان دوره متوسطه باید اطمینان داشته باشند که از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار خواهند بود، تصریح کرد: هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش آموزی توهین کرده یا با لحن و کلام درشت با او سخن بگوید؛ اهانت به دانش آموزان ،‌ اهانت به کل ملت ایران است، چرا که دانش آموزان، فرزندان این مرز و بوم هستند.

رییس جمهور متذکر شد: اینجا از تنبیه جسمی سخن نمی گویم که قطعا در مدارس کشور وجود ندارد و اگر خدای ناکرده دولت تدبیر و امیددر گوشه ای از کشور با تنبیه مواجه شود به اشد وجه با آن برخورد خواهد کرد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دانش آموزان باید به حقوقشان کاملا آگاه باشند و البته در کنار این آگاهی با تکایفی که برعهده آنهاست نیز آشنا شوند.

رییس جمهور حفظ نظم کلاس، احترام به معلمان و درست درس خواندن ،‌ احترام به همکلاسی ها و پرهیز از دعوا و مشاجره با همکلاسی ها در مدرسه را از جمله تکالیف دانش آموزان برشمرد و گفت: دانش آموزان اگر از مسیر اعتدال ، اخلاق و قانون فاصله بگیرند باید آثار،‌ عواقب و تبعات آن را بپذیرند و باید بدانند که تخلف از قانونمداری تبعات خودش را دارد.

دکتر روحانی افزود: دانش آموزان البته باید بدانند که اگر حقشان تضییع شد ،‌ حق اعتراض دارند.

رییس جمهور اظهار داشت: دانش آموزان باید با حق اعتراض خود در مدارس آشنا شوند و بدانند که اگر اعتراض به معلم تاثیر نداشت، می توانند این اعتراض را به مدیر منتقل کنند و اگر این مرحله نیز موثر نبود می توانند اعتراض خود را در مناطق آموزش و پرورش دنبال کنند.

دکتر روحانی آشنایی با حق اعتراض را بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: آشنایی با حق اعتراض و برخورداری از آن، آغاز شکوفایی کرامت و عظمت انسان است و آشنایی و برخوداری از آن باید از مدارس آغاز شود که این می تواند مدارس را به سمت قانونمداری سوق دهد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سعادت و بهروزی یک ملت در سایه قانونمداری حاکم شده و استبداد و خودکامگی از قانون گریزی آغاز و ایجاد می شود،‌ تاکید کرد: از همه فرهنگیان درخواست دارم که به دانش آموزان در محیط مدرسه کمک کنند تا بیشتر ، بهتر و راحت تر با زندگی اجتماعی خود و تکالیف و حقوق قانونی خود آشنا شوند.

دکتر روحانی در ادامه ضمن بیان چند نکته، پیشنهاداتی برای پررنگ تر شدن آموزش های اجتماعی مدارس ارائه کرد.

رییس جمهور از مسوولان آموزش و پرورش و مدارس خواست تا ساعتی را تحت عنوان زنگ کتاب در برنامه های آموزشی مدارس اختصاص دهند و گفت: خوب است ساعتی در طول هفته یا ماه به کتاب خوانی و توضیح آنچه دانش آموزان در کتاب می خوانند در جمع خودشان اختصاص داده شود.

دکتر روحانی با انتقاد از اینکه جامعه امروز کشورمان از کتابخوانی فاصله دارد،‌ ادامه داد: کتابخوانی باید از کلاس اول ابتدایی آغاز شود و در کشورهای پیشرفته در کلاس های اول در طول هر هفته چند کتاب به این ترتیب خوانده شده و خلاصه استنباط و برداشت دانش آموزان از آن کتاب توسط خودشان برای دیگر دانش آموزان توضیح داده می شود.

رییس جمهور تلاش برای تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی را به عنوان دومین پیشنهاد خود مطرح کرد و اظهار داشت: بسیاری از مردم کشورمان توان بیان شفاهی مطالبات خود را دارند اما از مکتوب کردن آن ناتوان هستند و چه بسیار حقوق مردم که در اثر همین کاستی و نقد پایمال می شود،

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه لازم است زنگ انشاء در مدارس احیا شود‌، تاکید کرد:‌البته منظور بنده زنگ انشاء به معنای سنتی آن نیست، بلکه به این صورت است که در این ساعت دانش آموز بیاموزد که ابتدا از معلم و مدرسه خود انتقاد کرده و برای اصلاح و بهتر شدن اوضاع پیشنهاداتی ارائه کند؛ چه خوب است که در زنگ انشاء دانش آموزان یاد بگیرند از رییس جمهور انتقاد کرده، نقائص و کاستی هایی که در کار او می بینند و در می یابند را مکتوب کرده و پیشنهادات خود برای رفع این کاستی ها را ارائه کنند و چه بهتر است که مدارس این گونه انشاء ها را برای رییس جمهور ارسال کنند تا پیوند و ارتباط او با فرزندان عزیزش در مدارس بیشتر و محکم تر شود.

رییس جمهور ایجاد زنگ گفتگو در مدارس را عنوان سومین و آخرین پیشنهاد خود مطرح کرد و گفت: به خصوص در دوره تحصیلی متوسطه و سالهای پایانی تحصیلات دبستان خوب است ساعات گفتگو و مباحثه ایجاد شود تا دانش آموزان با گفتگو کردن با یکدیگر و نقد کردن مودبانه از همین دوران آشنا شوند و آن کرسی های آزاداندیشی که رهبری معظم انقلاب در تشکیل آنها تاکید دارند از همینجا آغاز شود.

دکتر روحانی به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کرد، تمهیدات لازم برای گنجاندن این موضوعات به عنوان محتوای آموزشی در مدارس اهتمام شود و گفت: این موضوعات باید جز مواد درسی نمره دار در نظر گرفته شود تا دانش آموزان با مباحثه و تضارب آراء از همان سالهای ابتدایی آموزش آشنا شوند.

رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه طرح سوال مهر به یک رسم مبدل شده است، در تشریح سوال مهر امسال، اظهار داشت: دانش آموزان عزیز به این سوال پاسخ دهند که اگر پدر شما رییس جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می کنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی و اجتماع جامعه ایرانی بگستراند؟

دکتر روحانی تصریح کرد: رییس جمهور می‌خواهد در ضمن پاسخ دادن دانش آموزان به این سوال، افتخار کند که همه دانش آموزان او را به عنوان پدر می بینند.

رییس جمهور همچنین به همه آنان که به دانش‌آموزان، معلمان، علم آموزان و آموزگاران علم احترام می گذارند، درود فرستاد.

در ابتدای این مراسم پس از خیر مقدم گویی و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش، زنگ آغاز سال تحصیلی 93-92 توسط رییس جمهور به صدا درآمد. دکتر روحانی همچنین در پایان سخنرانی خود از کلاس های درس این دبیرستان بازدید کرد.

لازم به ذکر است، در سال تحصیلی 92 - 93، دوازده میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در 105 هزار مدرسه سراسر کشور تحصیل خواهند کرد.

 

amirrezajafary بازدید : 119 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
 

 

ابر کامپیوتر ژاپنی که نام اش K است، حالا کمی پر سرعت تر شده و توانسته مقام نخست دنیا را از آن خود کند. این ابر رایانه که قدرت پردازشی ۱۰/۵ پتافلوپ را در اختیار دارد، می تواند در هر ثانیه ۱۰/۵ بیلیارد محاسبه انجام دهد. که این عدد K را در صدر ابر کامپیوترهای حال حاضر در دنیا قرار داده است.

این ابر کامپیوتر توسط وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، دانش و تکنولوژی و شرکت فوجیتسو به منظور شکستن سد ۱۰ پتافلاپی ساخته شده است. K دارای ۸۸۰۰۰ رایانه فوجیتسو با معماری SPARC64 VIIIfx می باشد و این ابر رایانه در ۸۶۴ رک جاسازی گشته است. محل کنونی این غول پردازشی در لابراتوار ریکن شرکت فوجیتسو، واقع در Kobe، ژاپن است.

با وجود اینکه این ابر کامپیوتر دارای بازدهی ۹۳٪ است، هزینه برق مصرفی آن در سال حدود ۱۰ میلیون دلار است آن هم در صورتی که با سرعت یک پتا فلاپ اش کار کند! بنابراین اگر بخواهند از تمام قدرت پردازشی این ابر رایانه استفاده کنند مصرف انرژی اش سرسام آور خواهد بود.

ژاپنی ها پیش از این و در سال ۲۰۰۹ قصد داشتند این رکورد را بشکنند اما رکود اقتصادی در آن سال سبب شد که این پروژه ۱.۲ میلیارد دلاری تا هم اکنون به تعویق بیوفتد. اما در نهایت آنها توانستند با ادامه پروژه، یک مرز جدید محاسباتی برای ابررایانه های دنیا ثبت کنند.

نظر شما راجع به این ابر کامپیوتر چیست؟ آیا تا به حال ابر کامپیوتری را از نزدیک دیده اید؟

amirrezajafary بازدید : 45 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)
 

 


اگر به خاطر داشته باشید، در آبان ۱۳۸۹ بود که چین با ساخت ابر رایانه Tianhe-1 با قدرت 2.5 پتافلاپ توانست صاحب سریع ترین سوپر کامپیوتر جهان شود. اما همان طور که در داستان «۲۵ سوپرکامپیوتر که تمام فضای سالن را پر می کنند» گفتیم، این قدرت نمایی دیری نپایید و پس از سوپر کامپیوتر ۱۰ پتافلاپی ژاپنی این آمریکایی ها بودند که با تیتان ۲۰ پتافلاپی خودقدرت را در دست گرفتند.

اما به نظر می رسد که چین هم بیکار ننشسته و این بار با Tianhe-2 قصد دارد جنگ سوپر کامپیوترها را ادامه دهد. این ابرکامپیوتر بیش از ۳ میلیون هسته پردازشگر داشته و توانسته عنوان قدرتمندترین ابر رایانه دنیا را در اختیار بگیرد. گفته می شود ابر رایانه چینی می تواند تا ۳۰ کوادریلیونمحاسبه را در هر ثانیه انجام دهد. قدرتی که به راحتی می تواند ماشین غول پیکر لابراتوار ملی Oak Ridge آمریکا (تیتان) را یک کوتوله ناتوان جلوه دهد. زیرا تیتان حداکثر توان انجام 17.59 کوادریلیون محاسبه در دقیقه را دارد.

گفته می شود طبق برنامه های اعلام شده، تنها سوپر کامپیوتر وزارت انرژی ایالات متحده قادر به رقابت با Tianhe-2 خواهد بود. که آن هم قرار است در سال ۲۰۱۶ آماده استفاده گردد. این ابر کامپیوتر Trinity نامگذاری شده است.

نکته جالب اینجا است که Tianhe-2 کاملا چینی است. این سوپر کامپیوتر از نسخه ویژه ای از لینوکس با نام Kylin استفاده می کند که توسط دانشگاه ملی تکنولوژی دفاعی چین تولید شده است. همچنین تجهیزات شبکه آن هم تولید چین هستند. پردازنده های مورد استفاده در این ابر رایانه هم توسط کارخانجات چینی تولید شده اند. در واقع، تنها بخش غیر چینی این کامپیوتر، ریزپردازنده های اینتلی هستند که برای بخش محاسبات ریاضی آن مورد استفاده قرار گرفته اند.

درست است که این چیپ های اینتلی بخشی حیاتی از سوپرکامپیوتر چینی هستند، اما مسئولان دانشگاه تکنولوژی دفاعی چین وعده داده اند کامپیوترهای آینده شان از چیپ های چینی به جای آن استفاده خواهند کرد. آنها می گویند: «ما در حال توسعه قطعات لازم در اینجا هستیم و سیستم آینده تماما چینی خواهد بود.»

این بدون شک برای کشوری که تا سال ۲۰۰۱ در لیست ۵۰۰ سوپر کامپیوتر برتر دنیا هیچ جایی نداشت، یک موفقیت چشم گیر و بسیار بزرگ محسوب می شود. و البته زنگ خطری برای آمریکا است که اروپا، ژاپن و چین به سرعت در حال پر کردن جایگاه های درون این لیست هستند.

amirrezajafary بازدید : 64 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

آشنایی مختصر با 10 ابر کامپیوتر سریع دنیا

مجموع سرعت 500 ابر کامپیوتر برتر دنیا چیزی در حدود 223 پتافلاپس است، و اگر می خواهید بدانید کشورهای مختلف چقدر در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند، فقط کافی است به این نکته اشاره کنیم که عدد مذکور، 6 ماه قبل تنها 162 پتافلاپس بود.

هر پتافلاپس معادل پردازش یک کوادریلیون (10 به توان 15 یا یک میلیون میلیارد) عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است.

از بین 500 ابر کامپیوتر سریع دنیا در حال حاضر، 252 مورد از آنها در امریکا، 112 تا در اروپا، 66 تا در چین و 30 تا در ژاپن کار می کنند. اما فکر می کنید سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا هم اکنون متعلق به چه کشوری است؟

برای یافته پاسخ این سوال، در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا در یک معرفی خلاصه، به قدرت و سرعت 10 ابر کامپیوتر سریع دنیا، اشاره کنیم.

شماره ده. Tianhe-1A، مرکز ملی ابر رایانش در چین  

tianhe-1-nvidia.jpg

در نوامبر 2010، این ابر کامپیوتر که از CPU های زئون اینتل و GPU های انویدیا به عنوان 183,368 هسته پردازشی خود استفاده می کرد، توانست با رسیدن به سرعت 2.6 پتافلاپس، جایگاه اول دنیا را به خود اختصاص دهد. اما امروز، دهم است.

 

شماره نه. SuperMUC، مرکز ابر رایانش لایبنیتز در آلمان  

SuperMUC_render_3.gif

با استفاده از سرورهای iDataPlex شرکت آی بی ام و 300 ترابایت رم (!)، به همراه 147,456 هسته پردازشی، سرعت این سیستم به 2.9 پتافلاپس می رسد. هزینه مصرف انرژی آن با استفاده از روش خنک سازی مستقیم چیپ ها و حافظه ها به کمک آب کاهش پیدا کرده.

 

شماره هشت. Vulcan، لابراتوار ملی لاورنس لیورمور امریکا  

vulcan.jpg

سیستمی با سرعت 4.3 پتافلاپس که بر مبنای تکنولوژی ابررایانشی آی بی ام به نام Blue Gene/Q ساخته شده و 393,216 هسته پردازشی دارد، این روزها از نظر سرعت هشتم است. این سیستم فقط به کارهای دولتی اختصاص ندارد، بلکه اخیرا در صنعت و تحقیقات دانشگاهی هم مورد استفاده قرار گرفته.

 

شماره هفت. Juqueen، مرکز ابر رایانش یولیش در آلمان  

juqueen_034-980x653.jpg

458,752 هسته پردازشی این ابررایانه قادر به ارائه سرعت 5 پتافلاپس هستند، 2301 کیلووات توان مصرفی، Juqueen را در رده پنجمین کامپیوترهای بهینه از نظر مصرف انرژی هم قرار داده.

 

شماره شش. Stampede، مرکز رایانش پیشرفته تگزاس، دانشگاه تگزاس  

stampede.jpeg

با سرورهای PowerEdge شرکت دل، و پردازنده های Xeon اینتل، و اتصال های InfiniBand، این ابر رایانه به سرعت 5.2 پتا فلاپس می رسد. این یکی از بزرگترین سیستم های کامپیوتری جهان است که به پژوهش های آزاد علمی اختصاص یافته. یعنی هر محققی در هر یک از انستیتوهای امریکا می تواند درخواست استفاده از بخشی از توان پردازشی آن را بدهد.

 

شماره پنج. Mira، لابراتور ملی آرگون متعلق به وزارت انرژی، امریکا  

ibm-mira.jpg

این سیستم که ساخت IBM است از 786,432 هسته پردازشی بهره می جوید و سرعت 8.6 پتافلاپس را دارا است. وقتی در سال 2014 تولید آن تکمیل شود سالانه 5 میلیارد ساعت رایانش را در اختیار دانشمندان قرار می دهد (زمان بر روی هر هسته جداگانه محاسبه شده).

 

شماره چهار. K computer، انستیتو پیشرفته ریکن برای علوم رایانه ای، ژاپن  

kcomputer-system-board_originalwm1_800x600-0x600.jpg

K computer که ساخته شرکت فوجیتسو است، در سال 2011 جایگاه اول را در این فهرست داشت. سرعت 10.5 پتافلاپس با 705,024 عدد هسته پردازشی Sparc به دست می آید. این ابر رایانه از اتصال های ماهیچه ای شش محوره نیز بهره می برد.

 

شماره سه. Sequoia، لابراتوار ملی لاورنس لیورمور، امریکا  

sequoia-980x512.jpg

Sequoia که در ژوئن 2012 جایگاه اول این فهرست را داشت، در حال حاضر توسط سازمان امنیت ملی هسته ای امریکا برای شبیه سازی های بزرگ در زمینه افزایش طول عمر تسلیحات هسته ای به کار می رود. ظاهرا 1.6 میلیون هسته پردازشی و حداکثر سرعت 17.2 پتافلاپس، برای این ماموریت کافی هستند.

 

شماره دو. Titan، لابراتوار ملی اوک ریج، امریکا  

titan-980x342.jpg

Titan که تا چندی پیش (یعنی دقیقا نوامبر گذشته) با سرعت 17.6 پتافلاپس سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا بود، حالا دوم است. این سیستم از پردازنده های Cray مبتنی بر تکنولوژی AMD استفاده می کند و واحد های پردازش گرافیکی (GPU) آن هم بالغ بر 560,640 عدد هستند و با 8,209 کیلووات مصرف انرژی، سومین ابر رایانه بهینه دنیا به شمار می رود.

 

شماره یک. Tianhe-2، دانشگاه ملی تکنولوژی دفاعی، چین  

tianhe-21.jpg

پس از Tianhe-1A، نوبت به این غول چینی رسید تا رکورد سرعت را با ثبت عدد 33.86 پتافلاپس بشکند. Tianhe-2 از پردازنده های Xeons و Xeon Phi اینتل از سری آیوی بریج استفاده می کند و در مجموع 3 میلیون و 120 هزار هسته پردازشی دارد. این ابر کامپیوتر که 17,808 کیلووات مصرف انرژی دارد، بر روی کاغذ قادر است به سرعت 54.9 پتافلاپس هم دست یابد. پس اگر لازم شد، شاید بتواند برای حفظ جایگاه خود، سرسختانه بجنگد!

amirrezajafary بازدید : 43 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

ورود تبلت به مدارس تهران

 

سیدعلی یزدیخواه در جشن هوشمند سازی مدارس شهر تهران گفت: طرحی را آماده کرده‌ایم که بر اساس آن دانش‌آموزان از تبلت بدون سیم کارت در مدارس استفاده خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از ورود تبلت به صورت آزمایشی به مدارس شهر تهران از سال تحصیلی جدید خبر داد. سیدعلی یزدیخواه در جشن هوشمند سازی مدارس شهر تهران که هم اکنون در مجتمع آموزشی دکتر شریعتی منطقه 16 با حضور وزیر آموزش و پرورش در حال برگزاری است، گفت: طرحی را آماده کرده‌ایم که بر اساس آن دانش‌آموزان از تبلت بدون سیم کارت در مدارس استفاده خواهند کرد. وی با بیان اینکه این طرح برای پایه ششم ابتدایی و متوسطه اول و دوم در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:‌ طرح تبلت دانش آموزی به صورت آزمایشی در سه منطقه و در هر منطقه برای سه کلاس اجرا خواهد شد. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از طراحی پورتال جامع همراهان در آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد و گفت:‌ در این طرح تمامی برنامه‌های هوشمندسازی مدارس شهر تهران تجمیع می‌شود. یزدیخواه با اشاره به ستاد مدارس هوشمند شده تهران نیز گفت: در پایان سال گذشته 2258 مدرسه در فرایند هوشمندسازی قرار گرفتند و اطلاعات آنها در پورتال ثبت شده است که از این تعداد 760 مدرسه در مقطع ابتدایی، 645 مدرسه در دوره متوسطه اول و 153 مدرسه نیز در دوره متوسطه دوم هوشمند شدند. وی با بیان اینکه هوشمندسازی مدارس در سال 91 نسبت به سال 90، 19 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: در حال حاضر 100 درصد مدارس سمپاد شهر تهران تحت پوشش طرح هوشمندسازی هستند. وی کمترین تعداد مدارس هوشمند را مربوط به مدارس غیردولتی عنوان کرد و گفت: با پنج درصد افزایش شهریه‌ای که برای هوشمند سازی مدارس در نظر گرفته‌ایم، مقرر شده مدارس غیر انتفاعی نیز خود را با طرح هوشمندسازی همراه کنند. به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، 65 درصد مدارس تهران دارای وب سایت هستند و به ازای هر 18 دانش آموز یک کامپیوتر وجود دارد. وی همچنین اظهار کرد: 94 درصد مدارس تجهیزات کامپیوتری دارند و 71 درصد از مدارس نیز دارای شبکه داخلی هستند. یزدیخواه ادامه داد: 84 درصد مدارس شهر تهران دارای مدیریت هوشمند، 42 درصد دارای برنامه تولید محتوای الکترونیکی و 45 درصد نیز دارای کارشناس فنی هستند. وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار درس در مدارس به صورت محتوای الکترونیکی ارائه می‌شود، از اجرای طرح تبلت دانش آموزی خبر داد و گفت: در این طرح از تبلت بدون سیم کارت برای دانش آموزان استفاده می‌شود و مقرر شده به صورت آزمایشی در سه منطقه از شهر تهران و در هر منطقه برای سه کلاس، این طرح اجرایی شود. به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، طرح تبلت بدون سیم کارت برای پایه ششم ابتدایی و پایه اول و دوم متوسطه اجرا خواهد شد.

amirrezajafary بازدید : 66 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

یکی از آرزوهام اینه که تو مدرسه

موقع امتحان هی یواشکی کف دستم رو نگاه کنم

 که مراقب امتحان شک کنه و سریع بیاد کف دستم رو ببینه

.

.

.

.

.

بعد که میبینه چیزی نیست بهش بگم

 ها ها ها ضایع شدی؟؟؟

اصلا به عشق همین حرکت میرم مدرسه :))

خندهقهقههخنده

تعداد صفحات : 54

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب سایت درچه سطحی مشاهده نمودید؟
    سایت های کاربردی

    leader.jpg
    drrohani.jpg
    majlis.png
    ghgh.png
    http://www.8pic.ir/images/82086723376344085293.png
    images54.jpeg
    5445.jpeg
    http://www.8pic.ir/images/32420978701375817097.jpeg
    آمار سایت
  • کل مطالب : 426
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 112
  • باردید دیروز : 59
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 112
  • بازدید ماه : 394
  • بازدید سال : 4,519
  • بازدید کلی : 61,755